روزانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی به امانت داده می‌شود

شهرکرد- ایرنا- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در خصوص وضعیت سرانه مطالعه کتاب در کشور گفت: روزانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب از مخزن کتابخانه‌های عمومی به امانت داده می‌شود که آمار قابل توجهی است.

مهدی رمضانی روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا سرانه مطالعه در کشور را بر اساس آخرین پیمایش‌های انجام شده ۳۳ دقیقه اعلام کرد و افزود: وضعیت کتابخوانی در کشور بحرانی نیست و در مقایسه سرانه مطالعه بین کشورهای جهان در میانه‌های جدول قرار داریم.

رمضانی ادامه داد: هرچند آمارهای متفاوتی از میزان سرانه مطالعه در کشور عنوان می‌شود و بررسی دقیق این شاخص نیاز به پژوهش جامعی دارد اما آخرین آماری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که مردم کشور ۳۳ دقیقه در روز کتاب مطالعه می‌کنند.

دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی در خصوص اینکه برخی معتقدند که سرانه کتاب در کشور بسیار پایین است، تاکید کرد: با نگاهی به گردش مالی کتاب و همچنین امانت ۲۰۰ هزار جلد کتاب در روز به اعضای کتابخانه‌ها، می‌توان گفت وضعیت کتابخوانی بحرانی نیست.

رمضانی تصریح کرد: با این وجود کتاب مساله اول کشور نیست و باید در این خصوص اهتمام بیشتری به کار گرفته شود چرا که معتقدیم اگر بخواهیم مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور برطرف شود باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی در اولویت قرار گیرد و نگاه به مساله کتاب و خواندن تغییر کند تا بتوانیم یک گام رو به جلو برداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آینده کتاب را در برابر فضای مجازی چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ توضیح داد: اگرچه کتاب مکتوب در دهه‌های اخیر با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است و نمی‌توان مساله مراجعه مردم به فضای مجازی را نادیده بگیریم اما معتقدم کتاب همواره جایگاه خاص خود را دارد و باقی خواهد ماند.

دبیرکل نهادکتابخانه‌های عمومی کشور همچنین با اشاره به تدوین سند ملی ترویج خواندن و مطالعه در کشور گفت: این سند با هدف عمومی‌سازی مطالعه و خواندن و ترویج بیش از پیش فرهنگ مطالعه تدوین و به تازگی برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است.

رمضانی افزود: در این سند با محوریت نهاد کتابخانه‌های عمومی برای هر یک از دستگاه‌ها متناسب به ظرفیت و قشر مخاطب خود تکالیفی در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه و خواندن مشخص شده است.

وی عمومی‌سازی خواندن را گامی مهمی برای افزایش سرانه مطالعه در کشور دانست و تصریح کرد: معتقدیم در قالب این سند مطالعه و خواندن تنها به کتاب محدود نشود و هر آنچه بتواند افراد را به افزایش اطلاعات، دانش و خواندن ترغیب کند مورد تاکید قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۱۲ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که از این تعداد سه میلیون نفر عضو فعال هستند و ۶۰ درصد این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

در حدود سه هزار و ۸۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور، ۵۵ میلیون جلد کتاب وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha