پد بالگرد خیرساز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه کلنگ‌زنی شد

مراغه- ایرنا- همزمان با هفته وقف و با سرمایه‌گذاری خیرخواهانه «ایوب بیابانی»، پد بالگرد اورژانس هوایی بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه و زمین چمن دانشکده علوم پزشکی این شهرستان کلنگ‌‍زنی شد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی روز چهارشنبه در حاشیه آیین کلنگ‌زنی به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این خیر نیک‌اندیش پد بالگرد اورژانس هوایی این بیمارستان را با هدف خدمت‌رسانی به موقع به اهالی جنوب آذربایجان‌شرقی و افراد حادثه‌دیده احداث می‌کند.

«حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب‌الدین حسینی» افزود: همزمان در سایت دانشکده علوم پزشکی مراغه که در زمین وقفی استقرار دارد نیز احداث چمن مصنوعی آغاز شد تا دانشجویان از زیرساخت ورزشی مطلوب برخوردار شوند.

هزینه احداث پد بالگرد اورژانس هوایی طی چهار تا پنج ماه آینده در بیمارستان امیرالمومنین (ع) حدود چهار میلیارد تومان برآورده شده است؛ همچنین چمن مصنوعی دانشکده علوم پزشکی در زمین وقفی نیز حدود سه‌ونیم میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت که از سوی دانشکده تامین می‌شود.

احیای موقوفات جز با مردمی‌سازی وقف امکان‌پذیر نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه احیای موقوفات موجب چندبرابر شدن درآمد آنها در استان شده است، تاکید کرد: احیای موقوفات جز با مردمی‌سازی وقف امکان‌پذیر نیست.

پد بالگرد خیرساز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه کلنگ‌زنی شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

«حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی» روز چهارشنبه در همایش یاوران وقف که در تالار بهشتی مراغه برگزار شد، به موقوفه‌های انتفاعی اشاره و بیان کرد: اگر واقفی بخواهد اثر ماندگاری چون «سرای سالمندان مراغه» از خود به یادگار بگذارد، زمین رایگان در اختیارش قرار می‌دهیم به شرطی که اعیان را درست کرده و آن را وقف کند.

وی اضافه کرد: این واقف تا زمانی که می‌خواهد و می‌تواند، موقوفه انتفاعی خود را مدیریت می‌کند اما اگر نیت خیرخواهانه ادامه نیافت، اوقاف متولی می‌شود.

وی به وقف‌های منفعتی هم اشاره کرد و ادامه داد: در وقف‌های منفعتی، طبق نیت واقف باید درآمدزایی و هزینه شود و کسی نمی‌تواند به آن تعدی کند.

وی وقف را یادگار اولین واقف جهان اسلام، حضرت پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد و گفت: خیرخواهی همزاد انسان، و وقف امر فطری است تا جایی که در سایر ادیان و حتی در غرب هم وقف وجود دارد.

وی افزود: وقف تنها راه ماندگاری اموال در طول تاریخ است و برای نمونه درآمد موقوفه «خیرالنساء» در پل سنگی تبریز که واقف آن اصالت مراغه‌ای داشت، بیش از ۲۰۰ سال است که برای عزاداری در ماه محرم و اطعام در شب‌های قدر هزینه می‌شود و تولیت آن را آیت‌الله آل‌هاشم بر عهده دارد.

وی همچنین به موقوفه «ربع رشیدی» که تنها موقوفه ثبت جهانی کشورمان است، اشاره کرد و افزود: وقتی واقفی زیر وقفنامه امضایی می‌گذارد، به مانند امضای شارع مقدس است و کسی نمی‌تواند به آن تعدی کند.

مراغه دومین شهر وقفی آذربایجان‌شرقی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی مراغه را بعد از تبریز دومین شهر وقفی استان خواند و گفت: از ۴۳۵ موقوفه‌ استان که در اختیار مدارس قرار دارد، ۲۴ مدرسه جزو مدارس این شهرستان است.

«حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی» افزود: در هر جای شهر مراغه که باغ ویرانی وجود داشته باشد، شک نکیند که وقفی است و به‌روزرسانی موقوفه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه باغ‌های مراغه در گذشته با ثمن بخس واگذار و ویران شده، بیان کرد: وظیفه اوقاف و امور خیریه در کنار مراقبت از نیت واقفان، به‌روزرسانی است اما موانعی چون تغییر کاربری پیش‌روی آن قرار دارد.

موقوفه‌خواری در دوران شاهنشاهی جایگزین موقوفه‌داری شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه طی دوران شاهنشاهی موقوفه‌داری به موقوفه‌خواری تبدیل شد، اضافه کرد: نادرشاه افشار، رضا شاه قلدر و محمدرضا پهلوی با قانون نادرست اصلاحات ارضی، از پیشگامان این موقوفه‌خواری بودند.

وی به فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: اینکه موقوفات باید در حالت وقف بماند و به وقف بازگردد، اگرچه کار بسیاری دشوار است اما به عنوان یک فتوای ماندگار از حضرت امام (ره) به یادگار ماند.

وی این را هم بیان کرد که سامانه جامع موقوفات و بقاء متبرکه برای اولین‌بار طی سال ۱۳۹۰ در تبریز راه‌اندازی شد و اکنون با بیش از ۶۰۰ کاربر در کل ایران اسلامی، جامع‌ترین سامانه از نگاه اطلاعات موقوفات و داده‌های مباحث حقوقی و گزارش‌گیری است.

وی ادامه داد: طی کمتر از یک دقیقه می‌توان از این سامانه تراز دریافت کرد و درباره موقوفات و نیت‌ها به سرعت تصمیم گرفت.

وی وظیفه اصلی اوقاف و امور خیریه را پاسداری از نیت واقفان عنوان کرد و ادامه داد: قبل از راه‌اندازی این سامانه، عمل به نیت واقف تحت تاثیر عملکرد افراد قرار داشت در حالی که اکنون و با کمک همین سامانه حق و حقوق تسهیم می‌شود.

به گفته وی اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در طرح جامع حدنگار جزو پیشتازهاست و برای ۹۴ درصد از موقوفات استان سند گرفته شده است.

فرماندار مراغه: بهره‌گیری حداکثری از موقوفه‌ها بازبینی شود

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه نیز در این همایش با بیان اینکه شهرستان به نسبت جمعیت بیشترین موقوفه‌های استان را به خود اختصاص داده است، گفت: بهره‌گیری حداکثری و منطبق بر نیت‌های واقفان از موقوفه‌ها بازبینی شود.

پد بالگرد خیرساز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه کلنگ‌زنی شد
داود اسدیان، فرماندار مراغه

«داود اسدیان» نسبت به توسعه روزافزون فرهنگ وقف و تبیین اهمیت آن در میان مردم تاکید کرد و افزود: نهادهای تربیتی، فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای در زمینه ترویج فرهنگ وقف مشارکت کنند؛ ضمن توجه به اینکه بهره‌گیری بهینه از موقوفه‌ها بهترین شیوه ترویج فرهنگ وقف به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: اگر مردم استفاده مطلوب از موقوفه‌ها را شاهد باشند، بیش از پیش نسبت به این عمل صالح گرایش می‌یابند و به نظر می‌رسد نگاهی نو برای استفاده از ظرفیت موقوفه‌ها مورد نیاز است.

به گزارش ایرنا در همایش یاوران وقف از واقفان و تعدادی از اصحاب رسانه شهرستان تجلیل به عمل آمد.

پد بالگرد خیرساز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه کلنگ‌زنی شد
تجلیل از خیر نیک‌اندیش، ایوب بیابانی
پد بالگرد خیرساز در بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراغه کلنگ‌زنی شد
تجلیل از «فرزاد غفاریان سالاری» از اصحاب رسانه در یاوران وقف مراغه

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha