۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۶
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85245951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش ۱۰ درصدی سهم نُخبگان در اقتصاد کشور

اصفهان- ایرنا- قائم مقام رئیس بنیاد ملی نُخبگان گفت: در برنامه‌ هفتم توسعه بدنبال منابع و اسناد بالادستی و یافتن راهکارهای قانونی برای افزایش سهم ۱۰ درصدی نُخبگان در اقتصاد کشور هستیم.

افزایش ۱۰ درصدی سهم نُخبگان در اقتصاد کشور

به گزارش ایرنا، سیدسلمان سید افقهی، روز دوشنبه در حاشیه برگزاری نشست سراسری روسای بنیادهای نُخبگان استانی در اصفهان با اشاره به تاکید رهبری برای شناسایی نُخبگان افزود: در همین راستا بنیاد ملی نُخبگان در راستای برنامه هفتم توسعه درصدد افزایش سهم این قشر در اقتصاد کشور از طریق یافتن راهکارهای قانونی است.

وی افزود: بزودی در کشور شاهد تحولات و توانمندسازی نُخبگان در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی هستیم و در تعریف گسترده نُخبگان این دو قشر؛ ۱۰ درصد از آحاد دانش‌آموزی و دانشجویی کشور را جزو این طیف می‌دانیم که تعداد زیادی را شامل می‌شود.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نُخبگان تصریح کرد: تاکنون ۶۲ هزار نفر در دایره نُخبگان کشور قرار گرفته‌اند و برای شناسایی تعداد بیشتر آنها باید همت بلندتری برای شناسایی، هدایت و توسعه مخاطبان داشته باشیم و راهکارهای برتر را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد بعنوان نُخبگان غیرعلمی در سایر بخش‌ها مشغول فعالیت هستند، بیان داشت: بنیاد نُخبگان از نخبگان عرصه‌های دیگر حمایت و از میان آنها استعدادیابی می‌کند.

سیدافقهی تاکید کرد: ما مفهوم نُخبگان را توسعه می‌دهیم و در کنار نُخبگان علمی از نُخبگان ادبی، فرهنگی، صنعتی و افرادی که اثر ارزشمندتر از حد معمول از خود بجا گذاشته‌اند، استقبال می‌کنیم و در این راستا شیوه‌نامه‌ای نیز در حال تدوین است.

وی در باره برنامه‌ریزی برای جذب نُخبگان در برنامه‌ریزی‌های کشوری گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری پیگیر ملاحظات این حوزه هستند و ما نیز در حال تلاش برای رشد سهم نُخبگان کشور و تخصیص سهم ۱۰ درصدی از اقتصاد کشور برای آنها هستیم.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نُخبگان بیان داشت: در همین راستا نیز مجمع خیران در حوزه نُخبه‌پروری را فعال کرده‌ایم که بعنوان یک بازوی توانمند به پرورش استعدادهای درخشان کمک کند و ما نیز بدنبال شناسایی توسعه مفهوم نُخبگی در این مسیر هستیم.

وی مهمترین خروجی نشست خود با روسای مراکز نُخبگان سطح کشور را آشنایی نمایندگان با رویکردها و برنامه‌های جدید بنیاد نُخبگان در لایه دانش‌آموزی و دانشجویی عنوان کرد و افزود: مدل کانون‌های نُخبه‌پروری در قالب کتاب "میزان" شرح داده شده که در مرحله شناسایی و سپس هدایت نُخبگان در طیف مدارس، کانون‌ها و خیران آمده است.

افقهی گفت: در لایه دانشجویی با کمک اساتید فرایند نُخبه‌پروری را آغاز کرده و یک هزار استاد، تربیت نُخبگان را بر عهده گرفته‌اند و حمایت از این اساتید نیز جزو برنامه‌های بنیاد قرار دارد.

وی بیان داشت: محورهای شناسایی دانشجوی نُخبه را خود اساتید مشخص می‌کنند تا در نهایت به سمت مرجعیت علمی که مورد هدف رهبری است، سوق پیدا کنیم.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نُخبگان با اشاره به ضرورت توسعه مفهوم نُخبگی گفت: نُخبه فقط کسی نیست که از مسیر مشخصی به جایگاهی رسیده باشد و عنوانی را کسب کند، زیرا تجربه از علم بالاتر است‌ و باید چنین افرادی نیز شناسایی شوند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نُخبگان عُصاره تمام توانمندی‌های جامعه است، افزود: مردم انتظار دارند این نهاد مشکلات جامعه را رفع کنند و موتور پیشران جامعه، دولت و بخش خصوصی باشد.

قائم مقام رئیس بنیاد ملی نُخبگان گفت:درصددیم نُخبگان در کمیسیون‌های هشتگانه دولت حضور داشته باشند و از ظرفیت آنها برای اندیشه‌ورزی در عرصه حکمرانی استفاده شود.

وی با اشاره به دو بُعد رشد فردی و اجتماعی نُخبگان تحت عنوان "طرح رویش" و "طرح جهش" افزود: در دولت و دستگاه‌های اجرایی، هیات اندیشه‌ورزی در حال تشکیل است و باید شبکه اندیشه‌ورزان کشور به کمک بنیاد ملی نُخبگان استانی بیاید زیرا رویکرد بنیاد مبتنی بر رشد پیوسته در سطح کشور است.

سیدافقهی در باره برگزاری رویداد جایزه مصطفی(ص) در اصفهان نیز اظهار کرد: این جایزه بالاترین درجه علمی است و در قالب آن برترین دانشمندان کشورهای اسلامی جمع می‌شوند و بنیاد ملی نُخبگان هم به تناسب این رویداد، در این برنامه حضور یافته است.

وی تصریح کرد: جایزه مصطفی نه‌تنها در جهان اسلام بلکه باید مرجعیت جهانی داشته باشد و در آینده نیز، زبان فارسی جزو مراجع علمی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره رویداد «جایزه مصطفی(ص)» از ششم مهر در اصفهان آغاز شد و تا شامگاه امروز دوشنبه ادامه دارد.

بیش از یکصد نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور در پنجمین رویداد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) در اصفهان شرکت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha