درخشش ستاره‌های پویانمایی خراسان رضوی در آسمان سینمای کودک ایران

مشهد- ایرنا- سه فیلم سینمایی خراسان رضوی در قالب پویانمایی (انیمیشن) برای نخستین بار به جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان راه یافته، که این نویددهنده درخشش ستاره‌های پرفروغ این استان در آسمان هنر هفتم دنیای کودک و نوجوان است.

به گزارش ایرنا، نیمه پویانمایی "ایلیا، در جستجوی قهرمان" و پویانمایی های "سفر به تاریکی" و "مسافری از گانورا" سه اثر منتخب خراسان رضوی برای حضور در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در سال جاری هستند.

اینکه پویانمایی سازی در خراسان رضوی گوی سبقت را از دیگر رقبا در عرصه فیلمسازی ربوده و اکنون به جشنواره راه یافته است نویدبخش آینده ای متفاوت برای فیلمسازان حوزه کودک و نوجوان و موفقیت های آنان در عرصه ملی و بین المللی است.

کم نبوده اند آثار پویانمایی دیگری مانند "من آلیس نیستم اما اینجا سرزمین عجایب است" از هنرجویان جوان خراسان رضوی که در قالب فیلم کوتاه به جشنواره های بین المللی راه یافته و توانسته اند چندین جایزه و عنوان بین المللی را از آن خود کنند.

هنرمندان خراسان رضوی در چند سال اخیر موفقیت های چشمگیری در عرصه پویانمایی داشته اند و شرکتهای خصوصی متعددی با هزینه های شخصی اقدام به ساخت آثار متفاوت و صداگذاری روی آنها کرده و توانسته اند هم تامین کننده نیاز برنامه های تلویزیونی باشند و هم به جشنواره ها راه پیدا کنند.

رییس گروه سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این باره گفت: خراسان رضوی با سه فیلم در بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور یافته است.

سوسن محمدزاده افزود: از بین ۵۱ فیلم متقاضی شرکت در بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ۱۴ اثر انتخاب شدند که از این میان خراسان رضوی سه فیلم را به خود اختصاص داده است.

وی "ایلیا، در جستجوی قهرمان» به‌ تهیه ‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، «سفر به تاریکی» به‌ تهیه‌ کنندگی محمدمهدی نخعی‌ راد و کارگردانی علی بصیری ‌نیک، «مسافری از گانورا» به ‌تهیه ‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار را سه فیلم انتخاب شده از استان خراسان رضوی برشمرد.وی "ایلیا، در جستجوی قهرمان» به‌ تهیه ‌کنندگی و کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد، «سفر به تاریکی» به‌ تهیه‌ کنندگی محمدمهدی نخعی‌ راد و کارگردانی علی بصیری ‌نیک، «مسافری از گانورا» به ‌تهیه ‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار و کارگردانی سیداحمد علمدار را سه فیلم انتخاب شده از استان خراسان رضوی برشمرد.

وی گفت: سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

محمدزاده اضافه کرد: ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره مزبور رسید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور جهان را شامل می‌ شدند، همچنین ۵۱ اثر بلند داستانی، ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

رییس گروه سینمایی و سمعی – بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در بخش بین‌الملل فیلم‌های کوتاه و داستانی فیلم‌های ۱۱ کشور از جمله آرژانتین، آلمان، ارمنستان، جمهوری چک، عراق، کانادا، فرانسه و کره حاضر هستند که از این میان هشت اثر پویانمایی و چهار فیلم کوتاه داستانی به شمار می روند.

درخشش ستاره‌های پویانمایی خراسان رضوی در آسمان سینمای کودک ایران

"مسافری از گانورا" داستانی با بن مایه دفاع مقدس

نخستین پویانمایی راه یافته به سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان مربوط به «مسافری از گانورا» به ‌تهیه ‌کنندگی سیدمحمدحسین علمدار به همراهی برادرش است.

سیدمحمدحسین علمدار در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: داستان کلی این اثر درباره پسری است که در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دچار معلولیت شده و به سبب اتفاقی که بین او و مادرش می افتد، با شخصیتی که از سیاره دیگری به زمین آمده، مواجه می شود و ادامه ماجرا...

وی این فیلم را اثری ضد جنگ و خانواده محور دانست و گفت: این فیلم موضوع خانوادگی دارد که بخشی از آن نیز اکشن است و گریزی به رخدادهای جنگ ایران و عراق و لطمات و آسیبهایی ناشی از آن برای خانواده های ایرانی می زند.

وی پویانمایی "مسافری از گانورا" را یک اثر ضدجنگ و خانواده محور دانست و گفت: این فیلم موضوع خانوادگی دارد که بخشی از آن نیز اکشن است و گریزی به رخدادهای جنگ ایران و عراق و لطمات و آسیبهایی ناشی از آن برای خانواده های ایرانی دارد.به گفته علمدار، ساخت این پویانمایی سه سال به طول انجامیده است، این اثر حاصل دوره آموزشی وی در تهران تحت عنوان "رویاد" است و در واقع مسافری از گانورا را می توان نخستین تولید سینمایی این دوره کاربردی دانست.

تهیه کننده فیلم "مسافری از گانورا" گفت: این فیلم با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت حوزه هنری و بخشی از هزینه شخصی ساخته شده؛ کل فیلم ۹۰ دقیقه است و برادرم کارگردانی آن را برعهده داشته است.

وی سابقه خود در تولید پویانمایی را مربوط به سال ۱۳۸۳ دانست و اظهار داشت: با همراهی برادرم که دانشجوی دانشکده صدا و سیما است تاکنون ۲ هزار دقیقه پویانمایی برای صدا و سیما تولید کرده ایم و اثر پویانمایی "قلب و خورشید" ما در سال ۱۳۹۴ به جشنواره فیلم فجر رسیده و موفق به دریافت لوح تقدیر شد.

علمداری اضافه کرد: اولین بار است که در جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان شرکت می کنم، در حوزه پویانمایی محدودیتهای فنی در کشور وجود دارد و به همین علت سطح کیفی آثار خارجی را ندارد اما طی چند سال گذشته کیفیت کارهای پویانمایی در کشور افزایش یافته که نمونه های بارز آن پویانمایی های "لوپتو" و "پسر دلفینی" است که علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نیز نمایش داده شده است.

وی بیان کرد: مردم از آثار پویانمایی استقبال می کنند و سفارش کار زیادی به ما داده می شود، حتی سرمایه گذاران خصوصی نیز تمایل زیادی دارند که سرمایه خود را به این کارها اختصاص دهند.

درخشش ستاره‌های پویانمایی خراسان رضوی در آسمان سینمای کودک ایران

"سفر به تاریکی" درگیری های بین کودکان و بزرگترها

«سفر به تاریکی» دومین پویانمایی است که از خراسان رضوی به سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان راه یافته است، که درونمایه آن مشکلات حوزه کودکان و نوجوانان با خانواده ها است.

تهیه کننده "سفر به تاریکی" به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۶ سال است که در حوزه تولید پویانمایی فعالیت می کنم، چندین اثر من در این بخش به جشنواره های مختلف رفته و رتبه هایی کسب کرده است، ساخت "سفر به تاریکی" نیز سه سال به طول انجامید.

محمدمهدی نخعی راد اظهار داشت: "سفر به تاریکی" درباره کودکی است که درگیر اختلافات بین پدر و پدربزرگ خود شده و تجربه ای از گذشته دارد که با دیدگاه فعلی او درآمیخته است و ... این اثر کاملا کودکانه است و کودکان ۹ تا ۱۵ سال از آن لذت می برند.

"سفر به تاریکی" درباره کودکی است که درگیر اختلافات بین پدر و پدربزرگ خود شده و تجربه ای از گذشته دارد که با دیدگاه فعلی او درآمیخته است و ... این اثر کاملا کودکانه است و کودکان ۹ تا ۱۵ سال از آن لذت می برند.وی زمان نمایش این فیلم را ۹۰ دقیقه ذکر و بیان کرد: این کار کاملا با سرمایه شخصی تولید شده و هزینه دولتی ندارد، اکثر تولیدات گروه من برای صدا و سیما بوده است، چند سال قبل سریال پویانمایی ساختم که در فضای مجازی نمایش داده شد و توانست رتبه سوم را در بین چندین هزار پویانمایی که در جشنواره ای بین المللی به رقابت گذاشته شده بود، کسب کند.

نخعی راد، "سفر به تاریکی" را اولین کار سینمایی خود برشمرد و گفت: کارهای گروه ما در قالب پویانمایی همواره در جشنواره های مختلف بیش از ۱۰ تا ۲۰ مقام کسب کرده است که بیشترین این رتبه ها نیز مربوط به جشنواره های صدا و سیما بوده است.

وی سینمای کودک و نوجوان در کشور را رو به پیشرفت دانست و افزود: فعالیتهای سینمایی این بخش چند سالی است که به ویژه با ورود بخش خصوصی رونق گرفته است.

درخشش ستاره‌های پویانمایی خراسان رضوی در آسمان سینمای کودک ایران

"ایلیا، در جستجوی قهرمان" یک نیمه پویانمایی پربازیگر

"ایلیا، در جستجوی قهرمان»، سومین اثر نیمه پویانمایی خراسان رضوی است که به سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان راه یافته و بن مایه سینمای دفاع مقدس را دارد.

تهیه کننده و کارگردان این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: "ایلیا، در جستجوی قهرمان" یک فیلم با تکنیک ترکیبی فیلم زنده و انیمیشن است، فرم روایی ویژه و خاصی دارد که تا به حال در ایران کار نشده است.

سیدعلی موسوی نژاد اظهار داشت: ساخت این اثر که نیمی از آن فیلم و نیمی دیگر انیمیشن است ۲ سال و نیم به طول انجامیده و محصول مشترک هنرمندان قم و خراسان رضوی است به طوری که یک گروه بخش فیلم و گروه دیگر بخش پویانمایی آن را ساخته اند.

فیلمبرداری بخش زنده "ایلیا در جستجوی قهرمان" ۶ ماه طول کشیده و در چهار نقطه از شهرهای کاشمر، مشهد و تهران فیلمبرداری شده است، ساخت بخش پویانمایی آن نیز بیش از ۲ سال طول کشیده است.وی ادامه داد: فیلمبرداری بخش زنده "ایلیا در جستجوی قهرمان" ۶ ماه طول کشیده و در چهار نقطه از شهرهای کاشمر، مشهد و تهران فیلمبرداری شده است.

موسوی نژاد زمان این اثر سینمایی را ۹۰ دقیقه ذکر و بیان کرد: این فیلم ۱۳ بازیگر اصلی، ۲۰ بازیگر فرعی و ۷۰ تا ۸۰ بازیگر کودک و نوجوان هنرور دارد، شخصیت اصلی این فیلم به نام "آرش" نوجوانی ۱۰ ساله است که یک گیمر (بازیکن رایانه ای) موفق در جهان و به نحوی سلبریتی است که در نیمه های فیلم وارد بازی می شود و از اینجاست که پویانمایی آغاز شده و در واقع چالش ذهنی بین بچه ها و بزرگترها را پیرامون آسیبهای بازیهای کامپیوتری به نمایش می گذارد.

وی گفت: بازخوردهای ما از این فیلم در محیط بسته بسیار مطلوب بوده بچه ها همراهی خوبی با این اثر داشته اند و امیدواریم در جشنواره اصفهان نیز موفق باشد.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: دومین بار است که در چنین جشنواره ای حضور می یابیم، تداوم چنین رویدادهایی ویژه سینمای کودک و نوجوان باید افزایش یابد زیرا سینمای کودک و نوجوان در کشور لاغر است و باید بیشتر تقویت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha