۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85249505
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روستاهای زنجان بر مدار توسعه در دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - روستاهای استان زنجان در دولت سیزدهم با اقدامات صورت گرفته بر مدار توسعه قرار گرفته و پدیده مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه روستاها ارتباطی تنگاتنگ و یکپارچه با افزایش تولید داخلی و تحقق اهداف تعیین شده و سیاست گذاری های کلان دارد و برنامه ریزی برای توسعه روستایی، فرآیندی هدفمند با مشارکت روستاییان است که نتیجه آن توسعه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.

پس از انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی برای بهبود زندگی روستاییان در سطح کشور و استان زنجان ارائه شد که استمرار پایداری فضاهای روستایی را در دولت های مختلف به ویژه دولت سیزدهم در پی داشت.

اهداف عمده برنامه ریزی برای روستاها، بالا بردن سطح زندگی، ایجاد فرصت های اشتغال در روستا، توجه به مشکلات زندگی اجتماعی - اقتصادی و جلوگیری از تخریب مناظر طبیعی روستاهاست.

در دولت مردمی سیزدهم برای پیشبرد روند توسعه روستایی، استفاده از مشارکت و توانمندی‌های دهیاران و روستاییان برای عمران و توسعه مناطق روستایی در همه ابعاد در دستور کار قرار گرفته است.

روستاهای زنجان بر مدار توسعه در دولت سیزدهم

آبادانی و توسعه روستاهای استان زنجان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه در استان زنجان ۹۲۵ روستا وجود دارد که از این تعداد ۷۰۹ روستا دارای دهیاری است، گفت: بودجه روستای فاقد دهیاری مستقیم به حساب فرمانداری واریز می شود.

وجیه اله بیگدلی با بیان اینکه با اهتمامی که در دولت سیزدهم در حوزه عمران روستایی به وجود آمد و تاکید استاندار زنجان مبنی بر بازدیدهای میدانی از روستاهای استان شاهد آبادانی روستاها هستیم، افزود: طی بازدید صورت گرفته از ۹۰ درصد روستاها و نیز اطلاعات ثبت شده در سامانه منتاک، این استان در سال گذشته رتبه اول در حوزه عمرانی و رتبه دوم در کلنگ زنی طرح های روستایی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس در هفته دولت امسال نیز این استان جزو هفت استان برتر در حوزه افتتاح پروژه و رتبه اول در حوزه کلنگ زنی را کسب کرد ولی معتقدیم هنوز به حد ایده آل خود نرسیده ایم.

در هفته دولت امسال استان زنجان جزو هفت استان برتر در حوزه افتتاح پروژه و رتبه اول در حوزه کلنگ زنی طرح های روستایی را کسب کرد.این مسوول ادامه داد: در حوزه ماشین آلات روستایی در سال ۱۴۰۰ تعداد چهار دستگاه برای دهیاریهای استان خریداری شد که این رقم در سال های ۱۴۰۱ و ۶ ماهه اول سال جاری به ۵۰ دستگاه رسید که علاوه بر اهدای پنج دستگاه به صورت رایگان به دهیاری ها، مابقی ماشن آلات از طریق وام کم بهره به مبلغ ۱۵۸ میلیارد تومان تقدیم دهیاری ها شد.

وی در ادامه به اعتبارات اختصاص یافته در حوزه دهیاری ها اشاره کرد و گفت:در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه روستایی به استان اختصاص داده شد که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵۴۷ میلیارد تومان رسید.

به گفته بیگدلی در ۶ ماهه اول سال هم تاکنون مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان واریز شده است که طبق پیگیری و قول مسوولان این رقم در بودجه سال ۱۴۰۲ تحقق پیدا خواهد کرد.

وی به اختصاص ۲۲ غرفه به استان زنجان به مناسبت روز روستا در نمایشگاه دستاوردهای روستاییان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در مصلای تهران در حال برگزاری است که غرفه داران از سراسر کشور محصولات خود را در معرض نمایش گذاشتند.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان افزود: با اقدامات صورت گرفته در حوزه روستایی، استان زنجان پیشتاز در مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در کشور است که تداوم این امر، همت بلند مدیران بنیاد مسکن، تعاون روستایی و صندوق مهر امام رضا (ع) را می طلبد تا با مشارکت و تشویق دستگاه های خدمات رسان، اشتغال روستایی و اقتصاد روستایی رونق بگیرد.

روستاهای زنجان بر مدار توسعه در دولت سیزدهم

ارتقای شاخص های توسعه پایدار در روستاهای زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن استان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: توجه ویژه و محوری به مناطق روستایی و ارتقای شاخص های توسعه پایدار در روستاها از جمله اولویت های اساسی دولت سیزدهم است که با برنامه ریزی و اختصاص تسهیلات و امکانات لازم برای تحقق اهداف مختلف به ویژه مهاجرت معکوس به روستاها به عنوان کانون های تولید و اعتلای معیشت و اقتصاد صورت گرفت.

رضا خواجه ای افزود: در این راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی طرح های توسعه روستایی با تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی و مقاوم سازی مسکن روستایی نقش بسزایی در امر توسعه همه جانبه روستاها داشته است.

وی اضافه کرد: این دستگاه توانسته گام های موثری را در جهت بهبود وضعیت کلان جامعه روستایی همراه با بسترسازی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بردارد و در نهایت زمینه نگهداشت جمعیت در مناطق روستایی و مهاجرت معکوس روستائیان را فراهم کند.بنیاد مسکن نهادی است که همواره در ارائه خدمات به روستائیان پیشگام بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم، خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه کرده و پایداری فضاهای روستایی را در ابعاد مختلف رقم زده است.

این مسوول ادامه داد: بنیاد مسکن نهادی است که همواره در ارائه خدمات به روستائیان پیشگام بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم، خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه کرده و پایداری فضاهای روستایی را در ابعاد مختلف رقم زده است.

این مسوول خاطر نشان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از بدو تاسیس همواره در جهت عمران و آبادانی و توسعه روستاها منشا خدمات فراوانی بوده است که از جمله آنها می توان به تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی، مقاوم سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات کم بهره و نظارت بر ساخت و سازهای روستایی با تشکیل نظام فنی روستایی، سند دار کردن واحدهای مسکونی روستایی، شناسایی و بهسازی روستاهای هدف گردشگری و احیای بافت های با ارزش روستایی اشاره کرد.

روستاهای زنجان بر مدار توسعه در دولت سیزدهم

۵۶ درصد واحدهای روستایی زنجان مقاوم سازی شد

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با بیان اینکه از مجموع ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی ۵۲ هزار واحد مسکونی معادل ۵۶ درصد در سطح استان مقاوم سازی شده است، گفت:تعداد کل واحدهای مسکونی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان ۲۵ هزار و ۵۰۶ واحد است که تعداد ۱۰ هزار و ۷۸۴ واحد آن با تسهیلات بهسازی و مسکن مهر مقاوم سازی شده است.

سید محمد حسین موسوی افزود: اعطای تسهیلات طرح ویژه بهسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی با کارمزد پنج درصد از اعتبار سال ۱۴۰۱ به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در استان زنجان در دستور کار است که با سهمیه ابلاغی به چهار هزار و 500 واحد تخصیص خواهد یافت.

این مسوول افزود: پنج هزار و ۲۶ فقره واحد در مجموع تسهیلات متمم و طرح ویژه به بانک معرفی که در نهایت به انعقاد قرارداد برای چهار هزار و ۸۸۴ فقره منجر شد.

وی اضافه کرد: میزان کمک های بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام روستایی در سال ۱۴۰۱ و امسال تعداد ۱۸۲ فقره به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال بوده است.

میزان کمک های بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام روستایی استان در سال ۱۴۰۱ و امسال تعداد ۱۸۲ فقره به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال بوده است.این مسوول، پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض، ۱۰ تن سیمان و ۲ تن میلگرد رایگان برای هر واحد مسکن روستایی و پرداخت تسهیلات بهسازی مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به معرفی شدگان را از دیگر اقدامان انجام گرفته در این حوزه ذکر کرد.

برآیند:

در دولت سیزدهم با اقدامات صورت گرفته شاهد رونق و آبادانی روستاهای استان هستیم ولی هنوز تا رسیدن به حد ایده آل فاصله وجود دارد، خوشبختانه روند کنونی بیانگر توسعه روستاها و تحقق پدیده مهاجرت معکوس از شهرها به روستاهاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha