به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا شاهمیرزایی شامگاه چهارشنبه در گردهمایی مدیران شرکتهای پخش جنوب کشور در شیراز، اظهار کرد: بحث مدیریت لجستیک در برنامه هفتم دیده شده است اما این بحث باید به طور مشخصتر در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: در واقع لجستیک یا آماد شامل چندین بخش مهم از جمله حوزه حمل و نقل بینشهری، حوزه پخش کالا، انبارها و سامانههای مدیریت حمل بار میشود و همه اینها برای تحقق اهداف در صنعت پخش باید به صورت یکپارچه دیده شود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت تصریح کرد: در حوزه بین شهری بالای ۹۵درصد از وسایل نقلیه، خودمالک هستند که این مسئله امکان مدیریت را فراهم نمیکند؛ اگرچه در شرکتهای پخش مدیریت وسایل نقلیه کاملا مبتنی بر سامانه است.
شاهمیرزایی اضافه کرد: سیستم مسیربندی و توزیع سفارشات هوشمند به شرکتهای فعال در صنعت توزیع و پخش کمک میکند که بتوانند به راحتی عملکرد رانندگان خودشان را زیر نظر بگیرند.
وی اضافه کرد: شرکت های پخش، سامانههای مکانیزه توزیع بودند که به وسیله بخش تولید هدایت و حمایت شدند و به سامانه جامع تجارت وصل شدند؛ مهمترین بخش سامانه جامع تجارت همین سامانهای است که توسط انجمن شرکتهای پخش راهاندازی شده است یعنی ما حتی سامانهای که نیاز دولت بوده را به انجمن سپردهایم.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه فروشگاهی هم رویکرد ما این است که به جای ایجاد سامانه توسط دولت، این سامانه توسط اصناف و بخش خصوصی ایجاد شود.
وی بیان کرد: اگرچه در خصوص توزیع برخی کالاها مشکلی نداریم؛ اما در حوزه لاستیک و تایر هنوز هم به دلیل بهرهگیری از پخش سنتی مقاومت زیادی از سوی تولید کننده و توزیع کننده وجود دارد و قیمت کالا تا بخواهد از کارخانه تا به دست مردم برسد ۲برابر میشود؛ این در حالیست که شرکتهای پخش یک خدمت را با حمل و ثبت کالا در سامانه ارائه میدهند و میتوانیم با بهرهگیری از شرکتهای پخش به تسریع توزیع کالا در این بخش کمک کنیم.
شاهمیرزایی ادامه داد: یکی از دغدغههای مهم شرکتهای پخش این است که سبد کالایی آنها برای عرضه به بازار میبایستی تا چه حد باشد، خواسته ما از انجمن شرکتهای پخش تنوع سبد کالا در پخش است؛ در واقع این تنوع باید در برخی از بخشها از جمله لوازم یدکی و لوازم خانگی بیشتر دیده شود.
وی یادآور شد: خوشبختانه تعامل و ارتباط خوبی بین شرکتهای پخش و اصناف وجود دارد؛ به اتاق اصناف هم تأکید شده که کار پخش باید عمدتا با مدیریت تولید کننده انجام شود.
شاهمیرزایی عنوان کرد: ممکن است عمدهفروشها و مجموعههایی هم در این زمینه رقابت کنند اما واحدهای صنفی اصلی و خردهفروشها بهترین همکاری را با شرکتهای پخش داشته و دارند؛ امیدواریم حمایتهای قانونی هم از سوی مجلس از صنعت پخش شود تا این بخش کاملا شناسنامهدار و هویتدار شود.
وی کمبود سوخت را از چالشهای پیش روی صنعت پخش کشور دانست و گفت: بروز مشکلاتی مثل کمبود سوخت سبب ایجاد اختلال در انجام وظیفه شرکتهای پخش میشود که برای حل این مشکل باید راهکارهای اساسی اتخاذ شود؛ بدون شک استفاده از خودروهای هیبریدی کمک شایانی به حل این مشکل میکند؛ این در حالیست که در تمام حمایتهای وارداتی، تخصیص ارز به خودروهایی صورت میگیرد که کمترین مصرف سوخت را داشته باشند.
شاهمیرزایی یادآور شد: انواع حمایتهای قانونی برای حل مشکلات صنعت پخش در حال انجام است و پیشنهادات اعضای انجمن شرکتهای صنعت پخش هم پیگیری میشود.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه حرفهای شدن و مدرن بودن بخش توزیع کالا در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: یکی از سیاستهای دولت سیزدهم با تأکید رییس جمهور این است که کار توسط خود تشکلها انجام شود؛ خوشبختانه شاهد تصویب قوانین خوبی در این دوره از مجلس بودیم و در بخشنامه و ضوابط هم این وظیفه قانونی تعریف شده که تعامل با تشکلها ایجاد و حفظ شود.
به گزارش ایرنا، در این مراسم از نخستین پلتفرم یکپارچه صنعت پخش رونمایی و در بخش پایانی هم آیین تجلیل از برترینهای صنعت پخش برگزار شد.
نظر شما