دیپلمات‌های چین، پاکستان و افغانستان در مسکو نشست سه‌جانبه برگزار کردند
نشست سه جانبه چین،پاکستان و افغانستان

تهران-ایرنا-دیپلمات های چین، پاکستان و افغانستان در حاشیه نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان، نشست سه جانبه برگزار کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از صفحه ایکس(توئیتر) «یو شیانگ» نماینده وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان، دیدار سه جانبه بین دیپلمات های چین و افغانستان و پاکستان برگزار شد.

«امیر خان متقی» وزیر امور خارجه طالبان به «آصف درانی» نماینده وزارت امور خارجه پاکستان گفت: در صورت بروز هر نوع مشکلی، به جای انتشار بیانیه رسانه ای، می توان از راه گفت وگوهای سیاسی بر حل آن تلاش کرد

یو شیانگ نیز هم در این دیدار گفت: چین آماده برای افزایش کمک های خود در بسیاری زمینه ها به افغانستان است.

نمایندگان سه کشور درباره روابط، منافع مشترک و تهدیدات افغانستان، پاکستان و چین گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره نشست فرمت آستانه هفتم مهرماه در شهر قازان روسیه آغاز شد و «حسن کاظمی‌قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در سخنرانی خود رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات افغانستان را تشریح کرد که انتقاد از دخالت‌های فرا منطقه‌ای آمریکا و هم‌پیمانانش در کابل از مهم ترین محورهای این سخنرانی بود. تهران معتقد است حل مشکلات افغانستان تنها از راه همکاری کشورهای همسایه و منطقه امکان‌پذیر است و هرگونه حضور عناصر غربی در این پروسه می‌تواند روند صلح در این کشور را کند و یا حتی مختل سازد.

کاظمی قمی هم در این نشست با بیان اینکه ۲۰ سال اشغالگری مستمر و بدون دلیل امریکا و هم پیمانانش و ساخت جبهه بیگانگان با منافع ملی افغانستان سر سازگاری ندارد، خاطرنشان کرد: در برابر جبهه همسایگان افغانستان، بیگانگانی قرار دارند که اگر چه از منطقه دور هستند اما منافع خویش را برتری می‌بخشند و ارزش‌های رایج جوامع خود را برای دیگران ترویج و تبلیغ می کنند.

در این نشست «امیرخان متقی» نماینده طالبان هم در گزارشی به اقدامات دولت طالبان در افغانستان پرداخت و گفت: در دو سال گذشته ضمن بازسازی پایه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی حکومت خود، مبارزه با گروه‌های شورشی را که در سایه متجاوزان آموزش دیده بودند، تسریع بخشیده‌ایم و توانستیم مخفیگاه‌های داعش را در سراسر کشور منهدم کنیم. ما آخرین تلاش یک توطئه بزرگ علیه امنیت کل منطقه از جمله افغانستان را خنثی کردیم. سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین از دولت‌های دیگر خواست تلاش خود را معطوف به بهبود شرایط افغانستان کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان، هدف از این نشست را بحث و گفت‌وگو درباره تشکیل حکومت همه‌شمول و چگونگی کمک کشورهای همسایه به افغانستان برای غلبه بر مشکلات کنونی اعلام کرد. در حاشیه این نشست، کاظمی قمی و «یو ژیائوونگ» نمایندگان ویژه ایران و چین در امور افغانستان با یکدیگر دیدار و درباره تازه‌ترین تحولات افغانستان تبادل نظر کردند.

در بیانیه پایانی این نشست هم از طالبان خواسته شده است زمینه لازم برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را با مشارکت همه گروه های قومی-سیاسی کشور فراهم آورد. از کشورهای غربی هم خواسته شده است که در قبال افغانستان، سیاست متناقض خود را پایان دهند و مسئولیت خود را در قبال بازسازی افغانستان به انجام رسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha