کم تهاجمی ترین جراحی سنگ کلیه در زاهدان انجام شد

زاهدان- ایرنا- رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان گفت: برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان کم تهاجمی ترین عمل جراحی سنک کلیه با روش PCNL بر روی دختربچه ۹ ساله سراوانی در این بیمارستان انجام شد.

دکتر امیر گرگیچ روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دختر ۹ ساله ساکن شهرستان سراوان با عفونت شدید کلیه و ۲ کلیه سنگ ساز، برای مداوا به زاهدان سفر کرده بود که پس از انجام معاینه و کارهای تشخیصی، جراحی با روش PCNL که کم تهاجمی ترین عمل جراحی محسوب می‌شود برای این بیمار در نظر گرفته و خوشبختانه با موفقیت انجام شد.
وی با بیان اینکه در این روش جراحی سنگ کلیه از طریق پوست انجام می‌شود و در نهایت فقط یک بخیه به جای ۲۰ بخیه نیاز دارد ادامه داد: این روش درمانی برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان صورت گرفت به طوریکه تا کنون این درمان به روش جراحی باز انجام می‌شد و یا خانواده‌ها برای انجام عمل کم تهاجم، مجبور به سفر به استان های دیگر بودند.
رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان گفت: ایجاد سنگ کلیه در کودکان ناشی از تغییر عادات غذایی، به ویژه افزایش میزان سدیم از طریق مصرف غذاهای فرآوری شده و نمک خوراکی، عوامل ژنتیکی و کمبود آب در بدن است.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد جهت پیشگیری از سنگ کلیه، باید از میوه و سبزیجات تازه بیشتر استفاده شود و ورزش و تحرک فیزیکی در برنامه روزمره کودکان قرار گیرد و آب و مایعات غیرقندی بیشتری را در طول روز استفاده کنند، عادات بد غذایی کودکان خود را تغییر دهند و رژیم غذایی سالمی برای آنان تدارک ببینید و از مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها پرهیز کنند.
گرگیچ افزود: سال‌ها برای درمان فرد مبتلا به سنگ کلیه از روش‌های جراحی باز استفاده می‌شد ولی با توسعه علوم پزشکی در حال حاضر یکی از کم تهاجمی ترین عمل‌های جراحی سنک کلیه در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان انجام می شود.
وی اظهار کرد: عمل PCNL یک روش جراحی کم تهاجم و شامل ایجاد یک برش کوچک در ناحیه پشت برای دسترسی به کلیه است. در طول این عمل یک لوله کوچک به کلیه وارد و از لیزر یا انرژی پنوماتیک برای شکستن سنگ‌ها به قطعات کوچک استفاده می شود سپس این قطعات با یک سبد کوچک یا ساکشن خارج می‌شوند.
رئیس بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان گفت: این عمل معمولاً ۲ تا سه ساعت طول می‌کشد و تحت بیهوشی عمومی پیش می‌رود و پس از جراحی، بیمار جهت بهبود کامل چند روز در بیمارستان بستری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha