توسعه اقتصادی پایدار در گرو دیپلماسی فرهنگی است

تهران- ایرنا- یک مقام مسوول در استان گلستان بر اهمیت دیپلماسی و روابط فرهنگی با کشورهای دیگر برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحمد دهنوی معاون اقتصادی استاندار گلستان در سومین روز نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با به اهمیت ارتباطات فرهنگی میان اهالی استان گلستان با مردم ترکمنستان اشاره کرد و گفت: به علت شیوع ویروس کرونا، اینچه برون؛ مرز ایران با ترکمنستان بسته شد و رابطه فرهنگی بین دو کشور از این طریق به حداقل رسید. خوشبختانه به زودی مرز اینچه برون و در روزهای آینده مجددا باز خواهد شد.

وی افزود: نکته مهم این است که ما ارتباطات گسترده و خانوادگی با مردم ترکمنستان و قزاقستان داریم و می شود از این ظرفیت در توسعه اقتصادی و فرهنگی استفاده کرد.

دهنوی با اشاره به اینکه در ارتباطات گمرکی با ترکمنستان به صادرات چند میلیون دلاری رسیده ایم، تاکید کرد: این موضوع در واقع،. رونق ارتباطات فرهنگی بین دو کشور شکل گرفته است.

معاون اقتصادی استاندار گلستان در ادامه اظهار کرد: توسعه اقتصادی پایدار زمانی اتفاق می افتد که به ارتباط و پیوند فرهنگی پایدار دست یابیم. زمانی می توانیم به صادرات مستمر با کشورهای همسایه برسیم که در عرصه ارتباطات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی، استمرار وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست، آخوند ابوبکر خوجملی مشاور استاندار گلستان در امور اهل سنت، نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ، ابراز کرد: ایشان فرهنگ را شامل عقاید و اخلاق فرموده اند. باید گفت که این شرایط در استان گلستان کاملا حاکم است. این استان،‌ مهد حافظان و قاریان قرآنی است. از سویی، محبت اهل بیت پیامبر اسلام را در دل دارند. همین ظرفیت نیز در آن سوی مرزها یعنی در ترکمنستان نیز وجود دارد اما به دلیل سلطه چندین ساله شوروی، این موضوع به مرور زمان کمرنگ شده است که با ایجاد ارتباطات مراودات فرهنگی، می توان مجددا به شرایط گذشته باز گشت.

وی افزود: با رونق فرهنگی بین دو ملت و پررنگ شدن مضامین دینی که در کشورمان وجود دارد می توانیم در برابر افراط گرایی که در نبود محبت اهل بیت پیامبر، رواج یافته بود، مقابله کنیم.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha