روز سالمند بهانه ای برای تجلیل از بزرگان خانواده در شمیرانات

شمیرانات- ایرنا- مراسم بزرگداشت روز جهانی سالمند روز یکشنبه در شمیرانات با دعوت و تجلیل از جمعی از این عزیزان بعنوان بزرگان خانواده ها با حضور پیشکسوتان مسئولان و سالمندان ارجمند شهرستان در فرهنگسرای ملل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهم مهر روز جهانی سالمندان، روزی که باید از خود سوال کنیم که برای زندگی بهتر این قشر، شادابی، نشاط و آرامش ۱۰ درصد جامعه در سنین سالمندی چه باید کرد تا تنهایی و گوشه عزلت گزیدن نصیب آنها نشود و بجای فکر کردن به غم و غصه، زندگی در کنار کانون گرم خانواده را مانند دوران جوانی و میانسالی تجربه کنند.

فرماندار شمیرانات در این مراسم گفت: تعاملات اجتماعی بر اصل کرامت سالمندی و همکاری هرچه بیشتر نهادها و مسئولان سطح شهرستان برای ایجاد فضایی مناسب در راستای تقویت رفاه حال عزیزان سالمند بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ذاکریان با بیان معانی و نگاه‌های متفاوت به سالمندان و جایگاه ایشان در جامعه بر لزوم رعایت کرامت و احترام سالمندان تاکید کرد.

روز سالمند بهانه ای برای تجلیل از بزرگان خانواده در شمیرانات

وی ادامه داد: سالمندان گنجینه های درخشان هر جامعه و هر خانواده هستند که حضورشان مایه شادی، آرامش خیال و نعمت فراوان است و دوره سالمندی می تواند از پر بارترین دوره های زندگی باشد، اگر از این فرصت به خوبی استفاده شود.

روز سالمند بهانه ای برای تجلیل از بزرگان خانواده در شمیرانات

مجتبی ذاکریان با اشاره به آیه ای از قرآن احترام به سالمندان را امری الهی دانست و بیان داشت: قرآن که کتاب هدایت انسان هاست، فرهنگ زیبایی زندگی را روبرویمان گسترانیده و افق های روشنی از اخلاق انسانی را پیش رویمان گشوده است. در آیه ۲۳ سوره اسراء آمده است: «پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هردوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کم ترین بی احترامی به آنها روا مدار و صدای خود را بر آنها بلند مکن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو».

وی فرهنگ اسلامی را یک فرهنگ غنی دانست و گفت: در فرهنگ اسلامی، خانواده، کانون خوش بختی، آرامش، غم زدایی و تغذیه عاطفی انسان هاست. سالمندان، ستون های استوار خانواده ها هستند و پایدار ماندن و آفت زدایی از خانواده وابسته به پاس داشتن حقوق و حرمت آنان است. از این رو باید در کانون خانواده، با صمیمانه ترین دل جویی ها، اندوه های طاقت سوز آنان را زدود و بر زخم هایشان مرهمی از محبّت و نوازش نهاد، باید به آنان خدمت و محبّت کرد و در برابرشان دست اطاعت بر سینه نهاد و به تکریم، بر دست هایشان بوسه زد. باید حرمت آنان را متواضعانه پاس داشت و چونان مادری مهرورز، سبدسبد بر دامنشان گل افشاند تا گل لبخند مهمان همیشگی لب های مهربانشان باشد و در سایه سار آرامش بخش خانواده، تمام رنج ها و ناکامی های بیرونی خود را بدرود گویند.

روز سالمند بهانه ای برای تجلیل از بزرگان خانواده در شمیرانات

فرماندار شمیرانات احترام به سالمندان را در ساختن زندگی آینده جوانها مهم دانست و اظهار داشت: باید در تکریم پیران و تعظیم سالمندان ـ آن گونه که فرهنگ زندگی ساز و خوش بختی آفرین اسلام گفته است ـ کوشید و نگذاشت که پیوندهای عاطفی و معنوی میان خانواده ها، از هم گسسته شود و موریانه های غفلت، بنیاد زندگی مان را از هم فرو پاشند. باید با احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی، نسلمان را از آزمودن جهنّم فرهنگ غرب باز داریم و اگر چنین نکنیم، زندگی مان چونان برخی مردم فرنگ رو به بحران و تاریکی خواهد رفت. غالب غربی ها، حرمت پیران خویش را پاس نداشته و آنان را در غروب زندگی شان و در غربت پیری با غم ها تنها می گذارند. برای این که در این منجلاب تباهی غرق نگردیم باید پاسدار راستین ارزش های اسلامی و ایرانی باشیم و رهنمودهای انسانی اولیای الهی را سرمشق خود قرار دهیم.

مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند روز یکشنبه در شمیرانات با حضور مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، صاحب رئیس بهداشت و سلامت شهرداری تهران، دلبری رئیس انجمن سالمندان کشور، رضایی معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران، مینا رجائی مدیر بهزیستی شمیرانات و جمعی از مسئولان بهزیستی و سالمندان ارجمند شهرستان در فرهنگسرای ملل واقع در بوستان قیطریه برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha