پنج پروژه با اعتبار ۱۹ هزار میلیارد ریال در مجتمع بندری انزلی در حال اجراست

رشت - ایرنا- مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از اجرای پنج پروژه سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری انزلی خبر داد و افزود: این پروژه ها با سرمایه گذاری اولیه ۱۹ هزار میلیارد ریال در دست اجراست که مهمترین آن پروژه کشتی‌سازی است.

حسین یونسی روز سه شنبه در جشن گرامیداشت روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: این استان در کشتی‌سازی و عملیات تعمیرات آن با کمبود جدی مواجه است ضمن آنکه عمر بالای ۳۰ سال کشتی ها در دریای خزر نگران کننده است از این‌رو طی مذاکراتی با سرمایه گذار و امضای تفاهمنامه این پروژه در مرحله مطالعاتی قرار دارد و ظرف ۲ ماه آینده وارد مرحله اجرایی می شود تا بخشی از مشکل اشتغال دریانوردان با اجرای این پروژه حل شود.

وی با تبریک روز جهانی دریانوردی به تمام کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند، گفت: تنها کشوری که در جریان حوادث سالهای اخیر تا حدود زیادی از حمله دزدان دریایی در امان ماند و توانست از آن مقطع به سلامتی عبور کند ایران بود، از این‌رو دریانوردان زحمات نیروهایی که در برقراری امنیت دریا تلاش کرده اند را فراموش نخواهند کرد.

وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی آیمو «IMO» و کنوانسیون بین‌المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها موسوم به «مارپل» با عنوان «مارپل در ۵۰ سالگی - تعهد ادامه دارد» افزود: این شعار به دلیل اهمیت محیط زیست برای جوامع بین المللی مورد توجه قرار گرفته و سازمان جهانی دریانوردی در ارتباط با محیط زیست و حفظ آن با حساسیت بسیار بالایی عمل می کند و قوانین سختی برای کشتی ها وضع کرده است.

یونسی تصریح کرد: مارپل از ۵۰ سال پیش که تصویب و لازم الاجرا شد تاکنون اصلاحات بسیاری داشته و امروز به کنوانسیونی بدل شده که بیشترین اقدامات پیشگیرانه را در مقابل آلودگی های محیط زیستی دارد، اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در راستای عمل به این تعهدات تمام کشتی هایی که وارد بنادر انزلی، کاسپین و آستارا می شوند را مورد بازرسی قرار داده و از ورود هر کشتی که ایمنی و محیط زیست را تحت شعاع قرار دهد، جلوگیری می کند.

وی اقدام بسیار مهم دیگری که در چند سال اخیر برای حمایت از محیط زیست و برای نخستین بار در مجتمع بندری انزلی انجام شده را پروژه برق رسانی به کشتی ها عنوان و اظهار کرد: یکی از دلایل اجرای این پروژه که تاکنون در بنادر کشور انجام نشده واقع شدن مجتمع بندری در داخل شهر است که به منظور جلوگیری از آلودگی هوا برق مورد نیاز کشتی های ورودی را در اسکله ها تامین می‌کند.

یونسی از دیگر اقداماتی که در راستای حمایت از دریانوردان در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان انجام شده را ایجاد رشته دانشگاهی مکانیک موتوردریایی دانست و گفت: امسال در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش کشور، رشته مهندسی کشتی به رشته های دانشگاه گیلان اضافه شد و به زودی «برق و عرشه» نیز به رشته های دریایی این دانشگاه اضافه می شود.

وی با اشاره به رونق اقتصادی ایجاد شده در مجتمع بندری انزلی در یک سال گذشته اظهار کرد: دریانوردی در این استان جریان دارد و طبق برنامه ریزی ها با تقویت تجهیزات دریایی و بندری تلاش می کنیم بنادر انزلی و آستارا و کاسپین را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی تصریح کرد: روزانه هفت الی ۱۱ فروند کشتی به اسکله های مجتمع بندری انزلی وارد و خارج می شوند و شرایط تا یک ماه دیگر با تقویت و استقرار تجهیزات بیشتر بسیار مطلوب تر خواهد شد. تجهیز این بندر از سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد که ماحصل آن افزایش تعداد گروه های کاری از چهار به ۶ گروه است.

وی اظهار کرد: در گذشته چهار گروه بطور همزمان می توانستند کار تخلیه و بارگیری را انجام دهند اما امروز این تعداد به ۹ گروه با استقرار تجهیزات بیشتر و ورد کشتی ها در حال افزایش است و تا پایان سال به ۱۱ گروه کاری نیز فزونی خواهد یافت. این امر تحول بسیار بزرگی در بندر ایجاد می کند و زمینه رضایتمندی صاحبان کالا و ورود کشتی‌های بیشتر را فراهم خواهد کرد.

در این مراسم بیش از۱۰۰ نفر از دریانوردان ندسا (نیروی دریایی سپاه) و موسسات آموزشی دریایی، نیروی دریایی ارتش، کشتیرانی دریای خزر، بنادر استان، شیلات گیلان و دریانوردان دریای خزر تقدیر شدند.

پیام دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی که هرساله به مناسبت روز جهانی دریانوردی برای کشورهای عضو صادر می شود نیز در این مراسم قرائت شد.

بیشتر بخوانید :

رشته مهندسی کشتی برای نخستین بار درگیلان دانشجو می پذیرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha