مشکلات مالی احتمال برگزار نشدن جشنواره تنبور در دالاهو را قوت بخشید

کرمانشاه - ایرنا - رییس هیات داوران و حامی جشنواره تنبور دالاهو گفت که دیگر توان مالی لازم برای برگزاری این برنامه هنری را ندارم و احتمال برگزار نشدن دوره جدید در سال آینده زیاد است.

علی اکبر مرادی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هزینه‌ برگزاری جشنواره های فرهنگی - هنری به طرز چشمگیری افزایش یافته است؛ در طول هفت دوره گذشته کمک مالی از سوی سازمان‌ها، ادارات و مردم نداشتیم و به دلیل ناتوانی در تامین هزینه ها احتمالا جشنواره جمعه گذشته آخرین دوره‌ آن بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ و توسعه آن یک ضرورت و نیاز استان کرمانشاه است، اظهار کرد: برگزاری جشنواره تنبور طی سالهای گذشته به جوانان و نوجوانان زیادی کمک کرد تا به موسیقی اصیل و کُردی خود روی بیاورند و اسیر فرهنگ بیگانه نشوند.

وی هزینه برگزاری هفتمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور در جمعه گذشته را حدود ۴۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هیچ نهاد دولتی یا خصوصی برای برگزاری جشنواره به ما کمک نکرد و دیگر توان تامین و پرداخت این هزینه ها را نداریم، شاید این جشنواره در آینده برگزار نشود.

به اعتقاد پیشکسوت و نوازنده تنبور استان کرمانشاه، سرانه فضای فرهنگی، هنری و تفریحی در دیگر استان های کشور بهتر از کرمانشاه است و در این زمینه برای آنها هزینه می شود اما در این استان حمایت چندانی از برنامه های فرهنگی و هنری نمی شود و تنها لطفی که به ما می کنند، صدور مجوز برگزاری اجرای برنامه است.

مرادی افزود: پاسداری و حفظ موسیقی باستانی تنبور و دیگر آواهای کهن کرُدی، شناسایی، معرفی، تشویق و راهنمایی استعدادهای جوان، سپاسگزاری و قدردانی از پیشکسوتان و موسیقی‌های کهن کُردی، آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی از جمله اهداف جشنواره تنبور است.

وی تصریح کرد: چنین رویکرد و برنامه هایی نه تنها به غنای فرهنگ و هنر ایران دوام و قوام می بخشد بلکه از تهاجم فرهنگی و روی آوردن نسل جدید به سازهای غربی که تناسبی با سنت های اصیل ایرانی ندارد؛ جلوگیری می کند.

گفتنی است قدمت تنبور به عنوان کهن‌ترین ساز زهی زخمه‌ای به دوران مادها در ایران باستان برمی گردد.

تنبور از قدیم به عنوان سازی عرفانی شناخته شده و مردم کرمانشاه در مجالس مختلف حتی برای نیایش به درگاه معبود و مدح و ثنای معشوق حقیقی بهره برده و قداست خاصی برای آن قائل هستند.

جشنواره تنبور در روستای "بان‌زلان" از توابع شهرستان دالاهو واقع در ۸۵ کیلومتری غرب کرمانشاه برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha