۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۱
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85245281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"شهید چاغروند" خلبانی که حمایت از امام و ملتش را به جان خرید

خرم آباد - ایرنا - "شهید چاغروند" دلاورمردی از دیار لرستان است که در اوج جوانی هنگامیکه در میان دشمنان بعثی محاصره شده بود، در مقابل پافشاری و اصرار آنان برای توهین به امام راحل با پایمردی لب به اهانت نگشود و با تاسی از نهضت عاشورای حسینی با آزادگی به دیدار حق شتافت.

به گزارش ایرنا، تمامی گستره پرافتخار ایران اسلامی مهد دلاورمردان گلگون کفنی است که در حراست از میهن و ملت جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با تکیه بر مکتب و نهضت حسینی با دوری از هر ذلتی همچون سرو استوار جان خود را بر کف دست گرفتند و در حراست از کیان این مرز و بوم لحظه ای درنگ نکردند.

اگر بگویم ایران مرز پر گهر است ، هرگز سخنی به گزافه نیست و مصداق این سخن جوانان شرافتمند و غیرتمندی هستند که با تمام اقتدار و توانمندی در جای جای این سرزمین پرافتخار هر روزه و هرباره با جانفشانی خود دست طمع دشمنان و بدخواهان به این دیار را قطع کرده و برگ زرین های پرافتخاری را به تاریخ این کشور افزوده اند.

"شهید غلامرضا چاغروند" فرزندی برخواسته از این سرزمین است که ۴۳ سال پیش آن هنگام که در محاصره دشمن بعثی قرار گرفت و با زور سرنیزه از او خواستند تا به امام راحل توهین کند، لب به اهانت نگشود و با غیرت و شرافت به حدی در حمایت از امام و ملتش پایمردی کرد که یک افسر عراقی او را به شهادت رساند و حسین گونه به دیدار حق شتافت.

"شهید چاغروند" دوازدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۱ هجری شمسی در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود و پس‌از سپری کردن دوران طفولیت در کانون گرم خانواده در دبستان ثبت‌نام کرد و با پشت سر گذاشتن دوره ابتدایی و راهنمایی در دبیرستان امیرکبیر خرم‌آباد واقع در خیابان فرهنگ این شهرستان دوره متوسطه را با موفقیت سپری و موفق به اخذ دیپلم شد.

وی سال ۱۳۵۳ به استخدام هوانیروز درآمد و پس‌ از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد، سال ۱۳۵۵ به‌علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد.

غلامرضا چاغروند پس از گذراندن دوره‌های (نظامی – زبان انگلیسی – پرواز بالگرد) در تهران و پایگاه مرکز آموزش اصفهان، با درجه ستوانسومی و پرواز با «بالگرد ۲۱۴ » به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد.

سال ۵۷ که عطر انقلاب اسلامی در همه‌ جای کشور پیچید، غلامرضا همراه با انقلابیون در تمام راهپیمایی‌ها شرکت و پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۸ همزمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه و درگیری با آنها پرداخت.

خلبان چاغروند نیز همانند دیگر نیروهای هوانیروز با آغاز جنگ تحمیلی، به جبهه‌های جنگ غرب و جنوب شتافته و جانفشانی های بسیار کرد.

آخرین ماموریت این خلبان جسور و با ایمان هوانیروز بعد از ظهر ۱۲ مهرماه ۱۳۵۹ بود، در آن روز، چاغروند و کمک خلبان ستوانیار حسین مصری و «کروچیف(مهندس پرواز)» گروهبان‌یکم عادل موسوی عازم ماموریتی از کرمانشاه به ایلام و دهلران می‌شوند.

آنها پس از انجام مأموریت در دهلران، با سوار کردن هفت نفر نظامی (ستوانیار حشمت‌اله شایان، ستوانیار آزادی، استوار خانی‌آبادی، گروهبان درویشی، گروهبان اقبالی، گروهبان نجفی و کارمند عطایی) عزم بازگشت می‌ کنند و در مسیر زمانی که به منطقه‌ای با نام دهات جالیز (بین موسیان و دشت عباس ) می‌ رسند، بالگرد آنان مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفته و ضمن آسیب رسیدن به بالگرد، کمک خلبان نیز مجروح می‌شود.

خلبان چاغروند که بر اثر آسیب دیدگی بالگرد قادر به پرواز نبوده، برای سالم ماندن سرنشینان اقدام به فرود اجباری در بین نیروهای دشمن می‌کند.

دشمن با اسارت بالگرد و سرنشینان یک مصاحبه رادیویی برای خوراک تبلیغاتی در همان محل تدارک می‌بیند ، اما خلبان چاغروند در مقابل خواسته آنها مبنی بر اسائه ادب به ساحت امام و مسئولان، مقاومت می‌کند به همین خاطر همان جا او را شهید و دفن می‌کنند.

بازنگشتن بالگرد به پایگاه کرمانشاه تا مدتی در هاله ابهام می‌ماند تا اینکه مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق شنود می‌شود و اقوام خلبان چاغروند با اطلاع از این شنود به کمیته هلال احمر مراجعه و خواهان وضعیت او می‌شوند که مسئولان از نبودن نام او در اسرا خبر می‌دهند و آنها این پیگیری را ادامه داده و از طریق نامه‌نگاری عادل موسوی با خانواده‌اش پی به شهادت خلبان چاغروند می‌برند.

قسمتی از متن نامه عادل موسوی به شرح زیر است: «ما ظهر همان روز یعنی ۱۳۵۹/۷/۱۲ در مرز دهلران اسیر شدیم ، خلبان چاغروند شهید و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود، به بیمارستان بردند. به خانواده‌های آنها اطلاع دهید».

نیروهای تجسس هوانیروز پس از مدتی لاشه سوخته بالگرد را پیدا و به استناد نامه موسوی، خلبان چاغروند را در لیست شهدا منظور می‌کنند.

تیم تجسس نیروی هوایی زمانی که محل مورد نظر را شکافته و تجسس می‌کند ، با اسکلتی مواجه می‌شود که لباس‌هایش پوسیده و تنها پلاک هویتی با نام خلبان هوانیروز غلامرضا چاغروند به جای مانده است.

به هوانیروز اطلاع می‌دهند، مزار خلبان غلامرضا چاغروند با درجه سرلشکری و با عنوان ذبیح لرستان در آمار شهدای جنگ منظور می‌شود و مزارش در گلستان شهدای خرم‌آباد قرار دارد.

بنا بر روایت دیوان جالیزی پسر پیرمرد دفن‌کننده پیکر شهید "غلامرضا چاغروند" در خصوص پیدا شدن پیکر این شهید در بعدازظهر نیمه مهر سال ۵۹ یک بالگرد در منطقه دهلران در حال پرواز بود و نیروهای دشمن به محض دیدن بالگرد آن را مورد هدف گلوله‌های خود قرار دادند، بالگرد به ‌سمت کوه‌های اطراف پرواز می کند ، ولی به ‌علت اصابت گلوله به هلی‌کوپتر و زخمی شدن کمک خلبان در یک کیلومتری جالیز بر زمین نشست.

بلافاصله نیروهای مهاجم هلی‌کوپتر را به محاصره و سرنشینانش را به اسارت درآوردند، فرمانده بعثی‌ها از خلبان می خواهد به امام خمینی (ره) توهین کند که با مقاومت چاغروند روبه‌رو و این ایستادگی و مقاومت وی تا جایی ادامه داشت که یکی از افسران عراقی با سرنیزه به‌ سمت او حمله می‌کند و وی را به شهادت می‌رساند.

شهید چاغروند سال ۱۳۵۸ ازدواج و در حالیکه تنها ۲۸ سال سن داشت و سه ماه از عروسی‌اش می گذشت ، برای دفاع از اسلام و انقلاب جان خود را فدا کرد ، اکنون یادمان خلبان شهید چاغروند در زمینی به مساحت ۲ هکتار در محل شهادت این خلبان شهید، در روستای جلیزی بخش موسیان شهرستان دهلران احداث شده است.

در یادمان شهید چاغروند ماکت بالگرد هوانیروز و تندیس این شهید والامقام نصب شده است.

"شهید چاغروند" خلبانی که حمایت از امام و ملتش را به جان خرید

" شهید چاغروند" در اسارت به قیمت اهانت نکردن به امام و ملتش شهادت را پذیرفت

برادر شهید چاغروند در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: شهید چاغروند پس از اینکه بالگردش مورد اصابت دشمن قرار گرفت ، مسافتی از دشمنان دور می شود اما به علت نقص بالگرد و به منظور نجات جان سرنشینان به ناچار فرود می آید که نیروهای عراقی آنها را محاصره و براساس گفته های شاهدان عینی بعثی ها بسیار تلاش می کنند تا "شهید چاغروند "به امام توهین کند، اما این شهید جانش را در این راه فدا کرد.

"رضا چاغروند" ادامه داد: شهید چاغروند با احترام به امام و ملت ایران جان خود را فدا کرد اما لب به توهین باز نکرد.

وی با بیان اینکه هیچگاه یک ایرانی با شرافت به رهبر و امام خود توهین نمی کند، عنوان کرد: رهبر ما پیشوا و مقتدای این ملت است و خانواده شهید چاغروند به نحوه شهادت و وفاداری این شهید به امام و ملتش افتخار می کند ، زمانیکه شهید چاغروند در محاصره بعثی ها اسیر بود در حقیقت مدافع ملت و امام بود و هیچگاه به امام و ملتش اهانت نمی کرد.

برادر شهید چاغروند گفت: این شهید توهین نکردن را با غیرت به جان خرید و در حالیکه دشمنان بعثی با سرنیزه به کتف وی زده بودند تا مجبور به اهانت شود، اما لب به اهانت نگشود و در نهایت همانجا به شهادت رسید.

وی اظهار داشت: نحوه شهادت شهید چاغروند باعث افتخار است که با صلابت و استقامت در مقابل دشمنان ایستاد و ۲۰ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید.

شهدای ایران اسلامی با نثار جان خود از انقلاب و ولایت دفاع کردند

خواهر شهید چاغروند گفت: شهید در آخرین ماموریت خود زمانیکه به علت هدف قرار گرفتن بالگرد برای نجان جان سرنشینان ناچار به فرود می شود ، ولی در مقابل اصرار دشمنان برای دادن اطلاعات هوانیروز و توهین به امام تسلیم نشده و حتی زمانیکه با سرنیزه به بدن وی حمله می کنند، باز هم مقاومت کرده و در نهایت یک افسر عراقی "شهید چاغروند" را به شهادت رسانده و سر از بدن شهید جدا می کند و پیکر شهید را در همان مکان رها می کنند.

سهیلا چاغروند افزود: پس از ۲ شبانه روز یک پیرمرد عراقی در روستای جلیزی دور از چشم بعثی ها پیکر شهید چاغروند را دفن می کند و ما تا سه سال و ۶ ماه از سرنوشت شهید بی اطلاع بودیم و در نهایت از طریق صلیب سرخ و نامه یکی از همراهان شهید به شهادت او پی بردیم.

وی با اشاره به اینکه امسال چهل و سومین سالگرد شهادت "شهید چاغروند" است، اظهار داشت: " شهید چاغروند" خود را فدای ولایت و با اقدامش این پیام را به ملت رساند که جان من در مقابل ولایت معنایی ندارد و با نحوه شهادتش درس ولایتمداری، ایثار و ایستادگی و مقاومت را به جوانان ایران اسلامی نشان داد.

وی با اشاره به فضایل اخلاقی "شهید چاغروند " عنوان کرد: این شهید علاوه بر اینکه بسیار به پدرو مادر و خانواده و اقوام احترام می گذاشت، غیرت بسیاری نسبت به کشور ، امام و ولایت داشت ، درحالیکه با ابراز یک کلمه موافق بعثی ها جانش را از دست نمی داد ، اما زیربار ذلت نرفت و با شرافت و ایستادگی جان خود را فدا کرد.

وی عنوان کرد: شهدای ایران اسلامی یک جان داشتند که در طبق اخلاص فدای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت کردند و اکنون نیز جوانان ما با وجود تمام مشکلات اقتصادی و توطئه های دشمنان از جمله تحریم های ظالمانه ایستادگی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شهدای ما در مقابل دنیا ایستاده و سر و جان خود را فدا کردند تا از این نظام و ارزش ها حراست کنند، ادامه داد: امروز ما نیز باید مثل شهدا مقاوم و صبور باشیم و در مقابل نیرنگ های دشمنان ایستادگی کنیم.

"شهید چاغروند" خلبانی که حمایت از امام و ملتش را به جان خرید

ذبیح لرستان با نثار جان اعتقاد راسخ یک سرباز ایرانی را به جهانیان نشان داد

مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: "شهید چاغروند" ایام مبارزات علیه رژیم ستمشاهی بارها مورد بازجویی ساواک قرار گرفت و پس از سال 57 نیز در دوران مبارزه با ضد انقلاب به عنوان یک خلبان شجاع در کردستان ماموریت های بسیاری را با موفقیت پشت سرگذاشت و بارها مورد هدف دشمنان قرار گرفت.

امیر سرتیپ دوم ستاد محمد مختاری فرد افزود: روز ۱۲ مهر سال ۵۹ "شهید چاغروند" با چند نفر از همکاران برای انجام ماموریت به منطقه موسیان پرواز کرد و زمانیکه مورد هدف دشمنان بعثی قرار گرفت و کمک خلبان زخمی شد ، شهید چاغروند با درایت و تسلط کامل برای نجات جان سرنشینان مجبور به فرود اضطراری در منطقه روستای جلیزی (بین موسیان و دهلران) شده و نیروهای عراقی بالگرد را محاصره و آنها را اسیر می کنند.

وی اظهار داشت: پس از گذشت مدتها بی خبری خانواده از سرنوشت شهید و پیگیری های مداوم در نهایت از طریق نامه نگاری یکی از همراهان شهید مشخص شد زمان اسارت توسط افسر عراقی به شهادت رسیده و سال ۶۲ به دنبال آزادسازی مناطق در روستای جلیزی یکی از از روستائیان به نیروهای هوانیروز اعلام می کند یک خلبان در این منطقه دفن شده است.

وی با بیان اینکه "شهید چاغروند" در حقیقت "ذبیح ارتش جمهوری اسلامی ایران" و " ذبیح لرستان" است، ادامه داد: "شهید چاغروند" در همان لحظه های نخست اسارت توسط نیروهای بعثی با تحمل آزار و شکنجه های آنها حاضر به دادن اطلاعات و توهین به امام نمی شود و در نهایت یک افسر عراقی با سرنیزه وی را به شهادت رساند و پس از جدا کردن سر شهید پیکر او را در منطقه رها می کنند که یک فرد محلی پس از ۲ روز دور از چشم بعثی ها پیکر شهید چاغروند را دفن می کند.

وی عنوان کرد: چند سال بعد پیکر مطهر شهید به همراه پلاکش از محل دفن پیدا و یادمانی برای این شهید والامقام در همان مکان ایجاد شد.

امیر مختاری فرد با بیان اینکه "شهید چاغروند" در خانواده ای مومن و انقلابی رشد یافته است، عنوان کرد: اعتقاد راسخ این شهید به ولایت فقیه ، نظام مقدس جمهوری اسلامی و وطن پرستی ایشان در اجرای ماموریت های بسیار چشمگیر بود و در آخرین ماموریت نیز در حالیکه می توانست اسیر شود، اما با اعتقادات راسخ محکم و استوار و با شجاعت به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه ادای اول وقت فریضه نماز از مهمترین صفات این شهید بوده است، یادآور شد: این شهید به اقامه اول وقت نماز در بین همرزمان خود مشهور و علاوه بر اعتقادات به مسایل مذهبی در شجاعت و دلاوری نیز زبانزد بود ، همچنانکه زمان هدف قرار گرفتن بالگرد با تسلط کامل توانست برای نجان جان سرنشینان در یک ماموریت سخت آنرا فرود آورد و جان همراهان خود را نجات دهد اما با شجاعت کامل در مقابل دشمنان و خواسته آنان تسلیم نشد و جان خود را فدا کرد.

وی افزود: "شهید چاغروند" در لحظه اسارت و شهادت مقتدرانه و با درایت اعتقادات عمیق یک "سرباز ایرانی" را در مقابل دشمنان و جهانیان به نمایش گذاشت و برای همیشه نام وی و دیگر شهدا در تاریخ ایران اسلامی جاودان خواهد ماند و هرگز فراموش نخواهد شد.

"شهید چاغروند" الگوی تمام نشدنی برای جوانان و سرباز مخلص ولایت بود

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشگر ۸۴ پیاده لرستان نیز گفت: دوران هشت سال دفاع مقدس یکی از مقاطع بسیار سرنوشت ساز ملی و قطعه ای از تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی است که مردان سلحشور این مرز و بوم که مشق رزم در مکتب سالار شهیدان را فرا گرفته بودند، با اعتقاد راسخ به این مملکت جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و برای دفاع از کشور و مردم جانفشانی کردند.

امیر سرتیپ دوم مراد خوش کنار افزود: شهدای ایران اسلامی به امام امت (ره) لبیک گفتند و با تمام توان در مقابل قدرت های جهانی عارفانه و عاشقانه گوهر گرانبهای وجود خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و جاودانه شدند.

وی با بیان اینکه مردان خدایی در سرزمین ایران اسلامی کم نیستند ، اظهار داشت: اینان افرادی هستند که با تاسی از سرور و سالار شهیدان جانبازی و عزت و اقتدار برای ایران خلق کردند.

وی ادامه داد: "شهید چاغروند" یکی از مردان پرفروغ ایران اسلامی است که هستی خود را تقدیم کشور و ولایت کرد و این خلبان جوان در بهترین دوران زندگی از دنیا چشم پوشی و در یک ماموریت سخت و خطیر برای کمک به رزمندگان خط مقدم پرواز کرد که بالگرد وی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

وی یادآور شد: زمان اسارت با وجود اینکه "شهید چاغروند" مورد حمله بعثی ها قرار گرفت ، ولی مقاومت کرد و با اراده پولادین در همان روزهای نخست جنگ تحمیلی طعم شکست را به آنان چشاند و دشمن فهمید در ایران اسلامی با چنین مردانی به اهداف از پیش تعیین شده نخواهند رسید و طرح آنها با شکست مواجه شده است.

امیر خوش کنار ادامه داد: " شهید چاغروند" با صلابت در مقابل دشمنان بعثی نشان داد یار صدیق و سرباز مخلص ولایت است و با وجود ضربات متعدد به پهلو و سینه در مقابل خواسته آنان مقاومت کرد و در نهایت دشمنان سر از تن این شهید والامقام جدا کردند و حتی اجازه ندادند پیکر وی دفن شود.

وی عنوان کرد: " شهید چاغروند" یک الگوی تمام نشدنی و جاودانه برای جوانان این مرز و بوم است ، چراکه نعمت آرامش و امنیت حاکم در کشور حاصل رشادت این جوانان و شهدای غیور است.

امیر خوش کنار بیان کرد: امروز جوانان ایران اسلامی باید از این جوان رشید ، سرباز مخلص و حامی ولایت درس بگیرند و رشادت و پایمردی این افسر دلیر در کتاب ها ثبت و برای جوانان این مرز و بوم تدریس شود تا جوانان و آیندگان از این شهید و دیگر شهدا درس گرفته و کسی چشم طمع به این سرزمین ، امنیت ، شرف و نوامیس ملی این مرز و بوم نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha