چهار میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام در استان اردبیل مایه‌کوبی شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در ۶ ماه نخست امسال چهار میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین با هدف مبارزه با بیماری‌های دامی در این استان واکسینه شد.

به گزارش ایرنا ، دکتر مهدی فیضی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان افزود: این میزان مایه‌کوبی با استفاده از توان بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی علیه بیماری‌های مختلف دامی مانند تب برفکی، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین ، آبله ، شاربن و هاری انجام شد.

وی اظهار کرد: مایه‌کوبی دام‌های منطقه با هدف پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی و بر اساس شاخص‌های توسعه بهداشتی استان، طبق جدول زمان‌بندی صورت می‌گیرد و در حال حاضر مشکلی هم از نظر بیماری‌های دامی در استان وجود ندارد.

وی بیان کرد: در ۶ ماه اول امسال با هدف مقابله با بیماری‌های طیور ۴۶ میلیون قطعه جوجه یک روزه در این استان علیه بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزی فوق حاد پرندگان مایه‌کوبی شد.

دکتر فیضی ادامه داد: با تلاش همکاران و با اقدامات و پیشگیری‌های انجام شده بیماری خاص و معناداری در حوزه بیماری دام و طیور صنعتی و بومی در استان وجود ندارد.

وی به دامداران، دامپروران و روستاییان استان توصیه کرد با عوامل و گروه‌های دامپزشکی در مایه‌کوبی دام‌ها همکاری مستمر داشته باشند ، عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم مایه‌کوبی بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطر بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد.

وی همچنین به روستاییان و دامپروران استان توصیه کرد هرگونه علایم احتمالی بیماری در گله را سریع به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش کنند تا عوامل دامپزشکی اقدامات لازم را انجام دهند.

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام در استان اردبیل مایه‌کوبی شد

نظارت بهداشتی بر دام و طیور یکی از اولویت‌های دامپزشکی است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: نظارت بهداشتی بر نحوه تولید ، کشتار دام و طیور و عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی ، آبزیان و زنبورستان‌ها از دیگر اولویت‌های دامپزشکی است.

دکتر فیضی افزود: در همین راستا بازرسان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در ۶ ماه اول امسال ۱۹ هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام دادند و در مجموع بیش از ۸۴ تن فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته کشف، ضبط و معدوم شد.

وی اظهار کرد: همچنین در ۶ ماه اول امسال ۳۸۵ مورد بر مراکز خدمات‌دهنده در حوزه دام و طیور و داروخانه‌های دامپزشکی، ۱۷۰ مورد بر استخرهای پرورش ماهیان گرمابی و سردابی و ۱۰۰ مورد هم بر زنبورستان‌های استان نظارت بهداشتی شده است.

وی از تشکیل و ارجاع ۱۱۶ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب ۱۱ واحد متخلف حوزه سلامت و امنیت غذایی جامعه در این مدت خبر داد و گفت: با تداوم طرح‌های مختلف نظارتی با متخلفان این حوزه بدون مماشات برخورد خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با تقدیر از حمایت‌های دستگاه قضایی، بیان کرد: تعامل، همکاری و پشتیبانی دستگاه قضایی استان باعث دلگرمی مجموعه دامپزشکی و در نتیجه ارتقای بهداشت عمومی در جامعه می‌شود.

فیضی با تاکید برآموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه فعالیت‌های دامپزشکی، اضافه کرد: نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دام و طیور لازمه رسیدن به هدف تغذیه جامعه سالم است.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" خواستار همدلی، همیاری و همکاری دلسوزانه همه به‌ویژه مسئولان برای رسیدن به اهداف دامپزشکی در تامین سلامت و امنیت غذایی و ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه شد.

همزمان با هفته دامپزشکی برنامه‌های مختلفی در استان اردبیل برگزار می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: امسال شعار هفته گرامیداشت دامپزشکی در کشور " دامپزشکی، یک قرن خدمت" نامگذاری شده و به همین مناسبت برنامه‌های متنوعی در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود.

وی افزود: غبار روبی و عطرافشانی گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدای والامقام، حضور کارکنان دامپزشکی استان در آسایشگاه ایثار و عیادت از جانبازان هشت سال دفاع مقدس، برگزاری همایش پیاده‌روی با خانواده، اهدای خون و برگزاری اردوهای جهادی و ویزیت رایگان دام و طیور از جمله برنامه‌هایی است که به‌مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی در استان اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد ، این استان دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است.

اردبیل رتبه هفت کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه سه کشوری را در پرورش گاومیش ، رتبه هفت کشوری را در پرورش گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در پرورش گاو اصیل دورگ داراست.

سالانه در این استان ۲۹ هزار و ۷۴۷ تن گوشت قرمز تولید می‌شود ، نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن می‌باشد که ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن مازاد آن نیز به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

همچنین ۱۱ درصد جوجه یک روزه گوشتی مورد نیاز کشور در ۴۶ مزارع مرغ مادر استان اردبیل تولید می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha