فراخوان هشتمین جشنواره کهن آواهای تنبور در کرمانشاه منتشر شد

کرمانشاه - ایرنا - موسسه فرهنگی - هنری خانه تنبور دالاهو، فراخوان هشتمین جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی را منتشر کرد.

به گزارش ایرنا و براساس فراخوان خانه تنبور دالاهو، علاقه مندان می توانند تا روز سوم مرداد ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در شهرستان دالاهو، روستای بان زلان، خانه تنبور ارسال کنند و این در حالی است که مرحله نهایی این جشنواره هم در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳ در خانه تنبور دالاهو برگزار می شود.

در مرحله اول هنرمندان می توانند آثار خود را به مدت ۶ دقیقه روی سی‌دی ضبط کرده و تا تاریخ سوم مرداد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و بعد از داوری از هر رده سنی ۶ تا هشت نفر جهت شرکت در مرحله نهایی انتخاب و معرفی می شوند.

جشنواره امسال در چهار بخش برگزار می شود به نحوی که در بخش اول چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان الف و جوانان ب، در بخش دوم تک نوازی و بداهه نوازی تنبور براساس مقامات و فرهنگ موسیقیایی تنبور، در بخش سوم آواهای کهن کردی و در یخش چهارم هم گروه های تنبور و گروه های سنتی و کردی با هم به رقابت می پردازند.

در هفتمین جشنواره کهن آواهای تنبور که سال گذشته برگزار شد، بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در رده سنی نونهالان هفت اثر، نوجوانان ۱۲ اثر، جوانان الف هفت اثر و در رده سنی جوانان ب هم هفت اثر راهی مرحله نهایی شدند و این در حالی است که در بخش بداهه نوازی هم هفت اثر به مرحله نهایی راه یافت که در پایان و در مجموع به ۱۵ نفر از کسانی که نمرات لازم را کسب کردند در بخش های مختلف جوایزی اهدا شد.

پاسداری و حفظ موسیقی باستانی تنبور و دیگر آواهای کهن کرُدی، شناسایی، معرفی، تشویق و راهنمایی استعدادهای جوان، سپاسگزاری و قدردانی از استادان پیشکسوت تنبور و سایر موسیقی‌های کهن کُردی، تشویق و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی خود از اهداف این جشنواره است.

خانه تنبور، یک مرکز فرهنگی هنری غیردولتی است که به همت «علی اکبر مرادی» از اساتید موسیقی و چهره ملی ایران اهل کرمانشاه در مدت زمانی به طول ۱۰ سال در روستای بان‌زلان گوران بنا نهاده شده است. روستای بان‌زلان در ایل گوران و بخش گهواره و شهرستان دالاهو و در استان کرمانشاه قرار دارد.

هدف از تأسیس این خانه، معرفی، آموزش، شناسایی و حفظ و نگهداری ساز تنبور و فرهنگ مرتبط با آن است؛ خانه تنبور ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۶ با حضور هنرمندان برجسته موسیقی از سراسر ایران افتتاح و همزمان نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور در آن برگزار شد.

شهرستان دالاهو با حدود ۴۰هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha