می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنمای گردشگری بگیری، اما گرفتم+فیلم

تهران- ایرنا- حرکت دستانش سریع بود، این انگشتان در یک موزه یا در سفر چگونه تاریخ را شنیدنی می‌کنند. دلم می‌خواست بدانم چطور شد که به حوزه گردشگری وارد و راهنمای ناشنوایان شده، پرسیدم، با لبخند و زبان اشاره گفت؛ تقریبا فهمیدم؛ «عاشق سفرم و گردشگری». 

در سالن پشت سرم نشسته بود، مجری همایش با آب و تاب برای دعوت و اهدای لوح سپاس نامش را خواند، «از قلب تپنده ایران، استان تهران، حامد نیاسری، راهنمای ویژه ناشنوایان» وقتی برگشتم یکی از مترجم‌های زبان اشاره برایش توضیح می‌داد که «صدایت کردند و باید روی سن برود» ... خودش هم ناشنوا بود.

بعد از مراسم گپ زدیم، خانم شاکر مترجم همراهش بود و سوالات مرا برایش ترجمه می‌کرد، و حرف‌های او را هم برای من بر می‌گردانند، «مهندسی تکنولوژی نرم‌افزار خواندم، الان هم مسئول امور کلاس‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی فرشتگان ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان هستم، در یکی از شرکت‌های گردشگری، سفیر گردشگری هستم و به دوستان ناشنوا و کم‌شنوا در تورهای مختلف داخلی و خارجی خدمت می‌کنم، در آستانه ۴۰ سالگی و متاهلم و ساکن غرب تهران».

به انگشتان دستانش نگاه می‌کردم فهیمدنش خیلی سخت بود، این انگشتان در یک موزه و بازدید یا در سفر چگونه تاریخ را شنیدنی می‌کنند؟ برایم کافی نبود، معلولان و ناشنوایان در حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی با مشکلات و کمبودهای متعدد دارند، دلم می‌خواست بدانم چطور شد که او به حوزه گردشگری وارد شده، پرسیدم، کمی مکث کرد، با لبخند و زبان اشاره گفت... تقریبا فهمیدم، «عاشق سفرم و گردشگری». همین چند کلمه سر گفت‌وگو چند دقیقه‌ای ما را باز کرد.

می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، اما گرفتم+فیلم

باید ناشنوایان بیشتری راهنمای گردشگری شوند

حامد نیاسری مترجم و راهنمای گردشگری ویژه ناشنوایان در گفتوگو با خبرنگار گردشگری ایرنا اظهار داشت: جامعه ناشنوایان علاقه بسیار زیادی به گردشگری و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی را دارند، اما تعداد راهنمایان گردشگری ویژه ناشنوا خیلی کم است، به همین دلیل سفر برای آنها سخت می‌شود، این که من فقط کارت رسمی راهنمای گردشگری دارم، برای خودم یک موفقیت خوشحال‌کننده است، اما از اینکه تنها هستم و می‌بینم نمی‌توان تنهایی به کل جامعه ناشنوایان خدمات گردشگری بدهم، ناراحتم؛ شاید اگر مسئولان ببینند ناشنوایان چقدر در تورها با علاقه درباره میراث فرهنگی و تاریخ ایران سوال می‌کنند و در همان تور، قرار تور بعدی را برنامه‌ریزی می‌کنند، فکری بکنند و کمک کنند ناشنوایان بیشتری آموزش ببیند، دوره بگذرانند و کارت راهنمای گردشگری بگیرند.

می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، اما گرفتم+فیلم

وی درباره انگیزه ورود به دنیای خدمات سفر و گردشگری نیاسری گفت: همه چیز از سال ۹۶ شروع شد، پدر همسر دایی‌ من اهل و ساکن هلند است، ناشنواست. آن سال به ایران آمده بود، او را در سفر تهران و بعد شیراز و اصفهان همراهی کردم، همه چیز را با زبان اشاره برایش ترجمه می‌کردم، همان سرآغاز یک هدف جدید شد تا مترجم و راهنمای گردشگران ناشنوا شوم، به ویژه برای گردشگران خارجی. الان هم همه هدفم کمک به جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان در سفر و گردشگری است، ایرانی‌هایی که به خارج می‌روند و یا خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند، و به دلیل معلولیت شنوایی در تورهای با مشکل مواجه می‌شوند.

می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، اما گرفتم+فیلم

می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، اما گرفتم

نیاسری گفت: آن زمان مجوز فعالیت راهنمای گردشگری نداشتم. از اوایل بهمن ۹۹ آموزش دوره‌ها را شروع کردم، برای من که ناشنوا بودم بدون مترجم خیلی سخت بود، صحبت‌های اساتید را متوجه نمیشدم، کلاس‌ها مجازی و آنلاین بود، خودم هزینه کردم از مترجم‌های زبان اشاره استفاده کردم.

وی افزود: یکسال بعد بالاخره آزمون دادم و قبول شدم و از وزارت میراث فرهنگی گواهینامه پایان دوره‌های آموزشی دریافت کردم و کارتم خرداد ۱۴۰۱ صارد شد، خیلی از فعالان گردشگری می‌گفتند «نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، خیلی سخت است»، اما من گرفتم و برای من موفقیت بزرگی بود، اتفاقا باعث شگفتی آنها شد، واقعا مدیون خانواده‌ام و دوستانم هستم.

با همسرم رفتیم اروپا، ۷ کشور را گشتیم، حدودا یک ماه شد؛ ماه عسل بعد از ازدواجمان بود، سفر خوبی بود مستقل، بدون مشکل و بدون کمک دیگران راهنمای گردشگری ناشنوایان خاطرنشان کرد: در سفرهای خارجی هم بعضی‌های فکر می‌کردند با مشکل ارتباطی مواجه می‌شوم، با همسرم رفتیم اروپا، ۷ کشور را گشتیم، هیچ مشکلی نداشتیم، حتی مشکلاتی که گردشگران دیگر داشتند ما آنها را هم نداشتیم.

نیاسری توضیح داد: از هلند با تور و با اتوبوس به فرانسه رفتیم، بعد با قطار از فرانسه به سوئیس رفتیم، سپس با هواپیما از سوئیس به لهستان و از لهستان به سوئد و از سوئد به آلمان و از آلمان هم آمدیم بلژیک؛ در آخر هم با قطار به هلند رسیدیم، حدودا یک ماه شد؛ ماه عسل بعد از ازدواجمان بود، سفر خوبی بود مستقل، بدون مشکل و بدون کمک دیگران.

وی گفت: قبلا فقط همراهی با گردشگر خارجی را بر عهده داشتم، اما وقتی علاقه دوستان ناشنوا را برای گردشگری و خصوصا تهران‌گردی دیدم، بعد از گرفتن کارت راهنمای گردشگری تصمیم گرفتم با دفاتر خدمات سفر همکاری کنم و تورهای تهران گردی برای ناشنوایان را شروع کردم، پیاده‌روی در محل بازار تهران و محله عودلاجان نخستین تور تهرانگردی من بود.

می‌گفتند نمی‌توانی کارت راهنما بگیری، اما گرفتم+فیلم

نمی‌دانم چرا مردم برای تفریح فقط به رستوران می روند

نیاسری گفت: تهران شهر بسیار زیبایی است، همه ظرفیت‌های گردشگری را در خود دارد، پیاده‌روی در محله‌های قدیم، جنگل‌گردی، کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی در اطراف شهر، موزه‌ها و مکان‌های تاریخی مانند کاخ گلستان و سعدآباد، دریاچه چیتگر، برج میلاد و برج آزادی، اماکن مذهبی در ری و تجریش، ده‌ها جاذبه تاریخی و طبیعی دیدنی، اما نمی‌دانم چرا مردم تهران ترجیح می‌دهند برای پرکردن اوقات فراغت خود فقط به رستوران بروند.

برنامه نرم‌افزاری معرفی اماکن تاریخی در تلفن همراه برای ناشنوایان طراحی کردم، اما به خاطر تحریم‌ها از بازارهای فروش نرم‌افزار حذف شد

وی درباره ضرورت استفاده از فناوری‌های جدید در فضاهای گردشگری برای کمک به معلولان خاطرنشان کرد: نصب علائم هشدار، نصب برچسب کیو آر کد (QR) برای ارائه اطلاعات و آگاهی‌های لازم و مفید به گردشگران درباره تاریخچه مکان، طراحی برنامه‌های نرم‌افزاری مناسب و قابل نصب بر روی گوشی‌ها برای توضیح تاریخچه برای جامعه ناشنوایان نشان می‌دهد متولیان حوزه فرهنگ و هنر برای جامعه معلولین هم ارزش قائل هستند.

راهنمای گردشگری ناشنوایان گفت: وقتی دیدم دفاتر خدمات سفر و مجری تورهای داخلی و خارجی اطلاعات کافی از اماکن تاریخی و فرهنگی ندارند، خودم هم دست به کار شدم، تصمیم گرفتم برنامه تورنا را طراحی و تهیه کنم تا جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان راحت‌تر بتوانند اطلاعات لازم در مورد تاریخچه اماکن تاریخی و فرهنگی را بدست آورند، اما متاسفانه به خاطر شرایط تحریم تورنا از بازارهای فروش نرم‌افزار حذف شد، من هم کم نیاوردم فعلا یک پایگاه اطلاع‌رسانی به نام تورنا را راه‌اندازی کردم و به جامعه ناشنوایان و معلولان درباره سفر با شرایطی که دارند کمک می کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha