فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش: در چهار گوشه جهان دور افتخار زدیم

اصفهان-ایرنا- فرمانده خلبان بالگرد اعزامی به ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در سفر هشت ماهه خود با عبور از هفت دریا و سه اقیانوس معادل ۶۵ هزار کیلومتر دریانوردی کردیم و توانستیم برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی کشور، در چهار گوشه جهان دور افتخار بزنیم.

به گزارش ایرنا، ناخداسوم خلبان مسعود شهبازی عصر شنبه در جلسه شورای اداری استان در دانشگاه اصفهان افزود: سفر ناوگروه ۸۶، مجموعه کاملی از فعالیت های مهم بود که برای نخستین بار در تاریخ نیروی دریایی کشور انجام شد.

وی اضافه کرد: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با این سفر تا به امروز رکورددار طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران است که تاکنون سابقه نداشته است.

فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش: در چهار گوشه جهان دور افتخار زدیم

شهبازی با بیان‌اینکه این ناوگروه در راستای اجرای مأموریت خود به دور دنیا از چند بندر مهم بازدید کرد، افزود: اعضای ناوگروه با عبور از شمال اقیانوس هند و تنگه مالاکا در بندر جاکارتا مورد استقبال رسمی مقامات لشکری کشور اندونزی قرار گرفتند و سپس با حضور در بندر ریودوژانیرو، به نخستین کشتی‌های نظامی ایرانی تبدیل شدند که در طول تاریخ کشور به قاره آمریکا سفر کرده‌اند.
وی ادامه داد: ناوگروه ۸۶ با عبور از سواحل استرالیا وارد اقیانوس آرام شد و مسیر خود را به‌ سمت کانال پاناما ادامه داد و برغم تهدیدهای آمریکا علیه دولت برزیل جهت ممانعت از لنگر انداختن ناوهای جنگی ایران در ریودوژانیرو، در این بندر نیز پهلو گرفت و سپس در مسیر بازگشت به کشور، در بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی با استقبال سفیر کشورمان و نماینده نیروی دریایی و مقامات آفریقایی مواجه شد.
شهبازی افزود: ناوگروه ۸۶ با تحقق شعار «ما می‌توانیم»، توانایی ایرانیان در حوزه دریانوردی را به جهانیان ثابت کرد.
وی به سختی‌های سفر ناوگروه ۸۶ نیز اشاره و بیان کرد: در طول این سفر فرزند هشت نفر از همرزمان متولد شد اما آنها کیلومترها دورتر از خانواده‌های خود بودند.

فرمانده ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش: در چهار گوشه جهان دور افتخار زدیم

همچنین ناودار یکم بهداد میرزایی راد در این جلسه گفت: این سفر و سختی‌ها و نتایج آن شاید قابل توصیف نباشد اما تنها چیزی که همیشه همراه ما بود، امید و افتخارآفرینی برای میهن بود.
وی افزود: این سفر در تبدیل قدرت نظامی ایران از رُتبه ۲۸ جهان به رُتبه ۱۲ تاثیر داشت که دستاورد مهمی است.
مادر این ناودار نیز در بخشی از این برنامه در پشت تریبون حاضر شد و گفت: هیچ چیزی از عشق مادر به فرزند بالاتر نیست اما با این وجود رنج دوری از فرزند را برای هدف مهمتر تاب آوردیم؛ همه دریانوردان را فرزندان خود می‌دانم و آنها باعث افتخار ایران شدند.
استاندار اصفهان به همراه معاونان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در حاشیه نشست شورای اداری امروز میزبان اعضای اصفهانی ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان بودند.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب مرداد ۱۴۰۲در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش و کارکنان ناوگروه ۸۶ و خانواده‌هایشان تاکید کردند: کاری که شما انجام دادید یک افتخار بزرگ بود؛ شما نشان دادید که دریای آزاد متعلق به همه است و اینکه می‌گویند ما اجازه نمی‌دهیم فلان کشتی‌ها از فلان تنگه‌ها عبور کنند، غلط زیادی است.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین انجام شد، به کشور بازگشت و در مسیر خود از خطرناکترین تنگه برای دریانوردی گذر کرد.
این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت.

پس از این توقف، ناوگروه با ادامه مسیرش به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، برای نخستین بار در تاریخ دریانوردی نظامی ایران پا به عرصه وسیع و پهناور اقیانوس آرام گذاشت و با عبور از بیشترین عرض این اقیانوس و گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، در نهایت در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد که این امر مصادف با یکصد و بیستمین سالگرد برقراری روابط ایران و برزیل بود.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش پس از توقف چندروزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت و در این شهر نیز چند روزی توقف کرد و پس از آن طی یک دریانوردی حدود ۴۰ روزه، در بندر صلاله عُمان مستقر شد.

صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جداشدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند و سرانجام وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند.

دریادلان ناوگروه ۸۶ در ۳۰ اردیبهشت سالجاری در بندرعباس مورد استقبال فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند تا تاریخ‌ساز شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha