۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 754
کد خبر: 85252288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های امیرکبیر و عراق

تهران- ایرنا- دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۱۵ تفاهم نامه و قرارداد در راستای ارتقای سطح همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه های برتر عراق امضا کرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، این ۱۵ تفاهم نامه با حضور سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه و در راستای ارتقای سطح همکاری های علمی و پژوهشی دانشگاه با دانشگاه های عراق، مورد توافق قرار گرفت.

براساس این تفاهم نامه ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار است با دانشگاه های عراق در زمینه های آموزشی و اجرای پروژه های فناورانه همکاری کند.

علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و روح الله باقرزاده مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه با حضور در نشست های مختلف با هیات های دانشگاه های عراقی، در زمینه همکاری های تخصصی با هر یک از دانشگاه های حاضر در این همایش به توافق رسیدند.

رهایی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با دانشگاه های عراق گفت: ظرفیت های علمی و تحقیقاتی گسترده دانشگاه صنعتی امیرکبیر می تواند در راستای ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه همکاری های علمی با کشورهای دوست و علاقمند به کار گرفته شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از اهداف اصلی دانشگاه را توسعه تحقیقات صنعتی بیان کرد و افزود: بعضی از طرح های صنعتی که در این دانشگاه اجرا شده در مقیاس بزرگی بوده اند.

وی با اشاره به ظرفیت های منحصر به فرد اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، ایجاد موقعیت های مناسب برای اجرای این ظرفیت ها در مقیاس بین المللی را یکی از رویکردهای مهم و محوری برنامه های دانشگاه دانست و گفت : حضور فعال و عملگرا در این گونه نشست ها ضروری است.

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هدف‌گذاری اصلی و بزرگ دانشگاه این است که در زمینه نیازهای کلان دو کشور و به ویژه در بخش هایی که دو کشور چالش فناوارانه دارند از طریق شکل گیری کنسرسیوم های تخصصی بین دانشگاهی‌ فعال و در جهت رفع آنها اقدام عملی کند.

وی افزود: مایه خرسندی است که اجرای طرح‌های کلان پژوهشی و انجام تحقیقات مشترک به صورت فرصت مطالعاتی یا دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور میسر شود.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در نشست ضمن معرفی ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه گفت: تجربیات آموزشی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش تحقیقات کاربردی و انجام پروژه های صنعتی به عنوان یکی از مهمترین زمینه های همکاری این دانشگاه با طرف های عراقی است.

باقرزاده با بیان این که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با برنامه ریزی دقیق و قبلی در این نشست حضور یافت، افزود: معاونت بین الملل دانشگاه با مطالعه و تحقیق همه جانبه ظرفیت های ۲۴ دانشگاه عراقی حاضر در این نشست، پیشنهادهای تخصصی و زمینه های همکاری را به هر یک از این دانشگاه ها اعلام کرد و پس از دریافت نقطه نظرات آنان، تفاهم نامه های مذکور به امضای طرفین رسید.

وی تاکید کرد: این تفاهم نامه ها با توجه به زمینه های تخصصی و موضوعات مطرح شده برای اجرا در اختیار دانشکده های مربوطه قرار می گیرد.

باقرزاده گفت: برنامه ریزی دقیق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و داشتن پیشنهاد مشخص در این نشست مورد توجه بسیار زیاد طرف های عراقی قرارگرفت. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دوره، از انجام توافقات و مذاکرات بی حاصل علمی و بین المللی اجتناب می کند.

وی بیان کرد: با سایر دانشگاه های حاضر در این نشست با توجه به زمینه‌های تخصصی و نقاط قوت آنها مذاکرات اولیه در خصوص همکاری های مشترک با واحدهای اقماری دانشگاه و پردیس بین المللی کیش صورت گرفت.

باقرزاده با ابراز خرسندی از دستاوردهای بین المللی دانشگاه در این نشست گفت: امید است دانشگاه صنعتی امیرکبیر بتواند در قالب قراردادهای عملیاتی مشخص با کنسرسیوم های تخصصی با دانشگاه های عراقی حاضر در نشست همکاری مناسبی را در سطح دو کشور شروع کند.

وی افزود: در زمینه اجرای پژوه های کلان ملی و متناسب با نیازهای تحقیقاتی دو کشور مانند حفاظت از محیط زیست، مدیریت منابع طبیعی مشترک، مهندسی فرآیندها و تقویت زیرساخت های دوکشور در بهره برداری از منابع نفت و گاز و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی همکاری های مشترک خواهیم داشت.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این نشست به صورت ویژه با دو دانشگاه بغداد و دانشگاه تکنولوژی بغداد در زمینه طرح های بین المللی کلان مشترک و همچنین همکاری های علمی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی مشاوره محور مرتبط با بخش های تخصصی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای اساتید و دانشجویان عراقی به توافق رسیدیم.

باقرزاده گفت: درنشست مشترک با حضور مسئولان دانشگاه بغداد و دانشگاه تکنولوژی بغداد، وحید حدادی اصل رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم و قائم مقام وزیر در امور بین الملل، محمدزاده عطار معاون مرکز و حیدر مسئول عراقی برگزار شد؛ پیشنهاد تخصیص گرنت ویژه برای انجام پروژه های تحقیقاتی از سمت دو دولت توسط سرپرست دانشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر مطرح شد که مورد استقبال هر دو معاون وزیر ایران و عراق قرار گرفت.

وی گفت: این امر می‌تواند زمینه ساز شروع همکاری های علمی عمیق و موثری را برای این سه دانشگاه در قالب یک کنسرسیوم علمی فراهم سازد.

مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: طرف های عراقی در بکارگیری تجربیات دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای حل مشکلات و چالش های جاری کشور و برنامه ریزی در خصوص فناوری ها و نیازهای تحقیقاتی آینده کشور عراق و درخواست همکاری در زمینه های فنی مهندسی ابراز علاقمندی کردند.

نشست دو روزه هفته علم ایران - عراق با دعوت مرکز همکاری های بین المللی وزارت عتف در شهر مشهد و به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ مهرماه و با حضور بیش از ۲۴ دانشگاه عراقی و ۳۰ دانشگاه ایرانی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha