۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85244282
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت مشاور صدراعظم سابق آلمان از نقش گاز روسیه در توسعه اقتصادی این کشور

تهران- ایرنا- مشاور ارشد اقتصادی صدر اعظم سابق آلمان با اذعان به نقش مهم گاز ارزان روسیه در رونق و توسعه اقتصادی این کشور، گفت که سیاست های آنگلا مرکل، آلمان را به طور کامل به گاز روسیه وابسته کرد درحالی که کشور باید اقدامات بیشتری را برای تنوع بخشی  به منابع تامین انرژی خود بکار می‌بست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، لارس هندریک رولر (Lars-Hendrik Röller) در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اذعان بر نقش تصمیمات مرکل در وابستگی بیش از حد این کشور به انرژی روسیه گفت: اگر درباره چیزهایی که اکنون می دانیم آن زمان می دانستیم، باید متفاوت عمل می کردیم.

مشاور مرکل با این حال تاکید کرد که صادرات ارزان و فراوان انرژی روسیه، رونق زیادی به اقتصاد آلمان داد و کمک کرد تا رشد اقتصادی این کشور برای ۱۰ سال متوالی تضمین شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد، مرکل - صدر اعظم آلمان در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ - بعد از تصمیم گیری برای حذف انرژی اتمی،چاره ای به جز حساب کردن بر روی گاز روسیه نداشت.

رولر گفت: می توان در این زمینه بحث کرد که آیا این تصمیم درستی بود یا نه، ولی در آن زمان توافق بر این بود.

وی با اشاره به ارزان بودن عرضه گاز روسیه نسبت به کشورهای دیگری همچون قطر در آن زمان گفت مسکو نیز ثابت کرده بود که با جریان گاز خود در همه سالهای جنگ سرد شریک قابل اعتمادی است. اما نتیجه این شد که ما بسیار به گاز روسیه وابسته شدیم.

مرکل از زمان کناره گیری از قدرت به دلیل سیاست هایی که در بخش انرژی اتخاذ کرد، مورد انتقادهای فراوانی بوده است. انرژی روسیه تا فوریه سال ۲۰۲۲ زمان اعلام حمله مسکو به اوکراین، ۵۵ درصد از واردات گازی آلمان را تشکیل می داد.

بیشتر انتقادها از مرکل به دلیل حمایت طولانی او از پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ است که از اعماق دریای بالتیک عبور می کند و با دور زدن اوکراین، گازی را که به طور مستقیم از روسیه وارد آلمان می شود افزایش می دهد.
منتقدان این پروژه که ساخت آن حتی بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ ادامه یافت، مدعی اند که این پروژه به مسکو اجازه می دهد سلطه خود بر بازارهای انرژی اروپا را تحکیم کند. پروژه های خط لوله نورد استریم ۲ و نورد استریم یک، سال گذشته به دلیل وقوع انفجارهایی آسیب دیدند و تحقیقات درباره علت این انفجارها همچنان ادامه دارد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، اولاف شولتس صدر اعظم فعلی آلمان تلاش کرده وابستگی برلین به گاز روسیه را از طریق چندین پایانه گاز طبیعی مایع (ال ان جی) و گسترش ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدشدنی کاهش دهد.

رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان سپتامبر (شهریور) گذشته در سخنرانی مشهوری، حزب دموکرات مسیحی به ریاست مرکل را متهم کرد در طی «۱۶ سال، سیاست های شکست خورده ای را در بخش انرژی اتخاذ کرده اند» و مدعی شد دولت ائتلافی کنونی تلاش کرده در چندین ماه این موضوع را حل و فصل کند.

این در حالیست که رولر مشاور مرکل مدعیست دولت صدر اعظم پیشین آلمان برای ایجاد زیرساخت‌های LNG و تنوع بخشی به تامین انرژی آلمان «با توجه به شرایط و مقتضیات سیاسی آن زمان» با چالش هایی مواجه بوده است.

منتقدان مرکل همچنین وی را به شکست در ایجاد اصلاحات اساسی در حوزه هایی مانند دیجیتالی سازی متهم می کنند که گفته می شود آلمان از همسایگان اروپایی خود در این حوزه عقب تر است.

منتقدان صدر اعظم پیشین آلمان همچنین وی را مسئول روند کُند پیشرفت در ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی می دانند.

مشاور اقتصادی مرکل تصدیق کرد که دولت وقت آلمان با سرعتی که باید، در گسترش انرژی های تجدیدشدنی اقدام نکرده است و بروکراسی و مخالفت شهروندان عادی با این پروژه را در این امر مقصر دانست.

رولر همچنین این ادعا را که تمرکز بی وقفه مرکل به ایجاد توازن در بودجه، باعث شکست سرمایه گذاری کافی آلمان در زیرساختارهای ضعیف این کشور شد رد کرد و گفت: دولت شولتس به دلیل اقتصاد قوی و نظم مالی بجا مانده از دهه قبل توانست سیاست های کنونی را دنبال کند. ما در دولت قبلی به خوبی اقتصاد را مدیریت و فضا را برای سرمایه گذاری لازم در دولت فعلی ایجاد کردیم.

دولت شولتس از زمان روی کار آمدن به سمت تسهیل فرایندهای تایید مزرعه های بادی و پنل های خورشیدی گام برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha