چرخ زندگی بدون آن نمی‌چرخد/ چالش رانندگان بدون تایر استان مرکزی

اراک - ایرنا - عرضه کمتر از تقاضا در توزیع لاستیک خودرو موجب شده تا زندگی رانندگانی که امرار معاش آنان با این شغل وابسته است به شدت دچار مشکل شود و برای تامین لاستیک دولتی سرگردان و دلنگرانی به انبوه مشکلات آنان افزوده شود.

به گزارش ایرنا، وضعیت نامطلوب تولید و توزیع لاستیک خودرو و عدم احترام به مشتری و کمبود لاستیک برای خرید در سامانه‌های فروش اینترنتی یا نمایندگی‌ها، باعت شده مردم از این وضعیت نامطلوب ناراضی باشند و از مسئولان رسیدگی به این موضوع را خواستارند.

صنعت تایر متشکل از ۱۳ واحد تولیدی است و مجموع تولید کارخانجات، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن تخمین زده می‌شود.

تولید تایر در سال جاری در همسنجی با پارسال از نظر وزنی با افت ۲ درصدی و از نظر تعداد حلقه با کاهش سه درصدی همراه شده است.

تولید ۸۴ هزار و ۵۱۴ حلقه تایر در کشور

رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به تازگی اعلام کرده است: کارخانجات تایرسازی از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۸۴ هزار و ۵۱۴ تن انواع تایر تولید کردند و مجموع تولید لاستیک در سال گذشته و پنج ماهه امسال، ۲۷۰ هزار تن بوده است.

«جمال میرزایی» افزود: به دلیل رفع نیاز کشور و بازار داخلی در سال گذشته تنها ۱۰ درصد از تولیدات داخلی به بازارهای خارجی صادر شد.

وی، تامین منابع ارزی و به موقع نرسیدن منابع ارزی در سوئیفت را از عمده‌ترین مشکلات این صنعت بیان کرد.
رییس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به نیاز کشور به ۲۵ میلیون حلقه در سال گفت: در حوزه تایرهای پرمصرف بیش از نیاز داخلی تولید است، اما به دلیل وجود تقاضا بیش از مصرف به دلیل دو نرخی بودن، التهاب در بازار لاستیک وجود دارد.

میرزایی گفت: بر اساس افزایش نهاده‌ها و هزینه‌ها باید قیمت‌ها افزایش پیدا کند تا بازار سیاه بوجود آمده به دلیل اختلاف قیمت بین لاستیک‌های تولید داخل و لاستیک‌های وارداتی به تعادل برسد.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: در سال گذشته صنعت تایرسازی کشور همه تولیدات خود را به قیمت مصوب به فروش رساند، اما برخی فروشندگان و عاملان توزیع به دلیل منفعت طلبی قسمتی از این محصولات را دربازار آزاد عرضه کردند.

تقاضای بیشتر از عرضه لاستیک، عدم توزیع به علت کمبود محصول در بازار، تقاضا بیشتر از عرضه، فروش اینترنتی و معطلی متقاضیان، بسته شدن سایت، متصل نبودن فروشندگان منتخب در سکوی فروش توزیع، دو نرخی بودن قیمت لاستیک در سیاست قیمت‌گذاری دستوری، مقرون به صرفه نبودن تولید، کاهش تولید، به هم خوردن توازن تقاضا و عرضه، خالی بودن بازار لاستیک و جولان واسطه ها از جمله مسایل و چالش هایی است که رانندگان و متقاضیان لاستیک در استان مرکزی با آن مواجه هستند.

چرخ زندگی بدون آن نمی‌چرخد/ چالش رانندگان بدون تایر استان مرکزی

با نیم‌نگاهی به بازار لاستیک‌فروشی‌ها دیده می‌شود که رانندگان سند به دست جلوی در نمایندگی‌های شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده لاستیک، صف کشیده‌اند. مردمی که از ساعت ها جلوی این نمایندگی‌ها، لیست اسامی می‌نویسند و به‌نوبت صبر می‌کنند تا شاید به افراد اول صف دو حلقه لاستیک دولتی برسد.
«مرتضی طالبی» از رانندگان خودرو اسنپ به خبرنگار ایرنا گفت: سکوی اینترنتی برای شفافیت توزیع پیش بینی شده اما سایت جوابگو متقاضیان نیست.

وی افزود: اختلاف بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت بازار با کارخانه موجب شده تا برخی برای کسب سود سرشار وارد این بازر شوند و عرصه را بر مصرف کننده واقعی تنگ کنند.

وی بیان کرد: حل این مشکل مطالبه جدی رانندگان است تا با تهیه به قیمت مناسب بتوانند در ارایه خدمات به مردم خللی ایجاد نشود.

با وجود تغییر چندین باره قیمت تایر، به دلیل وجود مشکلات تولیدکنندگان موفق به تأمین این کالای اساسی نشده‌اند تا جایی که حل این مشکل به عنوان مطالبه‌ای عمومی مطرح شده است.

راننده بین شهری اراک شازند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کمبود لاستیک با نرخ دولتی از مدت‌ها است که به مشکلات فعالان این بخش اضافه شده و رانندگان برای تهیه آن سرگردان هستند.

«حسام ناظمی» افزود: مشکل اصلی اینجاست که در سال‌های اخیر با وجود افزایش قیمت تایر باز هم توزیع به‌اندازه کافی نبوده و نیست و این خود بر مشکلات این بازار می‌افزاید.

وی گفت: با وجود اینکه برخی شرکت‌ها آن هم به‌ صورت محدود اقدام به توزیع لاستیک با قیمت مصوب کرده‌اند؛ ولی اختلاف قیمت لاستیک در بازار آزاد و نرخ دولتی آن به‌قدری است که پای دلالان را به این بازار پر التهاب بازکرده است.

کاهش تولید و تامین ارز

معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در سال جاری تاکنون ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ حلقه انواع لاستیک سبک و سنگین در استان توزیع شده است.

«جعفر اصغری» افزود: ۱۹۹ هزار و ۷۹۹ حلقه انواع لاستیک در استان سال گذشته توزیع شد که در همسنجی با امسال ۷۰ هزار و ۲۸۹ حلقه کاهش عرضه صورت گرفته است.

وی بیان کرد: باوجود کمبود عرضه و کاهش سهیمه، این استان با تشکیل جلسه تنظیم ستاد بازار لاستیک، مدیریت توزیع، و تعویض لاستیک در نمایندگی فروش را در دستور کار قرار داد.

معاون توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۵۲ نمایندگی توزیع تایر در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۶ نمایندگی در اراک فعالیت دارند.

چرخ زندگی بدون آن نمی‌چرخد/ چالش رانندگان بدون تایر استان مرکزی

توزیع پنج هزار حلقه لاستیک خودرو با تعرفه دولتی در اراک

رییس اتحادیه لاستیک خودرو و موتورسیکلت اراک گفت: پنج هزار حلقه لاستیک خودروهای سبک با تعرفه دولتی از ابتدای امسال تاکنون با هدف تعادل‌ بخشی قیمت بازار و پاسخگویی به نیاز متقاضیان در اراک توزیع شد.

«حسین مایلی» افزود: این تعداد لاستیک از سایز ۱۳ تا ۱۸ از طریق نمایندگی‌های مجاز در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

وی بیان کرد: متقاضیان برای دریافت لاستیک خودرو باید در سامانه اینترنتی جامع تجارت ثبت‌نام و بعد از ارایه مدارک لازم به واحد فروش معرفی و لاستیک خودروی خود را دریافت کنند.

رییس اتحادیه لاستیک و موتورسیکلت اراک گفت: هر حلقه لاستیک سواری از ۱۲ تا ۴۰ میلیون ریال قیمت‌گذاری شده و متقاضیان با توجه به قیمت مصوب و سهولت دریافت از این شیوه خرید رضایت دارند.

مایلی افزود: مالکان خودروهای سواری برای ثبت‌نام باید مدارک خود شامل پلاک انتظامی، کد VIN، کارت سبز ماشین، کارت ملی مالک و کارت ماشین را در سامانه بارگذاری کنند.

رییس اتحادیه لاستیک و موتورسیکلت اراک گفت: مالکین خودرو هر ۶ ماه یکبار می‌تواند ۲ حلقه لاستیک با تعرفه دولتی دریافت کند و این سیاست به خاطر عدالت در توزیع است تا مالکان بیشتری بتوانند از سهمیه دولتی بهره‌مند شوند.

مایلی با انتقاد از کاهش سهمیه لاستیک دولتی اراک بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار حلقه لاستیک در این شهر توزیع شد و مسئولان استانی برای افزایش سهمیه در تلاش هستند.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم از طریق مسافرکشی ارتزاق می‌کنند و از طرفی تامین تایر یکی از مهمترین اموری است که همواره دغدغه رانندگان خودروهای سبک و سنگین بوده است، انتظار می‌رود متولیان امر نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند و با تامین تایر با نرخ مصوب دولتی، دغدغه فعالان این حوزه را کاهش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha