از واژگونی تانکر سوخت تا دغدغه پیرامون  سلامت چاه آب کارخانه آرد کامیاران  

سنندج- ایرنا- اوایل هفته جاری در محور سنندج-کامیاران تانکر حامل مواد نفتی واژگون و بخش زیادی از محموله آن وارد محیط زیست شد که از بد حادثه چاه کارخانه آرد کامیاران در 20 متری محل حادثه قرار دارد و این موضوع نگرانی پیرامون نفوذ مواد سوختی به داخل چاه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به احتمال آلوده شدن این منبع آب به محموله تانکر سوختی استفاده از این چاه ممنوع شد تا دانشگاه علوم پزشکی استان از آن نمونه گیری و آزمایش های لازم را انجام دهد.

اجازه ترخیص تانکر تا پاکسازی کامل محدوده صادر نمی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مبدا حرکت این تانکر سوخت ۳۲ هزار لیتری سلیمانیه اقلیم کردستان عراق و مقصد آن هم بندر امام خمینی(ره) بوده است.

اقبال حمیدی اضافه کرد: به محض اطلاع از واژگونی این تانکر کارشناسان محیط زیست استان به محل اعزام شدند تا اقدامات و نظارت لازم در ارتباط با امحای سوخت ریخته شده در محل داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه چاه آب کارخانه آرد کامیاران با سلامت غذایی مردم در ارتباط است رسالت آزمایش و نمونه گیری و سنجش آلودگی آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی است.

کژال حبیب زاده اضافه کرد: کارشناسان محیط زیست استان به محض اطلاع و حضور در محل حادثه واژگونی تانکر سوخت در محور سنندج- کامیاران به دانشگاه علوم پزشکی برای آزمایش و نمونه برداری از چاه آب موجود در این مسیر اطلاع دادند.

وی ادامه داد: محیط زیست هم رسالت آزمایش خاک موجود در محدوده ای که سوخت این تانکر در آن تخلیه شد را دارد و تا پاکسازی کامل منطقه هم اجازه ترخیص این خودرو را نمی دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه محموله این تانکر نفتالین بوده است، اظهار کرد: بخشی از این ماده نفتی بعد از خروج از مخزن تانکر با توجه به ویژگی آن تصعید شده است.

فرزام بیدارپور ادامه داد: به منظور حصول اطمینان از سلامت منبع آب کارخانه آرد کامیاران، برداشت از آن تا کسب نتیجه آزمایش مربوطه ممنوع شده است و تا طی این فرآیند شرکت آب استان آب مورد نیاز این کارخانه را به شیوه دیگری تامین می کند.

در رابطه با تصادفات به ویژه واژگونی تانکرهای سوخت در کردستان بیشتر بخوانید:

از واژگونی تانکر سوخت تا دغدغه پیرامون  سلامت چاه آب کارخانه آرد کامیاران  

عیسی گوهری،رئیس پلیس راه کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل واژگونی تانکر حامل مواد سوختی در محور سنندج- کامیاران را ناتوانی راننده در کنترل خودرو و ناآگاهی او به این مسیر اعلام کرد و گفت: پلیس راه نخستین ارگانی است که در محل حادثه حاضر می شود و به دستگاه های مربوطه اطلاع رسانی می کند.

واژگونی هفت تانکر سوخت در کردستان

بیش از ۲ دهه است که واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در جاده‌های کردستان به آسیب ها و مشکلات محیط زیستی استان اضافه شده است و هنوز هم استمرار دارد.

تا به امروز دستگاه‌های متولی موفق به پیچیدن نسخه ای برای رفع این مشکل نشدند و یکی از دلایل آن را هم کشوری بودن مسئله مطرح می کنند هر چند اینگونه هم باشد ولی نکته جالب توجه این است که این مشکل هم تاکنون به عنوان مطالبه و دغدغه مسئولان و مردم در سفرهای رئیس جمهور به استان بیان و رسانه ای نشده است.

گویا این اتفاق بحدی تکرار شده که در زمره مسائل عادی قرار گرفته است و دیگر کسی برایش مهم نیست به دنبال واژگونی این تانکرها منابع آب و خاک به چه میزان آلوده می شوند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت مورد واژگونی تانکر سوخت در محورهای استان اتفاق افتاده است.

حبیب زاده ادامه داد: این تعداد واژگونی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ثابت بوده و تغییری نداشته است و یک ارگان هم به تنهایی نمی تواند این مسئله را حل کند و مستلزم هماهنگی و تعامل دستگاه های مختلف مربوط به این حوزه است.

هرچقدر محل واژگونی این تانکرها به منابع آبی به ویژه آب شرب نزدیک باشد میزان خطر آن بیشتر است و نیاز به سرعت عمل زیادتری دارد و یکی از موارد مهمی که در ۲ سال اخیر روی داد، واژگونی تانکر حامل سوخت در نزدیکی سد قشلاق که بخشی از آن منبع آب شرب مردم شهر سنندج بود.

با این اتفاق محموله این تانکر کامل تخلیه شد و نگرانی های زیادی را برای مردم ایجاد کرد که با دستور استاندار کردستان و سرعت عمل دستگاه های مربوطه به دلیل اهمیت بالای این مسئله، بخوبی مدیریت شد.

واژگونی هر تانکر سوخت معادل ریخته شدن حدود ۳۰ هزار لیتر سوخت در جاده‌ها، اراضی و در نتیجه منابع آبی استان است و از هفت تانکر سوخت واژگون شده در سال جاری هم افزون بر ۲۰۰ هزار لیتر سوخت در جاده ها و اراضی و منابع آب موجود در محورهایی هم چون سنندج- مریوان و سنندج- کامیاران که بیشترین واژگونی ها در آن اتفاق می افتد، تخلیه شده است.

بنابراین رسیدگی به مسئله واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی عزمی همگانی را می طلبد و با توجه به اینکه اگر تردد تانکرهای سوخت در محورهای استان تحت پیمان شرکت نفت باشند این شرکت در صورت واژگونی تانکر موظف به پاکسازی محل است و در صورتیکه تانکر ترانزیتی باشد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت زیرمجموعه آن رسالت پاکسازی را برعهده دارند و اداره کل محیط زیست هم ناظر بر امر پاکسازی است.

برخی از محورها هم برای تردد تانکرهای حامل سوخت براساس آیین نامه هایی هم چون آیین‌نامه حمل و نقل مواد شیمایی و خطرناک ممنوع است ولی آنگونه باید و شاید رعایت نمی شود که با توجه به اهمیت مسئله در سلامت مردم می طلبد نهادها و ارگان های ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند و به اطلاع مردم برسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha