به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد محمودی روز جمعه در نشست با مسوولان اجرایی استان بوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و بویژه شهدای دریایی این عرصه اظهار کرد: در سال جاری متقاضیان ساخت شناور در مجموع چهار هزار میلیارد ریال درخواست تسهیلات داشتند که در این زمینه ترجیح داده شده حمایت صندوق به شناورهای بزرگ معطوف شود.
وی بیان کرد: تا پیش از این به دلیل محدودیت منابع روی شناورهای کوچککتر تمرکز وجود داشت ولی استراتژی جدید صندوق حمایت از شناورهای بزرگ و همچنین شناورهای پشتیبانی کننده صنعت نفت است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: صنعت نفت اعلام کرده ۱۱۰ فروند شناور نیاز دارد که با توجه به اینکه بیشتر آنها از کشورهای همسایه اجاره گرفته میشود جایگزین کردن شناورهای یاد شده با شناورهای داخلی با جدیت دنبال میشود.
محمودی ادامه داد: مقرر شده صندوق توسعه صنایع دریایی در رویکرد پیش گرفته شده از سوی شرکت نفت ملی ایران نقش ویژه و موثری ایفاء کند تا عمق ساخت شناورهای هدف را با تسهیلات و حمایت لازم بالا ببرد.
وی اضافه کرد: در شرایط قراردادهای شرکت ملی نفت ایران برای سرمایهگذاران ابهام وجود دارد که انتظار میرود شفافسازی لازم در این زمینه انجام شود.
محمودی یادآور شد: بوشهر در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی از استانهای پیشتاز است و یکی از بزرگترین شناورهای تحت حمایت این صندوق در بوشهر اکنون ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: آزمون نهایی شناور یاده برای تحویل به شرکت ملی نفت ایران به عنوان مالک نهایی در حال انجام است و بزودی این شناور به بهرهبرداری نهایی میرسد.
محمودی عنوان کرد: بیشترین سکوهای نفتی از استان بوشهر پیشبینی میشود که چنین ظرفیتی میتواند بوشهر را در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی یش از پیش پیشتاز شود.
وی گفت: شرکت ملی نفت ایران از ۱۱۰ شناور موردنیاز خود برای ۱۰ شناور فراخوان داده تا سازندگان شناورها توانمندی را اعلام و اثبات کند و از این بستر شرایط انعقاد قرارداد برای کشتیسازی فراهم شود.
محمودی اضافه کرد: قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی پیشبینی کرده بود سالانه یک میلیارد دلار اعتبار به صندوق توسعه صنایع دریایی اختصاص یابد که این مهم تاکنون محقق نشده است.
وی گفت: انتظار میرود در شورای عالی صنایع دریایی با حضور رئیس جمهور برای تحقق این یک میلیارد دلار اعتبار سالانه و سایر موارد مرتبط با حوزه صنایع دریایی تمهیدات لازم اندیشیده شود.
محمودی بیان کرد: در صندوق توسعه صنایع دریایی استراژی صنعت دانش بنیان طراحی شده که نخستین نشست آن در روز گذشته در تهران برگزار و در همین راستا از کارخانه نوآوری صنایع دریایی ایران به عنوان کانون شرکتهای دانش بنیان در بوشهر بازدید شد.
وی اظهار کرد: در صنعت دانش بنیان مدلی طرح شده تا صنایع بزرگ کشور بتوانند در جوار خود شرکتهای دانش بنیان به عنوان محل فعالیت جوانان نخبه داشته باشند و از این ظرفیت بهرهبرداری بیشتری برای کشور رقم بخورد.
محمودی افزود: منابع صندوق با وجود محدودیت، حداکثر فعالیت خود را در استانهای ساحلی و بویژه استانهای بوشهر، هرمزگان و خوزستان داشته است.
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع دریایی گفت: منابع موردنیاز صندوق تاکنون آن طور که باید تامین نشده در همین راستا در برنامه توسعه پیشبینی شده تا ۱۰ درصد کرایه حمل مایعات نفتی و گازی با کشتیهای غیرایرانی به صندوق واریز شود.
وی افزود: با این وجود در وصول این منابع تاخیر شده که در همین راستا از ابتدای امسال گمرک بخشنامهای ابلاغ کرد تا صادرکنندگان در زمان مناسب با صندوق تسویه کنند.
محمودی تصریح کرد: به دلیل وجود یک سری کارهای اداری این تصمیم تاکنون قطعی نشده که انتظار میرود برای وصول این منابع و بکارگیری آن در استانهای ساحلی اقدام لازم انجام میشود.
وی بیان کرد: همچنین پیشبینی شده بخشی از منابع مالی صندوق توسعه صنایع دریایی در استانهای ساحلی گردش پیدا کند و از ظرفیت بانکهای این استانها نیز برای پرداخت تسهیلات به سرمایهگذاران استفاده شود.
نظر شما