فروش پرندگان شکاری به نام پرنده زینتی در همدان

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: صیادان متخلف برای در امان ماندن از رصد و پیگیرد ظابطان قضایی محیط زیست، پرندگان شکاری را با عنوان پرنده زینتی در فضای مجازی به فروش می رسانند.

جواد نوری اظهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی از صیادان متخلف به منظور فریب ضابطان قضایی محیط زیست و در امان ماندن از پیگیری های قضایی، پرندگان شکاری را به اسم پرندگان زینتی در فضای مجازی به فروش می رسانند.

وی اضافه کرد: برای نمونه یکی از صیادان «دلیجه» این پرنده شکاری را به عنوان «طوطی راهب(کواکر)» در سایت های اینترنتی به فروش گذاشته بود که با قرار صوری برای خرید این گونه، صیاد متخلف با همکاری پلیس دستگیر و تحویل مرجع قضایی شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: این متخلف اقدام به صید و نگهداری این پرنده شکاری در شرایط نامطلوب کرده که موجب ریزش پر و بیماری دلیجه شده بود، همچنین این پرنده به واسط اسارت از زمان جوجه گی امکان پرواز نداشت.

نوری اظهر افزود: پرندگان شکاری اغلب برای قاچاق یا قدرت نمایی زنده گیری می شوند اما صیادان بعد از مدتی به علت ناتوانی در تامین هزینه گوشت مصرفی پرنده موجب لاغری و ضعف پرنده شده و در نهایت آن را به فروش می رسانند.

وی اظهار کرد: با رصد فضای مجازی دیگر مناطق نیز شاهد فروش دیگر پرندگان شکاری از جمله شاهین، سارگپه، جغد و هدهد به عناوی پرندگان زینتی هستیم که با این تخلف با توجه به ارزش اکولوژیکی بالای پرندگان و قاچاق و تخلف بودن خرید و فروش آنها، به شدت برخورد می شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: طبق قانون شکار و نگهداری پرندگان شکاری مانند عقاب و شاهین و غیره از ۹۱ روز تا سه سال حبس به همراه جزای نقدی از۶۰ تا هشتاد میلیون ریال همچنین پرداخت خسارت برای جنس نر ۳۰۰ و جنس ماده ۹۰۰ میلیون ریال به سازمان حفاظت محیط زیست از حیث ضرر و زیان وارده به طبیعت خواهد بود.

نوری اظهار افزود: دلیجه از پرندگان در معرض تهدید انقراض است و هر چند آماری از جمعیت این گونه کاری در استان در دست نیست اما مشاهدت گویای جمعیت مناسب ان در همدان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha