به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح های مسکن مهر در ۲ قالب ساخت مسکن در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر و بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت در دولت نهم در دستور کار قرار گرفته بود و بر این اساس حوزه پیگیری و ساخت واحدها در هر یک از این قالب ها بر عهده یک دستگاه به عنوان متولی امر قرار گرفت.
در آن مقطع زمانی متولی ساخت مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان ها معرفی شد و اقدامات و بسترهای لازم برای انجام این مهم از جمله تامین زمین دولتی، فراهم کردن زیرساخت های بهداشتی، ثبت نام و پرداخت تسهیلات با کارمزد را این نهاد انجام داد.
طبق اعلام رسمی اداره کل راه و شهر سازی مازندران سهم اجرای مسکن مهر در این استان ۵۷ هزار و ۳۵۱ واحد بود که از این تعداد ۴۰ هزار واحد در قالب مسکن مهر خود مالک است. یعنی اینکه افراد با داشتن زمین برای ساخت از تسهیلات مسکن مهر با کارمزد پایین برخوردار می شدند.
به سرانجام نرسیدن بخش بیشتری از طرح های مسکن مهر بهویژه در مازندران اندر خم مسائل مربوط به تامین زمین، گرانی مصالح و تامین زیر ساخت های لازم از قبیل فاضلاب قرار گرفت به طوری که تاخیر و تعلل در اجرای برخی از این طرح ها به حدود یک دهه رسید.
بنا به گزارش اداره کل راه و شهرسازی مازندران پروژه های مسکن مهر میارکلای ساری، چالوس، رامسر و بهشهر از آن جمله طرح هایی هستند که در روند اجرا با تاخیر و تعلل مواجه شدند و چشم انتظاری چندین ساله را برای متقاضیان خود به همراه داشتند.
مسکن مهر میارکلای در ساری را می توان نمادی از این طرح های گره خورده نام برد که کلنگ اجرای ۲ هزار و ۸۰۰ واحدی آن در زمینی به وسعت حدود ۱۹ هکتار در ۸۵ بلوک ۱۰ طبقهای در سال ۱۳۸۷ به زمین زده شد و طی قراردادی با ۱۶ پیمانکار قرار بود خانه ها طی ۱۵ ماه تکمیل و تحویل متقاضیان شود اما در عمل این امر محقق نشد.
بررسی خبرنگار ایرنا و گفته چند تن از ساکنان این واحدهای مسکونی نشان می دهد که حتی برخی از واحدهای مسکن مهر اکنون به صورت نیمه تمام در سال های گذشته به متقاضیان تحویل شد و تهویه، لولهکشی کامل آب آشامیدنی، کپسول مهار آتش از سوی پیمانکار نصب نشده بود.
این متقاضیان که بیشترشان از اقشار کم درآمد جامعه هستند، می گویند که با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش قابل توجه قیمت اجاره خانه، چارهای غیر از تحویل خانههای نیمه تمام نداشتند، اما اکنون از کیفیت نامطلوب واحدهای مسکن مهر میارکلا، کمبود فضای سبز، نبود امکانات فرهنگی، بهداشتی و خدماتی انتقاد دارند و خواستار تسریع در رفع این مشکلات هستند.
تاکنون بارها مطالبی از کم و کاستی های موجود در واحدهای مسکونی میارکلا از طریق رسانه های مختلف بیان شده است اما در مورد اخیر یکی از ساکنان مطالبی از این واحدها مطرح کرده است که شنیدن آن عمق فاجعه بار شرایط زندگی اهالی این واحدها را نشان می دهد.
آپارتمان هایی که بدلیل نداشتن مسیر هدایت آب از سقف به پایین با اندکی بارندگی، آب از کل بنای ساختمان به کف روانه می شود و تصویری که در این زمان به ذهن خطور می کند همچون سکانس هایی از فیلم سینمایی "اجاره نشین ها"است.
مسکن مهر میارکلا خارج از بافت شهری قرار دارد این یعنی اینکه وجود سیستم های حفاظت و حراست ضروری است اما بعد از سالها سکونت برخی اهالی این واحدها فاقد درب ورودی و یا آیفون هستند.
مشقت های زندگی در آپارتمان های چند طبقه میارکلا به همین جا ختم نمی شود، آپارتمان ها هشت طبقه فاقد آسانسور و تصور پیاده طی کردن پله های این تعداد طبقه ذهن آدم را خسته و کلافه می کند، حال آنکه اهالی ساکن در طبقات بالاتر مجبور هستند تا هر روز تعداد زیادی پله را بالا و پایین بروند و این موضوع هم ناشی از عدم تحقق وعده مدیریت شرکت تعاونی در استقرار آسانسور است.
این مطالب بخش هایی از گفته های یکی از اهالی مسکن مهر میارکلا است و در تماس با خبرگزاری ایرنای مازندران توضیح داد که در بارندگی های اخیر بدلیل تعبیه نشدن مسیر هدایت آب از سقف به پایین ساختمان آب از طبقه هشتم تا پارکینگ جاری شد و موجب نم دار شدن گچ دیوار واحدها و فرو ریختن گچ های بر روی زمین شده است.
وی ادامه داد: ساخت رمپ ورودی و پارکینگ منفی یک و همچنین زیرسازی و آسفالت ۱۶ پارکینگ فضای بیرونی که جز وعده هایی است که همواره از سوی مدیریت واحدها وعده داده می شود هنوز انجام نشده است .
به گفته این شهروند ساروی در حالی خانواده ها در واحدهای این مجموعه ها ساکن هستند که هنوز گچ کاری ورودی ساختمان و یا حتی درب ورودی چندین واحد هنوز انجام نشده یا نصب نشده است.
وی ادامه داد :خسارت به واحدها تنها به منازلی که افراد در آن ساکن هستند خلاصه نمی شود حتی واحدهایی که کسی در آنها سکونت ندارند بدلیل نفوذ رطوبت ناشی از آب باران تخریب شده است.
به گفته این شهروند ساکن مسکن مهر میارکلا پنل، آیفون ورودی بلوک، حفاظ و نرده پارکینگ، لوله های فاضلاب پارکینگ، پنجره داکت در حمام، سرویس بهداشتی و اتاق خواب با وجود پیگیری ۲ ساله اهالی و تقاضا از پیمانگار طرف قرارداد برای انجام آن هنوز در ۳۲ طبقه بلوک ۶۱ انجام نشده است و متاسفانه مدیریت نسبت به ضعف ها و نقص های موجود نیز پاسخگو نیست.
اهالی مسکن مهر میارکلای ساری در زمان سکونت در این واحدها خوشحال و راضی از صاحبخانه شدن بودند که بعد از چند ماه نواقص و کمبودها در ساخت این واحدهای مسکونی سربازکرد و طعم شیرین صاحبخانه شدن در کامشان تلخ شد.
نظر شما