نخبگان اثربخشی خود را برای کشور از یاد نبرند

تهران - ایرنا - قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در جمع تعدادی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری، مهاجرت را به منظور آشنایی با فرهنگ و نگرش‌های مختلف در دنیا اتفاقی عادی و پسندیده دانست اما در عین حال به نخبگان توصیه کرد، هیچگاه اثربخشی و دین خود را به کشور از یاد نبرید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید سلمان افقهی عصر یکشنبه در دیدار با نفرات برتر کنکور سراسری ۱۴۰۲ با بیان اینکه شما از نعمت استعداد برخوردار هستید، افزود: به طور حتم شما مسیر سختی را با حضور در یک رقابت نفس گیر طی کرده اید و موفق شدید از جمله نفرات برتر کنکور امسال باشید.

وی ادامه داد: بر همین اساس نیز بنیاد ملی نخبگان خانه شماست و در بنیاد در قبال شما مسوولیت هایی را عهده دار هستیم و اینکه شما با فعالیت‌های بنیاد همراه می‌شوید یا نه، یک اختیار است و اجباری وجود ندارد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در مسیر زندگی، توقف به معنای زمین خوردن است، افزود: البته یکسری مسائل وجود دارد که سرآمدان علمی باید آنها را بدانند، مسائلی که در دانشگاه ها آموزش داده نمی شود.

وی ماموریت و کار بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه ها را متفاوت از یکدیگر دانست و گفت: بنیاد ملی نخبگان بصورت مشخص برای نخبگان برنامه‌ریزی می‌کند و نوع برنامه‌ریزی این بنیاد با برنامه های دانشگاه ها متفاوت است.

افقهی با اشاره به مسئله مهاجرت نخبگان اظهار کرد: برخی از برترین‌های آزمون سراسری و نخبگان به دلائلی ممکن است به خارج مهاجرت کنند که این به طور حتم آشنایی با فرهنگ ها و نگرش های مختلف در دنیا را بدنبال خواهد داشت و خوب است و برخی هم ممکن است به کشور بازگردند و برعکس در همانجا بمانند اما نخبگان نباید هیچگاه دین و اثربخشی خود برای کشور را از یاد ببرند.

وی وجهه اثربخشی برای کشور را یک حس مشترک بین همه ایرانیان دانست و در عین حال گفت: البته تحقق این وجهه با تلاش و دلسوزی هرچه بیشتر برای کشور تبلور خواهد یافت.

افقهی با اشاره به پاس کردن برخی مواد درسی در دانشگاه ها که به باور وی ضرورتی ندارند، افزود: به هر حال چاره ای نیست زیرا نظام آموزشی کشور بدین شکل است اما ضروریست که بدون اثبات و تفکر، مسئله ای را نپذیریم و خوشبختانه امروز بنیاد ملی نخبگان نیز دوران اعطای امتیاز به نخبگان را سپری کرده و به بلوغ رسیده است.

وی با اشاره به طراحی جدیدی که در بنیاد ملی نخبگان انجام شده، گفت: این طرح بر پایه چند مجموعه شامل روش، رویش، جهش و پویش است. نخستین مجموعه در واقع که «روش» نامیده می شود به عنوان یک مرکز مطالعات و سیاست‌گذاری است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در واقع رویکردهای کلی ناظر به سیاست‌های اجرایی، آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها، رصد، دیده‌بانی، آینده‌پژوهی و تحلیل بیگ‌دیتای حوزه نخبگانی در کشور برعهده مرکز روش خواهد بود.

وی با بیان اینکه مرکز دوم مرکز «رویش» است، تصریح کرد: این مرکز برای به فعلیت رساندن مسیر نخبگی در بنیاد ملی نخبگان کار خود را شروع کرده به طوریکه اگر نخبه و استعداد برتری چه دانش‌آموزی و چه در لایه دانشجویی وارد بنیاد ملی نخبگان می شود، برای به فعلیت رسیدن وارد یک مسیر تکاملی خواهد شد و به مرور رشد خواهد کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: با این روش پرونده فرد نخبه شامل برنامه‌ها، دوره‌های گذرانده شده، استعدادها و پتانسیل‌ها و علائق و نیازها و سوابق تکمیل و قابل دسترسی است و از این طریق مشخص می شود که فرد مستعد در چه حوزه ای می تواند اثربخش باشد.
 

وی با اشاره به مجموعه «جهش» نیز اظهار کرد: در این مرکز پروژه‌های آینده‌ساز، جهت‌دهنده، پیشران و راهبردی انجام می‌شود و این پروژه‌ها در واقع کلان هستند و طبق نیاز کشور و حفظ سطح علمی تعریف می‌شوند و طبق برنامه با مشارکت و همراهی معاونت علمی با دانشگاهیان به سرانجام خواهند رسید.

افقهی همچنین با اشاره به مرکز پویش به عنوان چهارمین مرکز در طرح جدید بنیاد ملی نخبگان، درباره این مجموعه اظهار کرد: پویش در واقع برای شکل گیری ارتباطات تمدنی است به طوریکه همچون کشورهای پیشرفته نخبگان و استعدادهای برتر به عنوان سفرای علمی و فناورانه و عصاره‌های جامعه با افراد و نخبگان سایر کشورها ارتباط گرفته و شبکه نخبگانی را تشکیل می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha