علی‌اف: فرانسه مقصر درگیری جدید احتمالی در قفقاز خواهد بود

تهران-ایرنا- رییس‌جمهوری آذربایجان با بیان اینکه اگر درگیری جدیدی با ارمنستان آغاز شود، فرانسه مقصر خواهد بود، هشدار داد که تصمیم پاریس برای ارسال کمک نظامی به ارمنستان می‌تواند منجر به درگیری جدید در قفقاز جنوبی شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از رویترز، الهام علی‌اف هفته گذشته درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری نشست با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان را رد کرد. دلیل رد این درخواست، حمایت‌ بروکسل از جمهوری ارمنستان بوده است.

وی در بیانیه‌ای اخیر خود نیز اعلام کرد: به دلیل موضع شناخته شده فرانسه، آذربایجان در نشست گرانادا شرکت نکرد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان تاکید کرد که ارائه تسلیحات از سوی فرانسه به ارمنستان، رویکردی در راستای [ایجاد] صلح نیست بلکه هدف آن ایجاد درگیری جدید است و اگر درگیری جدیدی در منطقه رخ دهد، فرانسه مسئول آن است.

از سوی دیگر، رییس‌جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی خود با شارل میشل رییس شورای اروپا، از رویکرد اتحادیه اروپا و به طور ویژه موضع فرانسه انتقاد کرده است.

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه در سوم اکتبر (۱۱ مهر) در جریان بازدید از ایروان اعلام کرد که کشورش در مورد انعقاد قراردادهای آتی با ارمنستان برای ارائه تجهیزات نظامی به ایروان برای کمک به تضمین دفاعی این کشور موافقت کرده است.

بر پایه این گزارش، وزیر امور خارجه فرانسه از ارائه توضیحات بیشتر درباره کمک‌های نظامی در نظر گرفته شده برای ارمنستان در قراردادهای آتی خودداری کرده است.

در همین حال، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از آذربایجان انتقاد کرد و گفت که به نظر می‌رسد باکو با قوانین بین‌المللی مشکل دارد.

علی‌اف پیشتر منطقه جداشده قره‌باغ کوهستانی را طی یک عملیات نظامی ۲۴ ساعته تحت کنترل خود درآورد و باعث مهاجرت ۱۲۰ ارمنی‌تبار از قره‌باغ به ارمنستان شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha