«طوفان الاقصی» هزینه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بر اسرائیل تحمیل می‌کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا معتقد است که پیروزی حماس باعث تعمیق شکاف داخلی، مهاجرت معکوس، هراس نظامیان و داوطلبان صهیونیست، تعویق پروژه عادی‌سازی، بازپس‌گیری شهرک‌ها، کاهش فروش تسلیحات نظامی و تجهیزات الکترونیک اسرائیلی و در نهایت انسجام بیشتر مقاومت در منطقه و نقش‌آفرینی آنها در معادلات بین‌المللی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ارتباط با چرایی طراحی و انجام عملیات «طوفان الاقصی» از سوی حماس، گفت: یکی از مهمترین دلایل وقوع این عملیات به جسارت‌ها، توهین‌ها و اقدامات ستیزه‌جویانه رژیم صهیونیستی برمی‌گردد که در ماه‌های گذشته علیه مردم فلسطین افزایش پیدا کرده‌بود. بنابراین هتک حرمت‌ها و بی‌حترامی‌هایی که در مسجدالاقصی نسبت به نمازگزاران روزه دار و معتکفین صورت گرفت، بستر را برای پاسخگویی هموار کرد.

وی افزود: از طرف دیگر حملات هموایی از سوی هواپیماهای رژیم صهیونیستی به ویژه در اردوگاه جنین، شهادت ۳۷ کودک به دست صهیونیست‌ها، آواره شدن شمار بالایی از ساکنان اردوگاه، دستگیری‌های شدید نوجوانان و جوانان، توهین به زنان، کودکان و سالخوردگان که در ماه‌های اخیر صورت گرفت، کار را به جایی رساند که حتی مقامات اروپایی و آمریکا هم نسبت به این مساله و رفتار بنیامین نتانیاهو واکنش نشان دهند.

صدرالحسینی به رفتارسنجی کابینه نتانیاهو پرداخت و تصریح کرد: رفتارهایی که نتانیاهو و اعضای کابینه او به ویژه «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم در دو بخش اردوگاه‌ها و مسجدالاقصی انجام داد، مزید بر علت شد که این عملیات شکل بگیرد. همچنین خبرهایی به جریان مقاومت رسیده‌بود مبنی بر اینکه قرار است یک عملیات گسترده و سنگین علیه غزه صورت گیرد. همه این مسائل دست به دست هم داد تا عملیات پیشدستانه آغاز شود. بنابراین این عملیات هم در تلافی اقدامات تهاجمی قبلی صهیونیست‌ها و هم با هدف جلوگیری از یک حمله فراگیر به غزه شکل گرفت.

اهداف حماس از حمله نظامی به سرزمین اشغالی

این کارشناس مسائل غرب آسیا در تبیین اهداف اصلی حملات حماس و جهاد اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: هدف این عملیات، افزایش بازدارندگی مقاومت و شکست بازدارندگی رژیم صهیونیستی بود.

وی با بیان اینکه مقامات رژیم صهیونیستی برای خود خط قرمزی تعیین نکرده‌اند و توهم هیبت و همینه دارند، گفت: نتانیاهو همواره ادعاهای واهی را علیه تمامیت ارضی فلسطین بر زبان می‌آورد که اشغال کامل تمام قدس، تغییر نقشه خاورمیانه و غیره از آن جمله است. همچنین حرکات زننده و خارج از عرف که وزرای کابینه انجام می‌دهند به همین تصور واهی از هیبت برمی‌گردد که با این عملیات واهی بودن آن آشکار شد.

همزمانی شکست نظامی و اطلاعاتی

صدرالحسینی به همزمانی شکست نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: افزون بر شکست نظامی که بر صهیونیست‌ها از شنبه صبح تا کنون تحمیل شده، این رژیم همزمان شکست اطلاعاتی نیز خورده‌است. اینکه صهیونیست‌ها و مقامات این رژیم به طور دائم واژه «غافلگیری» را تکرار می‌کنند، ناتوانی رژیم صهیونیستی را در زمینه اطلاعات آشکار می‌کند.

وی اضافه کرد: باوجود برخورداری صهیونیست‌ها از انواع ماهواره، پهپاد، رادارهای مختلف و هزینه‌های هنگفتی که به موضوع جاسوسی اختصاص می‌دهند، آنها از پیش‌بینی این عملیات ناتوان ماندند. همه این توانمندی زیر سوال رفت و صرفا نمی‌توان غافلگیری را در سطح یک کلمه تقلیل داد. بنابراین اشراف اطلاعاتی چه در زمینه فردی و چه فناوری و تکنولوژیک رژیم صهیونیستی زیر سوال رفت.

واکنش رژیم صهیونیستی و امکان‌سنجی ورود حزب‌الله به میدان

این تحلیلگر حوزه فلسطین، واکنش رژیم صهیونیستی را نیز مورد ارزیابی قرار داد و اظهار داشت: واکنش رژیم صهیونیستی تا کنون یک واکنش کور بوده‌است که در چارچوب‌های نظامی نمی‌گنجد. این رژیم با شلیک موشک و بمباران غزه، بدون اهداف روشن سعی در به شهادت رساندن مردم دارد؛ اقدامی که بار اول نیست و همواره از سوی سران صهیونیستی تکرار شده‌است.

صدرالحسینی در خصوص امکان‌سنجی ورود حزب‌الله به میدان، گفت: اگرچه جریان‌های مقاومت از قبیل حزب‌الله، انصارالله و غیره همواره در آمادگی به سر می‌برند اما تا کنون احساس نیاز و درخواست کمکی از آنها برای ورود به میدان انجام نگرفته‌است.

این کارشناس منطقه افزود: نکته مهم اینکه تا کنون همه جریان‌های مقاومت حتی برخی از جریان‌های سازش با این عملیات همراهی دارند و از آن حمایت کرده‌اند. فعالیت در حوزه مدنی را نیز جریان فتح بر عهده گرفته‌است که این مساله از انسجام کامل بین تمامی جریان‌های قدیمی و نوظهور فلسطینی همچون «عرین الاسود» حکایت می‌کند.

چشم‌انداز و هزینه شکست برای رژیم صهیونیستی

صدرالحسینی درباره چشم‌انداز نیز بر این باور است که می‌توان چشم‌انداز را در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد؛ در حوزه داخلی، وضعیت رژیم صهیونیستی شکننده‌تر خواهد شد، مهاجرت معکوس افزایش پیدا خواهد کرد، ترس بیشتری میان نیروهای نظامی و داوطلب ایجاد خواهد شد و مشکلات اقتصادی ایجاد می‌شود.

وی تعمیق شکاف اجتماعی در رژیم را از دیگر تبعات بحران دانست و در پاسخ به چرایی آن، گفت: شماری از نیروها و جریان‌های مخالف دولت کنونی همواره هشدار می‌دادند که تندروی کابینه، مخاطراتی را ایجاد خواهد کرد که دود آن به چشم همه می‌رود.

از دست رفتن تعدادی از شهرک‌های غصب شده توسط رژیم صهیونیستی‌، تعویق درازمدت برخی از کشورهای عربی در حوزه عادی‌سازی روابط با رژیم، کاهش فروش تسلیحات نظامی به ویژه تجهیزات الکترونیک برای حفاظت از مرزها، پدافند هوایی رژیم صهیونیستی اعم از فلاخن و گنبد آهنین از دیگر مواردی بود که صدر الحسینی به عنوان چشم‌انداز این عملات مطرح کرد.

این کارشناس ارشد غرب آسیا به پیش‌بینی چشم‌انداز عملیات در حوزه داخلی جریان مقامت پرداخت و اظهار داشت: این عملیات به انسجام بیشتر مقاومت در منطقه منتهی خواهد شد. افزایش توان جریان مقاومت، تغییر توازن قدرت نظامی از رژیم صهیونیستی به سمت مقاومت به ویژه حوزه فلسطین و غیره را نیز می‌توان در این راستا تفسیر کرد.

صدرالحسینی به بررسی اثرات بین‌المللی عملیات طوفان لاقصی نیز توجه نشان داد و افزود: در حوزه بین‌الملل نیز جبهه مقاومت در عمل نشان داد که امروز می‌تواند نقش‌آفرین باشد و نقش قابل توجهی را در معادلات بین‌المللی داشته باشد. تا کنون برخی کشورها در این زمینه سکوت کرده و برخی نیز آتش‌بس را پیشنهاد کرده‌اند. برخی کشورها هم به حمایت از رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند که این مواضع می‌تواند یک پالایشی را در حوزه بین‌المللی نشان دهد و چهره واقعی برخی مقامات را در جهان به تصویر بکشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که با این عملیات پیروزمندانه، استعفای دولت نتانیاهو محتمل و فروپاشی رژیم صهیونیستی نزدیک‌تر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha