وزارت تخصصی معادن و فلزات تشکیل شود

کرمان - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: این استان و نیز کشور، معدنی است اما وزارتخانه تخصصی معادن و فلزات نداریم در حالی که معدن پیشران اقتصادی کشور به شمار می‌رود و هر چیزی با ماده معدنی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر حسن زاده که صرفنظر از مسئولیتش تحصیلکرده زمین‌شناسی و معدن است روز پنجشنبه در آیین روز صنعت و معدن استان کرمان افزود: با توجه به ظرفیت های کشور و نیازهای موجود، تاسیس وزارت تخصصی معادن و فلزات ضروری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: ۷۰ درصد مشکلات فعالان اقتصادی در وزارت خانه ها رفع می شود و اگر می گویم این افراد سربازان جنگ اقتصادی هستند باید مشکلات آنان را رفع کنیم.

حسن زاده با بیان اینکه تاسیس وزارت بازرگانی از دستور کار خارج شده است عنوان کرد: اما راه اندازی وزارت معادن و فلزات برای کشور ضروری است اگر وزارت تخصصی در این حوزه نداشته باشیم نمی توانیم پیگیر بسیاری از مسایل باشیم و اکنون حوزه معدن در وزارت صمت مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه معادن کوچک مقیاس ۸۵ درصد اشتغال این حوزه کشور را در اختیار دارند گفت: قوانین برای معادن بزرگ تدوین می شوند، در حالی که معادن کوچک ما در حال تعطیلی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان کرد: هشت میلیارد تن ذخیره معدنی قطعی اثبات شده در شمال استان و ۳۰۰ میلیون تن در جنوب کرمان داریم و جنوب کرمان را فقط معادن کوچک مقیاس می توانند توسعه دهند اما این حوزه متولی ندارد.

شرکت ملی مس در جنوب فعال شود

وی افزود: یک شرکت زیرمجموعه شرکت ملی مس برای این مهم در جنوب کرمان پروانه بهره برداری گرفته اما امور مربوطه را پیگیری نمی کند و ما خواستار فعال سازی این شرکت هستیم.

خودتحریمی را پایان دهیم

حسن زاده همچنین گفت: ما در استان با مشکلی به نام تحریم کرمانی روبه‌رو هستیم که حتی مدیر دستگاه می خواهد مشکل یک واحد تولیدی رفع شود اما بدنه و یک کارشناس همکاری نمی‌کند.

وی تاکید کرد: مدیران این افراد را تعیین تکلیف کنند و با حقوق و اضافه کار به خانه بفرستند که استراحت کنند. این افراد در بدنه دستگاه ها نباشند، بهتر است.

۲۰ هزار میلیارد ریال جریمه با تشکیل پرونده برای واحدهای تولیدی

حسن زاده اظهار داشت: ۲ واحد تولیدی فعال در استان کرمان داریم که برخی دستگاه های اجرایی با تشکیل پرونده علیه آنها ۲ هزار میلیارد تومان هر واحد را جریمه کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با تشریح اقدامات برای رونق تولید در استان گفت: خوشبختانه دستگاه های اجرایی پای کار آمدند و رتبه کسب و کار استان از ۳۱ به ۱۶ رسیده اما ما با این ظرفیت باید زیر ۱۰ برسیم و با این ظرفیت نباید بیکاری در استان باشد.

وی اضافه کرد: استان کرمان با ۱۱ درصد مساحت کشور، ۵۵ درصد حقوق دولتی معادن را پرداخت می کند اما متاسفانه مدیران معدنی کشور در این همایش حاضر نشدند.

حسن زاده ادامه داد: تسهیل امور در محیط زیست استان کرمان آغاز شده و امیدوارم به دیگر دستگاه ها تسری یابد.

وی افزود: بازدیدهای سرزده زیادی از واحدهای صنعتی و معدنی داشتیم، مدیران نیز باید از میزها فاصله بگیرند و مشکلات تولید را میدانی رصد کنند.

معاون استاندار کرمان یادآور شد: بسیج نیز مشکلات واحدهای تولیدی را از در کارخانه اعلام می کند، کمیته قضایی رفع موانع تولید و استان و دولت واقعا پای کار است و واقعا می خواهد کار کند لذا مدیرانی که نمی خواهند کار کنند بروند خانه اما نگذاریم کار تولید بخوابد.

مدیری که کار نکند، برکنار می‌شود

حسن زاده با بیان اینکه بحث تولید و اشتغال برای ما مهم است و باید حل شود و ما به رنگ واحدها کار نداریم، گفت: دستگاه ها در ارتباط با تولید کننده مسایل را حل کنند و در این زمینه به دستگاه ها امتیاز می دهیم.

وی ادامه داد: در برکناری مدیری که نمی خواهد کار کند فعالیم.

راهبرد کرمان در اکتشاف، صنایع پایین دستی و مهارت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ به طرح های پیشران و دارای دانش واگذار شود و تولیدکنندگان با دانش روز کار کنند، تصریح کرد: راهبرد استان در حوزه معادن توسعه اکتشاف، مهارت و صنایع پایین دستی است.

وی با بیان اینکه ۵۰ سال در استان از مس برخورداریم و رتبه برتر را در فولاد کشور داریم عنوان کرد: ۲۵ سال پیش از جاده معدن جلال آباد به زرند، سنگ خام می‌بردند و اکنون تولیدات این حوزه به شمش رسیده اما باید به صنایع پایین دستی فولاد برسیم.

حسن زاده افزود: صنایع پایین دستی مشکل اشتغال ما را حل می کند، استان کرمان با وجود ظرفیت‌ها و مشکلات اکنون یکهزار و ۷۲ واحد صنعتی فعال، ۴۱۸ واحد نیمه فعال و ۱۰۸ واحد غیر فعال داریم؛, ۳۴ هزار نفر در شهرک های صنعتی استان کرمان اشتغال به کار دارند.

وی ابراز داشت: منطقی است که از شهرک های صنعتی یعنی صنایع پایین دستی حمایت کنیم، فاصله طبقاتی بخاطر شهرک های صنعتی نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: در شهر کرمان ۳۵ هکتار زمین و ساختار مهارتی و فنی و حرفه ای وجود دارد و در خیابانی در شهر کرمان ۱۰ هکتار زمین و ۱۷ سوله آماده اما تعطیل است.

سرقت نیروی انسانی در کرمان آغاز شده است

حسن زاده ابراز داشت: سرقت نیروی انسانی در کرمان آغاز شده و شرکتی نیروی متخصص تولید و شرکت دیگر آن را می برد. فنی و حرفه ای باید به حوزه تولید نیروی متخصص بیشتر وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان فقط در پنج رشته بورسیه تحصیلی دارد در حالی که این آمار در دیگر استان ها به ۱۰۰ رشته می رسد که با ما قابل قیاس نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: ارتباط صنایع بزرگ و کوچک از راهبردهای استان کرمان است و باید برای بحث بازار واحدهای کوچک و تحقیق محور واحدهای تولیدی فکری کنیم و اگر روی بازار و آر اندی کار نکنیم در آینده دچار مشکل می شویم.

بانک های خصوصی پای کار نیستند

حسن زاده همچنین با اشاره به ضرورت مشارکت بانک ها با شرکت ها در تولید قطعات گفت: متاسفانه برخی بانک ها از ۴.۵ تا ۲۰ درصد منابع استان را تسهیلات پرداخت می کنند، برخی بانک ها نیز تا ۳۰۰ درصد منابع، مصارف دارند اما بانک های خصوصی پای کار نیستند مه اگر پای کار نباشند برای آنها برنامه داریم.

وی تاکید کرد: بانک های دولتی در شرایط انقباضی ۹۰ درصد منابع خود را از استان کرمان وام پرداخت کردند، در حالی که دستور العمل دولت در این حوزه ۷۵ درصد تعیین شده است.

حسن زاده ادامه داد: میانگین پرداخت تسهیلات بانک های خصوصی و موسسات اعتباری در استان کرمان ۴۳ درصد از منابع است، این بانک ها پای کار اقتصاد استان نیستند در حالی که منابع خود را از استان ثروتمند کرمان می گیرند. باید این منابع به تولید و اشتغال پایدار برسد.

صنعت و معدن باید سر سفره مردم برود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: گزارش سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران از سال ۹۹ رشد اقتصادی استان کرمان را ۳.۸ درصد اعلام کرده که ۵۶ درصد آن در حوزه صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده است اما باید تلاش کنیم صنعت، معدن و تجارت سر سفره مردم برود.

مهدی حسینی نژاد افزود:۳۰ درصد فعالیت فولادی کشور در قالب صنایع بزرگ در استان کرمان شکل گرفته است که در قالب صنایع وابسته و قطعه سازی باید این حوزه را پیش ببریم.

حسینی نژاد خاطرنشان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه پیشنهاداتی دادیم تا از ظرفیت قوانین برای توسعه استان استفاده و شرایط مناسب را برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تصریح کرد: بیش از ۱۳ جلسه کارگروه رفع موانع تولید و بالای ۲۰۰ مصوبه در این حوزه داشتیم و امیدوارم این ظرفیت را گسترش دهیم تا بخشی از ظرفیت ها را عملیاتی کنیم.

نیاز شهرک های صنعتی کرمان به ۳۰ میلیون مترمکعب آب و دغدغه برق

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان نیز در این آیین گفت: ۴۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان کرمان فعالیت دارند که ۲ هزار و ۲۰۰ واحد در آنها فعالیت دارند و ۱۰ درصد واحدهای ما غیر فعال هستند.

وی ادامه‌داد: برنامه ریزی توسعه اراضی شهرک های صنعتی ازجمله شهرک های تقاضامحور در سیرجان و جیرفت را داریم و اتفاقات خوبی ازجمله ایجاد پنج پست برق فوق توزیع در این شهرک ها اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان عنوان کرد: مجوز تاسیس پست فوق توزیع سیرجان ۲ و جیرفت ۲ در سفر رییس جمهور اخذ و تامین اعتبار شده اما نیاز به تسریع در تامین اعتبار این طرح ها داریم.

وی یادآور شد: دغدغه اصلی واحدهای صنعتی برق است و قطعی این حوزه زیاد شده لذا این پست ها می تواند به تولید استان کمک کند.

میجانی گفت: آمادگی همکاری برای ایجاد مناطق اقتصادی در استان داریم و چهار منطقه استان کرمان خواستار ایجاد منطقه اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه با همکاری رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مجوز ایجاد فوق توزیع کرمان ۲ و ۴ از وزارت نیرو دریافت شد تصریح کرد: در تامین آب پایدار کمک کنید زیرا تقاضای ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای شهرک های صنعتی داریم.

میجانی افزود: اجرای شهرک تخصصی خورشیدی بخش راین، بیش از هشت ماه منتظر مجوز زیست محیطی است و پس از آن می توانیم زمین به سرمایه گذار واگذار کنیم و کار پیش برود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز گفت: مشکل ما در دنیا فروش محصولات است و ما در صادرات دچار این مشکل هستیم و فقط کالاهای فاقد ارزش افزوده می فروشیم.

به گزارش ایرنا همچنین در این آیین از واحدهای صنعتی و معدنی برتر استان کرمان قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha