محمد محمودی روز جمعه با بیان اینکه دعوت نهادهای مالی به فعالیتهای دریایی یکی از فعالیتهای صندوق توسعه صنایع دریایی است، اظهار کرد: در همین راستا تلاش میشود تأمین سرمایه از طریق مردم برای طرحها بهخصوص طرحهای دانش بنیان انجام شود و خطرها را صندوق توسعه صنایع دریایی میپذیرد و منابع مالی و سود آن را مردم با مشارکت و تعامل کسب خواهند کرد.
وی تصریح کرد: زمینه دیگر فعالیت این صندوق، صدور ضمانت نامه برای فعالان و صنعتگرانی است که قصد ورود به فعالیتهای دریایی دارند تا راحتتر بتوانند با نهادهای مالی همکاری داشته باشند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: البته صنعت دریایی زمان ساخت طولانی دارد که بانکها به طور معمول بابت ۲ سال ساخت کمتر صبوری میکنند و همینطور دوره بهرهبرداری در این حوزه هم پنج سال است.
وی اضافه کرد: بانکها ترجیح میدهند تسهیلات سرمایه در گردش ارائه بدهند و با کسی که وام دریافت میکند تسویه کنند و هفت سال از نظر آنها زمان زیادی است.
محمودی ادامه داد: صندوق توسعه صنایع دریایی به همین دلیل مجبور است منابع مالی خود را با بانک به اشتراک گذاشته و آنها را ترغیب کند تا با ضریب چهار یا پنج برابری تسهیلات بدهند، عبارتی با اهرم سازی منابع بیشتری میتوان به صنایع دریایی پرداخت کرد.
وی اضافه کرد: صندوق صنایع دریای از لنجهای فایبرگلاس ۱۰۰ میلیارد ریالی تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی را با توجه به منابع مالی محدود خود پشتیبانی کرده است.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی همچنین گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران از سال جاری برای دریافت ۱۰ درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی بخش نامه لازم الاجرایی را به همه صادر کنندگان نفتی و گازی ابلاغ کرده است که هنگام صدور کالای خود تعهد میدهند ۱۰ درصد کرایه حمل را بابت تجهیز منابع برای ساخت کشتی به حساب این صندوق واریز کنند.
محمودی اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد و کشتی ساخت ایران باشد از پرداخت این ۱۰ درصد معاف میشوند، به عبارتی دوره طولانی برای ساخت داخل شدن کشتیها خواهیم داشت تا با تحقق این مهم از پرداخت مبلغ اشاره شده معاف شوند.
نظر شما