۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85253832
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یاوران وقف چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۲
کد خبر: 85253832
یاوران وقف چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

شهرکرد- ایرنا- یاوران وقف چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه همزمان با هفته وقف با حضور جمعی از مسوولان و فعالان این حوزه در امامزاده عزیزالله شهرکیان تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، در این همایش از ۵۰ نفر از واقفان نیک‌اندیش، هیات امنای امامزادگان، متولی موقوفات، امام جماعت، امین موقوفات، خادمان امامزادگان، خیران نیکوکار و فعالان عرصه رسانه تجلیل شد و در این آیین خبرنگار ایرنا نیز با عنوان یاور رسانه معرفی و تقدیر شد.

همچنین از خانواده مرحوم روح‌الله عباسی که در راستای حفظ امامزاده سیدمحمد سورشجان همت داشت، قدردانی و یاد این مرحوم گرامی داشته شد.

بیداری مردم فلسطین قلب مسلمانان را به هم پیوند زد

یاوران وقف چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

امام جمعه شهرکیان در این آیین با اشاره به تحولات روزهای اخیر، بیداری ملت آزاده و مقاوم فلسطین را ستود و گفت: این ملت مقاوم با دفاع از موجودیت دینی و وطنی خود در برابر ظلم و استکبار ایستادند و این موضوع خوشحالی و تقویت روحیه را در جبهه مقاومت را به همراه داشته است.

حجت‌الاسلام مهدی خدابنده با قدردانی از واقفان، خیران و فعالان عرصه وقف، تصریح کرد: فرهنگ وقف باید هرچه بیشتر در جامعه تبیین و ترویج شود به‌طوری‌که همه مردم یا سعی کنند واقف باشند یا دیگران را تشویق به وقف کنند و یا یاری‌گر خادمان موقوفات و امامزادگان باشند.

وضعیت موقوفات چهارمحال و بختیاری از نظر کمی و تعداد مطلوب نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان اینکه کمتر از یک درصد موقوفات ثبت شده کشور در این استان است، اظهار داشت: از نظر تعداد موقوفات رتبه ۳۰ را در بین استان‌های کشور داریم که این وضع مطلوب نیست و باید در جهت فرهنگساری امر حسنه وقف بیش از پیش تبلیغات و فرهنگسازی کرد.

حجت‌الاسلام حسن امیری از افتتاح ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در موقوفات استان در هفته وقف امسال خبر داد و گفت: یک مزرعه پرورش ماهی، بهره‌برداری از طرح آبیاری نوین در مزارع، افتتاح مرکز پزشکی و تعدادی رقبه‌های تجاری از جمله سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌های امامزادگان در استان مطلوب نیست و باید برای بهبود این وضعیت یاری خیران را جلب کنیم، تصریح کرد: درآمد نذورات امامزادگان استان در سالجاری 22 میلیارد ریال بود که جوابگوی تکمیل و تقویت زیرساخت امامزادگان استان نیست از همین رو فروش قبور در این بقاع متبرکه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا از این محل بتوان منابع مالی برای فضای فیزیکی بارگاه امامزادگان تامین کرد.

امیری بر ضرورت همکاری بیش از پیش اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای تقویت زیرساخت امامزادگان استان به عنوان مکان‌های محوری گردشگری مذهبی تاکید کرد و گفت: امید می‌رود در قالب همکاری مشترک این ۲ نهاد تا سال آینده مشکل سرویس بهداشتی در امامزادگان برطرف شود.

ارتباط تنگاتنگ میراث فرهنگی و اوقاف

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین به رابطه تنگاتنگ این اداره‌کل و اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان نه تنها موقوفه هستند بلکه یک اثر تاریخی به شمار می‌روند که باید د رحفظ و نگهداری این مکان‌ها تلاش و همکاری کرد.

علیرضا جیلان افزود: همچنین برخی بناهای تاریخی در استان وجود دارد که متولی آن مردم هستند و وقف عام به شمار می‌روند که اعتقاد ما بر اینست باید این بناها ضمن اینکه در خدمت عموم مردم قرار دارند اما باید در حفظ و نگهداری آنها دقت لازم لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون یک هزار و ۸۰۰ موقوفه در چهارمحال و بختیاری ثبت شده است که از این تعداد ۳۰۰ موقوفه منفعتی و یک هزار و ۵۰۰ موقوفه انتفاعی است. بیشترین موقوفات ثبت شده در استان در بخش کشاورزی با ۷۰۰ رقبه است و موقوفات تجاری با ۶۵۰ رقبه در رتبه بعدی قرار دارد.

از امسال با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۶ ربیع‌الاول به جای ۲۷ صفر با عنوان روز وقف نامگذاری شده است. از همین رو از ۱۶ ربیع‌الاول که مصادف است با ۱۰ مهر به مدت یک هفته برنامه‌های هفته وقف برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha