سبک زندگی در افزایش طول عمر به مراتب قوی‌تر از ژن‌ها نقش دارد

تهران - ایرنا - متخصص طب ایرانی گفت: سبک زندگی در افزایش طول عمر نقشی به مراتب قوی‌تر از ژن‌ها بازی می‌کند و طب ایرانی نیز برای داشتن زندگی سالم در سالیان عمر از جمله سالمندی راهکارهایی پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش ایرنا از دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، ارمغان السادات کیهان مهر روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی سالمند افزود: در طب سنتی ایران دوران زندگی به چهار مرحله‌ رشد، جوانی، میانسالی و سالمندی (شیخوخیت) تقسیم می‌شود که از ۶۰ سالگی به بعد فرد به دوران سالمندی وارد می‌شود و هر یک از این چهار مرحله، ویژگی خود را دارد و هر فرد با رعایت دستورها و تدابیر بهداشتی می‌تواند دوران زندگی خود را به بهترین نحو بگذراند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های دوران سالمندی کاهش حرارت غریزی بدن است. هر فرد با سطحی از انرژی حیات متولد می‌شود که این انرژی به طور طبیعی در سال‌های ابتدایی عمر در اوج است و به تدریج کاهش می‌یابد. رعایت تدابیر حفظ سلامت می‌تواند حافظ این حرارت باشد؛ در حالی که سبک زندگی ناسالم باعث هدر رفتن و کاهش زودتر از موعد این انرژی خواهد بود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: در دوران سالمندی مزاج سنی سرد و خشک است که البته در بعضی از افراد به دلایل مشکلات گوارشی و تجمع رطوبت نامناسب در بدن سردی و تری عارض خواهد شد. در هر دو نوع حرارت و انرژی کاهش می‌یابد اما در بعضی سالمندان در ظاهر لاغری و در بعضی چاقی نمایان می‌شود که هریک ویژگی‌های متناسب با خود را دارد.

کیهان مهر تصریح کرد: در واقع سالمندی بیماری نیست بلکه جریان طبیعی زیستی است اما شیوع ابتلا به بیماری‌ها در این دوران افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهد سبک زندگی در افزایش طول عمر نقشی به مراتب قوی‌تر از ژن‌ها بازی می‌کند و طب ایرانی نیز برای داشتن زندگی سالم در سالیان عمر از جمله سالمندی رعایت تدابیر 6 اصل را ضروری می‌داند.

این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: غذاهای با هضم سریع و مقوی مناسب برای این گروه هستند که توصیه می‌شود در حجم کم و به دفعات میل شود. پرهیز تا حد ممکن از مصرف خوراکی‌های دارای طبع سرد و مصرف گوشت گوسفند و پرندگان، تخم‌مرغ عسلی، آش‌ و سوپ‌های ساده، نخودآب، آبگوشت قابل توصیه است.

کیهان مهر درباره تدابیر خواب‌ و بیداری سالمندان، گفت: سالمندان معمولا به دلیل بیماری و مشکلات اضطرابی کیفیت خواب مطلوبی ندارند. توصیه می‌شود شام سر شب میل شود و زود بخوابند. نوشیدن شیر گرم می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. قابل توجه است که معمولا طول خواب شبانه در سالمندان کاهش می‌یابد که البته این امر با توجه به مزاج افراد متفاوت خواهد بود.

وی، ورزش و ماساژ و روغن زدن به بدن با روغن بنفشه و بادام در هنگام صبح را مفید دانست و گفت: ورزش سبب افزایش حرارت غریزی می‌شود و با توجه به افت حرارت غریزی در این دوران، خیلی کمک کننده است. لازم است هر سالمند متناسب با شرایط جسمانی‌خویش ورزش کند که از آن جمله می‌توان به ورزش‌های هوازی از جمله پیاده‌روی اشاره کرد.

کیهان مهر درباره یبوست که مشکل شایع سالمندان است، تصریح کرد: تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد. پرهیز از مصرف مواد یبوست‌زا، استفاده از انواع آش‌ و سوپ‌ها و مصرف ملینات می‌تواند به پیشگیری و بهبود یبوست کمک کند.

سبک زندگی در افزایش طول عمر به مراتب قوی‌تر از ژن‌ها نقش دارد

وی گفت: ارتباط داشتن با اطرافیان بویژه فرزندان، نوه‌ها و دوستان، داشتن تفریح و انجام اعمال ذهنی مانند مطالعه در نشاط سالمندان بسیار موثر است. همچنین مصرف موادی مانند گلاب، بهارنارنج، فالوده سیب، زعفران، بیدمشک، سیب و به می‌تواند به این امر کمک کند.

به گزارش ایرنا، طبق سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور، هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۹ و ۲۸ صدم درصد سالمند هستند و پیش بینی می شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی هشت سال دیگر، به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ یعنی ۳۳ سال دیگر، به بیش از ۳۰ درصد برسد.

عناوین روز شمار هفته تکریم سالمندان از سوی وزارت بهداشت نیز از شنبه هشتم مهر تا جمعه ۱۴ مهر به ترتیب شنبه هشتم مهر روز «مردمی‌سازی و تقویت سمن‌های حوزه سالمندی»، یکشنبه نهم مهر روز «حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان»، دوشنبه دهم مهر روز «آموزش و توانمندسازی سالمندان»، سه‌شنبه یازدهم مهر روز «سیاستگذاری، راهبری و همکاری بین بخشی در امور سالمندان»، چهارشنبه دوازدهم مهر روز «رسانه، آگاهی‌بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی»، پنجشنبه سیزدهم مهر روز «دسترسی عادلانه به خدمات» و جمعه چهاردهم مهر روز «مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه» تعیین و اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha