آیین اختتامیه جشنواره بین المللی هنرهای آیین و سنتی در تفرش برگزار شد

اراک - ایرنا - سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی هنرهای آیین و سنتی در رشته شبیه خوانی(تعزیه) درشهرستان تفرش برگزار شد.

حسین محمودی‌فر شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جشنواره با همکاری اداره هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از چهارم تا هفتم مهرماه در شهرستان تفرش برگزار شد.

وی ادامه داد: ۸۰ اثر از استان‌های مختلف کشور به بیست و یکمین جشنواره هنرهای نمایشی، آیینی و سنتی شهرستان تفرش ارسال شد که که ۱۲ گروه برای حضور در این جشنواره برگزیده شدند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با انصراف یک گروه، این جشنواره با حضور ۱۱ گروه شامل چهار گروه از این استان مرکزی، ۲ گروه از استان تهران، ۲ گروه سمنان، یک گروه بوشهر، یک گروه خوزستان و یک گروه از استان اصفهان برگزار شد.

محمودی فر اظهار کرد: در پایان بیست و یکمین جشنواره هنرهای نمایشی، آیینی و سنتی شهرستان تفرش، ۱۱ گروه حضور یافته در این جشنواره برگزیده شده و با لوح تقدیر و اهدای جوایز توسط اداره کل هنرهای نمایشی استان مرکزی از حضور آنها در جشنواره تقدیر شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرستان تفرش از دیر باز خاستگاه بزرگان تعزیه استان بوده و وجود تکیه‌های با قدمت تاریخی در این شهرستان، از جمله دلایل برگزاری این جشنواره در شهرستان تفرش بوده‌است.

محمودی فر اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها نقش مهمی در تعالی هنر تعزیه در کشور داشته و با توجه به اینکه این هنر آنگونه که باید در کشور مورد توجه قرار نگرفته، برگزاری این جشنواره‌ها نقش مهمی در جذب جوانان و تربیت نسل جدید برای ادامه این هنر آیینی به همراه دارد.

وی ادامه داد: همچنین با برگزاری این جشنواره‌ها، هنرمندان و پیشکسوتان هنر تعزیه می توانند گام‌های مهمی در عرصه معرفی این هنر آیینی به نسل جوان داشته‌باشند.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به تعزیه‌های نو و غریب که خوانده نمی‌شد و به فراموشی سپرده شده‌است از دیگر ویژگی‌های برگزاری این جشنواره‌است.

محمودی فر اضافه کرد: برگزاری سالانه این جشنواره‌ها نقش مهمی در پیشرفت تعزیه در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور دارد.

بیش از ۴۰۰ گروه تعزیه‌خوانی در استان مرکزی سازماندهی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha