۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85250168
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعتی شدن کشتارگاه دزفول منتفی است

دزفول- ایرنا- رئیس دامپزشکی دزفول گفت: کشتارگاه سنتی در محلی مستقر شده که نمی‌تواند ضوابط قانونی برای تبدیل به کشتارگاه صنعتی را احراز کند.

به گزارش ایرنا، محسن ورجاوند روز شنبه در نشست خبری با رسانه‌های دزفول ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی افزود: کشتارگاه صنعتی حتما باید فاصله لازم را با واحدهای دیگر داشته باشد حال آنکه در حال حاضر فاصله چندانی با جاده تصفیه خانه فاضلاب، روستای جاته و دامداری‌های اطراف ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلی برای بهسازی کشتارگاه سنتی دزفول وجود ندارد، ادامه داد: طی سال‌های اخیر در چند مرحله زمین‌هایی برای این موضوع درنظر گرفته شد ولی مجوزهای لازم اخذ نشد.
رئیس دامپزشکی دزفول اظهارکرد: اخیرا حدود ۱۰ هکتار زمین دارای پروانه زنجیره پرورش طیور توسط بخش خصوصی برای احداث مجتمع کشتارگاهی دام و طیور خریداری شده و قرار است در کنار زنجیره خود زنجیره کشتار دام نیز راه اندازی کند که درصورت اجرا، شمال خوزستان را پوشش خواهد داد.
وی افزود: به شدت نیازمند ارتقای سردخانه کشتارگاه هستیم زیرا سردخانه فعلی ظرفیت کشتار حدود ۲۰۰ راس دام در روز را ندارد در حالی که لاشه‌ها باید ۲۴ ساعت در دمای بین صفر تا چهار یا پنج درجه سانتیگراد بمانند.

شهرداری دزفول پیگیر راه اندازی بازارچه آبزیان است
رئیس دامپزشکی دزفول گفت: برخی فروشگاه‌های آبزیان و قصابی‌ها ضوابط لازم را به علت نداشتن فضای مناسب رعایت نمی‌کنند و برخی نیز استیجاری بودن فروشگاه ها را مطرح می‌کنند لذا با اعلام موارد یادشده شهرداری قرار است بازارچه آبزیان احداث کند.
وی افزود: با توجه به لزوم ورود بخش خصوصی، زمینی از سوی شهرداری معرفی شد که البته مورد قبول بخش خصوصی واقع نشد لذا همچنان احداث بازارچه در برنامه است.
افزون بر ۱۷ تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در دزفول معدوم شد
ورجاوند با بیان اینکه طی ۶ ماه نخست امسال بیش از ۱۷ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم محصول و فرآورده خام دامی معدوم شده است، اظهارکرد: ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی به دلیل مشکل ظاهری از جمله رنگ و بو و نداشتن هویت یا کارخانه تولیدکننده ضبط شد که از این میزان ۱۷ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم با حکم قضایی معدوم شد.
وی با بیان اینکه بازدیدهای ضربتی نیروهای دامپزشکی روزانه توسط پنج اکیپ با حضور ماموران انتظامی انجام می‌شود، افزود: دزفول با فعال بودن ۱۳۵ واحد مرغداری قطب تولید مرغ استان است که طی ۶ ماه نخست امسال، ۶ میلیون و ۷۰۰ قطعه جوجه ریزی توسط اداره دامپزشکی نظارت شد.

هشت هزار قطعه بوقلمون در دزفول جوجه ریزی شد

رئیس دامپزشکی دزفول به وجود سه واحد پرورش بوقلمون در این شهرستان اشاره کرد و گفت: هشت هزار قطعه در این واحدها جوجه ریزی شده است.
وی با اشاره به فعال بودن یک واحد تخم گذار مرغ در دزفول افزود: سالانه ۲ بار تمام مرغ‌های بومی علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان بازرسی و واکسینه می‌شوند.
ورجاوند نظارت مستمر دامپزشکی بر جوجه‌ها از ورود به مرغداری تا کشتارگاه را یادآور شد و اظهارکرد: کودمرغ و انتقال آنها به کشتارگاه نیز نظارت می‌شود زیرا امکان انتقال بیماری از طریق کود نیز وجود دارد.
وی افزود: طی ۶ ماه نخست امسال، ۲۱۷ مورد عمل آوری کود مرغ و نظارت انجام شده است.
رئیس دامپزشکی دزفول با اشاره به خدمات این اداره بیان کرد: دامپزشکی یک نهاد خدماتی است ولی چون در گذشته بیشتر خدمات آن خارج از شهر ارائه می‌شد مردم با خدمات آن آشنا نبودند ولی با توسعه مسوولیت‌ها و گسترش سردخانه‌ها و فروشگاه‌ها در سطح شهر، فعالیت‌های دامپزشکی برای عموم مردم ملموس‌تر شد.

وی افزود: دامپزشکی بخش عظیمی از بهداشت جامعه را برعهده دارد و فرآورده‌های دامی از زمان تولید، تغذیه دام تا مصرف توسط بازرسان دامپزشکی نظارت می‌شوند.

ورجاوند با بیان اینکه دامپزشکی بر غذای حیوانات نیز نظارت دارد، گفت: مبارزه با بیماری‌های مشترک از جمله سل، مشمشه، تب مالت، هاری و بیماری انگلی در دستور کار است،
وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند تب کریمه کنگو در حیوانات علائمی ندارد ولی باید اقداماتی روی گوشت انجام شود تا این بیماری کشنده به انسان منتقل نشود.

دام‌های سبک دزفول ۸۸۰ هزار نوبت واکسینه شدند
رئیس دامپزشکی دزفول گفت: دام‌های سبک دزفول شامل بز و گوسفند طی ۶ ماه نخست امسال، ۸۸۰ هزار نوبت علیه بیماری‌هایی از قبیل آبله، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و بروسلوز یا تب مالت واکسینه شدند.
وی به وجود حدود ۳۸۰ هزار راس دام سبک در دزفول اشاره کرد و افزود: حدود ۳۰۰ هزار راس دام سبک در دزفول و بقیه در محدوده احمدفداله است.

ورجاوند با اشاره به وجود حدود ۳۵ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گاومیش در دزفول اظهارکرد: دزفول، قطب تولید دام سبک و سنگین در استان خوزستان است و طی ۶ ماه نخست امسال ۵۸ هزار نوبت سر راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز واکسینه شد.
وی واکسینه کردن حدود ۶۰۰ قلاده سگ علیه هاری را یادآور شد و افزود: تست سل برای ۵۰۰ راس دام انجام شده است؛ اگر موردی سل داشت به سرعت از دامداری خارج می‌شود البته موردی از ابتلا به سل در دام‌های دزفول مشاهده نشده است.
رئیس دامپزشکی دزفول با بیان اینکه بیماری خطرناک مشمشه در تک سمی‌ها به راحتی از طریق ترشحات به انسان منتقل می‌شود، گفت: درمان این بیماری نیز مشکل است؛ برخی افراد از اسب برای مسابقه یا تفریح استفاده می‌کنند به همین منظور طی ۶ ماه نخست امسال، ۲۰۰ مورد تست مشمشه برای تک سمی‌ها در دزفول انجام شد که موردی از این بیماری مشاهده نشد.
وی به فعالیت اردوهای جهادی نیز اشاره کرد و افزود: امسال ۲ بار اردوی جهادی با همکاری بسیج در دزفول انجام شد که طی اردوی جهادی سال گذشته در شهیون، تمام خدماتی که برای دامپزشکی نیاز است در یک روز انجام شد.

ورجاوند ادامه داد: شهریور امسال نیز در روستای فضیلی اردوی جهادی برگزار و نیروهای دامپزشکی با مراجعه به روستاهای ماهوربرنجی سفلی و علیا و میدان، واکسیناسیون دام، سمپاشی، ویزیت رایگان و واکسیناسیون طیور بومی انجام دادند و کلاس‌های، آموزشی و ترویجی بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار کردند.
وی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی را وظیفه دامپزشکی دانست و افزود: کشتارگاه‌های دام و طیور از تولید تا عرضه، کارگاه‌های قطعه بندی و فرآوری سردخانه‌های نگهداری، فروشگاه‌های عرضه، رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها و آشپزخانه‌های بیرون بر نظارت می‌شوند.
مردم از کشتار دام در منزل و مصرف بلافاصله گوشت خودداری کنند
رئیس دامپزشکی دزفول گفت: کشتار دام در منزل مشکل بهداشتی دارد همچنین مصرف گوشت به صورت گرم از نظر بهداشتی مشکل دارد.

وی افزود: گوشت قرمز باید ۲۴ ساعت در یخچال بماند و بعد مصرف شود زیرا برخی بیماری‌ها بعد از ۲۴ ساعت از بین می‌روند.

ورجاوند بیان کرد: کارخانه‌های تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و انبارهای نگهداری نهاده‌های کشاورزی نیز بازدید و نظارت می‌شوند که طی ۶ ماه نخست امسال، ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از این اماکن انجام شده است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی دامپزشکی دزفول یکی از پرتراکم ترین و فعال ترین واحدها است، گفت: در هر کشتارگاه یک دامپزشک، ۲ دستیار و یک ناظر ذبح شرعی مستقر است که با تایید امام جمعه و نامه ولی فقیه استان در دامپزشکی به کار گرفته شده‌اند.
رئیس دامپزشکی دزفول بیان کرد: دامپزشک مستقر در کشتارگاه پیش و پس از کشتار، لاشه‌ها را بررسی و نظارت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha