آنچه درباره بیماری‌های قلبی و عروقی باید دانست

شهرکرد-ایرنا- مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی براساس بررسی‌های انجام شده در دنیا حرف اول را می‌زند و هم‌اکنون ۳۵ درصد علل مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری قلبی و عروقی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام برخی از پزشکان، دیابت، مصرف سیگار، دخانیات، فشار خون بالا و رژیم غذایی نامناسب از عوامل اصلی و اثرگذار در ایجاد و افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی است که دیابت حرف اول را در ایجاد این بیماری می‌زند.

بیماری قلبی جدی گرفته شد

آنچه درباره بیماری‌های قلبی و عروقی باید دانست

رییس گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون بالای ۳۰ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری قلبی عروقی است، گفت: در دهه‌های گذشته سکته قلبی مربوط به سنین ۶۰ به بالا بود، در حالی‌ که با تغییر سبک زندگی مردم، این سن کاهش یافته و به حدود سن ۳۰ به بالا رسیده است.

بهنام شاکریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عوامل مختلف در بروز و ایجاد بیماری قلبی و عروقی اثرگذار است که عواملی از جمله ژنتیک، جنس و سن در بروز این بیماری اثرگذار است و شخص در بروز آنها هیچ دخالتی ندارد، اما عواملی مانند تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، چاقی، فشارخون، دیابت و مصرف الکل به عنوان دیگر عوامل بروز بیماری قلبی و عروقی است که خود فرد می‌تواند این عوامل را کنترل و با رعایت یک‌سری اصول بروز بیماری را به حداقل برساند.

به گفته وی، مهمترین عامل در به حداقل رساندن بیماری‌های قلبی و عروقی، رژیم غذایی مناسب است که امروزه رژیم غذایی به سمت غذاهای آماده، سریع پخت و فست‌فود رفته است و این عامل خودش باعث می‌شود که غذاهای حاوی چربی اشباع شده بیشتر مصرف شود و عاملی در ایجاد فرآیند سکته قلبی شود.

وی به مردم توصیه کرد، از مصرف غذاهای آماده خودداری کنند و مصرف آن را به حداقل برساند و بیشتر غذاهای که حاوی میوه‌ها، سبزیجات و چربی غیراشباع مانند ماهی هستند، را مصرف کنند.

شاکریان افزود: امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی با پدیده چاقی روبرو هستیم و این پدیده در افراد جامعه روز به‌روز بیشتر می‌شود و به مردم توصیه می‌شود که رژیم غذای متعادل برای خودشان انتخاب کنند و با ورزش‌های مناسب وزن خودشان را در حد ایده‌آل نگهدارند.

این جراح قلب با اشاره به اینکه چاقی یکی از عوامل سکته قلبی و عروقی است ،گفت: امروزه مصرف دخانیات در جامعه به خصوص در سنین پایین افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، در هر نخ سیگار سه هزار ماده سمی وجود دارد که استعمال آن اثرات ناگواری بر سیستم عروقی بدن ایجاد می‌کند.

شاکریان اظهار داشت: هم‌اکنون برخی باورهای نادرست در بین مردم رواج دارد که مصرف مواد مخدر عروق را گشاد می‌کند که این باورها نادرست و خلاف است و ثابت شده که مصرف مواد مخدر در بروز سکته قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد.

رییس گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: فشار خون و دیابت به عنوان ۲ بیماری خاموش است که افراد جامعه دچار آن هستند، ولی از بیماری آگاهی ندارند که به دلیل تنبلی، کم تحرکی و غذاهای چربی‌دار و چاقی شیوع بیشتری پیدا کرده است.

شاکریان افزود: برای کاهش عوارض ناشی از فشار خون و بیماری قند افراد باید نسبت به چک کردن فشار خون و همچنین آزمایش قند اقدام کنند تا فرایند بروز بیماری قلب و عروق کاهش پیدا کند.

به گفته وی، انعقادپذیری بیماری کرونا در بدن انسان باعث بروز سکته قلبی می‌شود که با شیوع این بیماری، در سنین پایین نیز سکته قلبی رخ داده است.

وی افزود: ارتفاع بالای استان از سطح دریا نیز باعث غلظت خون شده که این مساله نیز یکی از دلایل بروز سکته قلبی و بیماری قلبی وعروقی است.

کمبود پزشک قلب در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

رییس گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون کمبود پزشک قلب در استان وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون طرح ۲۴۷ در بخش آنژیوگرافی بیمارستان هاجر شهرکرد برای ارائه خدمات به بیماران قلب و عروق که نیاز به دریافت خدمات اورژانسی دارند به صورت شبانه روزی فعال شده تا به محض مراجعه فرد بیمار با تشخص به هنگام از بروز حوادث جلوگیری و خدمات درمانی برای این افراد ارائه شود.

به گفته وی، برای ارائه خدمات به بیماران سرپایی در بخش خصوصی پزشکانی فعالیت دارند و تعداد پزشکان قلب و عروق در بیمارستان هاجر و کاشانی شهرکرد کافی است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در استان چهار پزشک اینترونشنال قلب فعالیت دارند که به بیمارانی در مرکز ۲۴۷ پذیرش می‌شوند و نیاز به بالن، آنژیوگرافی و یا فنرگذاری باشند، خدمات ارائه می‌دهند.

شاکریان اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰ پزشک قلب با دانشگاه علوم پزشکی استان همکاری دارند که و سه پزشک اینترونشنال، ۱۰ پزشک متخصص قلب در بیمارستان هاجر و کاشانی شهرکرد فعالیت دارند.

۲۵.۶ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان از خدمت خطرسنجی بیماری قلبی و عروقی بهره‌مند شدند

رییس مرکز بهداشت و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۲۵.۶ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان از خدمت خطرسنجی بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی بهره‌مند شدند.

علی احمدی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی قلب افزود: هم‌اکنون ۵۸۴ هزار و ۷۴۸ نفر از جمعیت استان بالای ۳۰ سال هستند و طرح خطرسنجی بیماری‌های قلبی، عروقی و مغزی برای این جمعیت هدف مانند سایر استان‌ها در حال اجراست.

به گفته وی، در این طرح افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز درمانی و پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت سراسر استان می‌توانند از سطح خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مغزی در ۱۰ سال آینده مطلع شوند.

به گفته وی، پارسال با توجه به پیگیری‌های انجام شده ۴۲ درصد از افراد بالای ۳۰ سال استان خدمت خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۴۹ هزار و ۶۴۲ نفر در استان در خطرسنجی ارزیابی شدند، افزود: از این تعداد ۷۳ درصد با سطح خطر زیر ۱۰ درصد، سه درصد با سطح خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد، سه دهم درصد با سطح خطر ۲۰ تا ۳۰ درصد و یک دهم درصد با سطح خطر ۳۰ درصد و بالاتر شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند.

احمدی افزود: هم‌اکنون بیماری‌های قلبی عروقی مانند سایر نقاط ، نخستین علت مرگ چهارمحال و بختیاری است و ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی، بیشتر این مرگ‌ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به شکل حملات قلبی و سکته‌های مغزی رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی و استرس از مهمترین عوامل بروز و افزایش بیماری قلبی و عروقی و مغزی است که در افراد به شکل فشار خون بالا، قندخون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی قلب" شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر" نامگذاری شد، افزود: پیام این شعار "با شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، از قلب خود بهتر مراقبت کنید" است.

حدود نیمی از مرگ‌ها در چهارمحال و بختیاری بر اثر بیماری قلبی و عروقی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در این استان مانند دنیا و کشور، بیماری‌های قلبی عروقی نخستین و بیشترین سهم را در علت مرگ‌ها دارد، گفت: ۴۹.۱۴ درصد مرگ‌ها در استان به دلیل بیماری قلبی و عروقی و مغزی است.

به گفته وی، بیماری قلبی در سنین مختلف اتفاق می‌افتد که در سن ۳۰ تا ۵۹سال ۳۳.۹ درصد، در سنین ۶۰ تا۷۰سال ۲۴.۹ درصد و بالای ۷۰سال ۲۶درصد جمعیت استان مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت است و ارتفاع برخی از نقاط استان بالای ۲ هزار متر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha