عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

ارومیه - ایرنا - رییس اداره عشایر شهرستان پلدشت گفت: جمعیت ۱۰ هزار نفری عشایری شهرستان پلدشت سالانه سه هزار و ۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کنند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی استانی با جمعیت عشایری ۱۰۰ هزار نفری است و شهرستان پلدشت در شمال این منطقه با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت و ۲ هزار و ۵۹۲ خانوار یکی از سکونتگاه‌های عشایر محسوب می‌شود.

رییس اداره عشایر شهرستان پلدشت در آستانه فرا رسیدن هفته ملی روستا و عشایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر شهرستان پلدشت دارای ۲ هزار و ۵۹۲ خانوار با ۱۰ هزار و ۲۹۷ نفر جمعیت است که در ۳۰ قشلاق عشایری سکونت دارند و تولیدات سالانه عشایر پلدشت شامل ۲ هزار و ۸۰۰ تن شیر خام، ۷۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۳۰ تن پشم و مو است.

محمد علیزاده قندکالو افزود: عشایر شهرستان پلدشت دارای ۱۰۴ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز ) و ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین (گاو و گوساله) هستند.

عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

تهیه و توزیع نهاده های دامی برای آنان توسط شرکت تعاونی عشایری برای عشایر شهرستان پلدشت انجام می‌گیرد، به طوری که امسال ۳۵۰ تن انواع کنسانتره پرواری و شیری، ۵۶۰ تن جو دامی، ۱۲۰ تن سبوس بین عشایر شهرستان پلدشت توزیع شده‌است.

همچنین با شروع فصل پرواربندی بین عشایر شهرستان که غالبا در فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود قصد داریم این میزان توزیع نهاده ها را به سه برابر افزایش دهیم.

به گزارش ایرنا فصل پرواربندی دوره ای ۱۲۰ روزه است که با هدف افزایش وزن گیری و تولید گوشت قرمز و با پرواربندی بره های نر و یا میش های مازاد حذفی انجام می‌شود.

ایرنا: تسهیلات اعطایی به عشایر شهرستان پلدشت در چه مرحله‌ای است؟

علیزاده: تسهیلات اعطایی به عشایر شهرستان پلدشت به دو صورت شامل تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ سود مصوب بانکی و بازپرداخت یکساله و نیز تسهیلات اشتغالزایی بدون بهره با چهار درصد کارمزد و بازپرداخت هفت ساله انجام شده‌است.

تسهیلات سرمایه در گردش به میزان ۳۰ میلیارد ریال با هدف تهیه علوفه و خرید نهاده های دامی بین عشایر شهرستان پلدشت توزیع شده‌است ولی تسهیلات اشتغالزایی بدون بهره و با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله، جهت راه اندازی واحدهای تولیدی راکد عشایری و در راستای سوق دادن عشایر به ایجاد طرح های چهار گانه شامل طرح های صنایع دستی (قالی بافی، فرش بافی، جاجیم بافی و سایر هنرهای دستی)، کشت گیاهان دارویی، زنجیره تولید گوشت قرمز و صنایع گردشگری بوده و به میزان ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی بین عشایر شهرستان پلدشت توزیع شده‌است.

به میزان ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی بین عشایر شهرستان پلدشت توزیع شده‌است.

با پرداخت این تسهیلات شاهد افزایش تولیدات صنایع دستی و افزایش اشتغالزایی در روستاهای عشایری مانند "گیوان و آغ اُتلوق" و نیز افزایش سطح کشت گیاهان دارویی مانند کشت گیاه دارویی گل محمدی در روستای عشایری "قیقاج" هستیم و هدف کلی از پرداخت اینگونه تسهیلات، سوق دادن عشایر از اشتغال تک محصولی و تک محوری پرورش گوسفند و دام به اشتغال چند محصولی است.

عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

ایرنا: در زمینه عمرانی چه خدمتی به عشایر منطقه ارائه کردید؟

علیزاده: عشایر کوچنده شهرستان پلدشت از ۲۵ خرداد هر سال به نواحی و مراتع ییلاقی شهرستان چالدران کوچ نموده و به مدت ۳ ماه در فصل تابستان در ییلاقات چالدران به سر برده و مشغول فعالیت و تولید هستند.

علاوه بر کوچ عشایر شهرستان پلدشت به ییلاقات شهرستان چالدران، از شهرستانهای ماکو، شوط و حتی برخی خانوارهای عشایری شهرستانهای خوی و سلماس نیز به ییلاقات شهرستان چالدران کوچ می‌کنند، به طوری که بر حسب آمارهای موجود، از ۱۰۰ درصد عشایر کوچ رو به شهرستان چالدران، عشایر شهرستان پلدشت به تنهایی ۴۸ درصد جمعیت کوچنده چالدران را تشکیل داده و عشایر بقیه شهرستانها حدود ۵۲ درصد را تشکیل می‌دهند که این امر نشانگر آن است که بیشترین مرتع و یورد ییلاقی چالدران در اختیار عشایر شهرستان پلدشت قرار دارد.

در سالجاری در مراتع ییلاقی چالدران حدود ۱۲۲ کیلومتر ایلراه عشایری مرمت، تسطیح و بازسازی شده‌است و حتی در برخی از نواحی ییلاقی مانند ییلاق "اَیری چای نادو" علاوه بر مرمت ایلراه، عملیات شن ریزی ایلراه نیز به طول ۱۰ کیلومتر انجام گرفته است.

بنابراین بیشترین مسیر راهها و ایلراههای عشایری نیز در اختیار عشایر شهرستان پلدشت است. ایلراههای عشایری شهرستان پلدشت هر ساله بر اثر بارندگی ها و بارش نزولات آسمانی تخریب می‌شوند و نیاز به مرمت دارند. در سالجاری در مراتع ییلاقی چالدران حدود ۱۲۲ کیلومتر ایلراه عشایری مرمت، تسطیح و بازسازی شده‌است و حتی در برخی از نواحی ییلاقی مانند ییلاق "اَیری چای نادو" علاوه بر مرمت ایلراه، عملیات شن ریزی ایلراه نیز به طول ۱۰ کیلومتر انجام گرفته است.

عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

ایرنا: وضعیت آبها و چشمه های مناطق عشایری این شهرستان چه گونه است؟

علیزاده: کاهش نزولات آسمانی و تغییرات اقلیمی سبب کاهش آبهای سطحی و زیر زمینی شده است و در برخی مناطق ییلاقی عشایری موجب کم آب شدن و یا خشک شدن چشمه ها شده‌است جهت مقابله با پدیده خشک شدن چشمه ها در مناطق عشایری، اداره امور عشایر شهرستان پلدشت اقدام به بهسازی و مرمت، چهار دهنه چشمه در مناطق ییلاقی "آغداش صدر، پالاغلی گل، مخمور و کلافه دلیک داش" کرده‌است.

همچنین این اداره اقدام به توزیع ۱۱ دستگاه تانکر چرخدار کششی ۲ هزار لیتری در بین عشایر شهرستان کرده‌است تا نیاز آب شرب انسانی و نیاز آبی احشام عشایر در نقاط که دچار کم آبی هستند، تامین شود.

از سایر اقدامات این اداره در زمینه مقابله با تنش های ناشی از خشکسالی، توزیع ۴۲ عددآبشخور سیار دامی است و در مناطق ییلاقی "آغداش صدر و روجیک" علاوه بر بهسازی چشمه، اقدام به نزدیک رسانی آب چشمه به محل اسکان چادرهای عشایری کرده‌است که در این راستا اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده‌است.

عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

ایرنا: در زمینه آبرسانی و یا لوله کشی اقداماتی داشتید؟

علیزاده: این اداره جهت تامین آب شرب در مناطق عشایری شهرستان پلدشت، و از محل اعتبارات ارزش افزوده سهم عشایر شهرستان، اقدام به حفر چاه به عمق ۱۲ متر در قشلاق عشایری خواهدکرد و در قشلاق "عشایری شیبلو"نیز حفر چاه دستی را در دستور کار خود قرار دارد.

از دیگر اقدامات این اداره در زمینه آبرسانی احداث خط انتقال آب بخشی از روستای عشایری اسماعیل کندی به طول ۵۴۵ متر با لوله ۶۳ اینج ۱۰ بار است که این پروژه عمرانی هم اجرا و به بهره برداری رسیده‌است و اکنون حدود ۲۰ خانوار عشایری روستای اسماعیل کندی از نعمت آب برخوردار هستند.

ایرنا: با توجه به عدم دسترسی عشایر به برق آیا این جمعیت سهمی در پنلهای خورشیدی توزیعی بین عشایر در استان داشتند؟

علیزاده: با توجه به اینکه استفاده از دستگاههای تولید کننده برق خورشیدی برای عشایر یکی از بهترین انتخاب هاست و عشایر بدلیل کوچ رو بودن، عموما مشکل دسترسی به برق حتی برای رفع نیازهای اولیه مثل تامین روشنایی و حتی شارژ تلفن و تبلت که همه به آن حتی برای درس و مدرسه هم نیاز دارند و این ضرورت برای عشایر انکار ناشدنی است بنابراین جایگزن نمودن سوخت های فسیلی در مناطق دوردست و عشایری از اولویت های این اداره است.

جهت استفاده عشایر از فناوری های نوین تعداد ۵۲ دستگاه پنل خورشیدی (پکیج قابل حمل خورشیدی) در سال گذشته و ۳۷ دستگاه در سال جاری بین عشایر این منطقه برای تامین روشنایی و شارژ موبایل در مناطق ییلاقی توزیع شده‌است.

(پنل های خورشیدی، دستگاه های الکترونیکی هستند که توانایی تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی را دارند. این پکیج های خورشیدی به دلیل کم بودن وزن و حجمشان قابلیت حمل بسیار ساده ای دارند و حین کوچ روی و حتی در مسیر نیز قابل استقاده هستند.)

عشایر پلدشت سالانه ۳۶۰۰ تن فرآورده دامی تولید می‌کنند

ایرنا: در زمینه ایجاد تعادل بین دام و مرتع چه اقداماتی داشتید؟

علیزاده: از دیگر اقدامات مهم اداره امور عشایر شهرستان پلدشت، اجرای طرح اسکان عشایر در روستای شوطلو شهرستان پلدشت است که در این راستا در سال گذشته، در قبال لغو پروانه چرای ییلاقی به ۳۱ خانوار عشایری در روستای شوطلو مقدار ۸۷ هکتار زمین زراعی واگذار شد.

همچنین جهت حفظ تعادل دام و مرتع، جلوگیری از چرای بی رویه مراتع و جلوگیری از تخریب مراتع و نیز جهت تغییر شیوه معشیت عشایر از دامداری به کشاورزی طرح اسکان عشایر در دشت زنگنه شهرستان پلدشت اجرا شده‌است.

به گزارش ایرنا عشایر شهرستان پلدشت شامل ۲ ایل بنامهای ایل میلان و ایل جلالی بوده که ایل میلان شامل پنج طایفه بنامهای طوایف دلایی میلان، شیخکانلوی میلان، بروکی میلان، قوردوئی میلان، قلیکی میلان و ایل جلالی شامل دو طایفه بنامهای طایفه اوتایلو و طایفه مصرکانلو است. این شهرستان دارای ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha