برنامه های توسعه ای کهگیلویه و بویراحمد باید  بر مبنای سند راهبردی باشد

یاسوج - ایرنا - برخی از مسئولان و متولیان اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد سه شنبه شب با بررسی پیش نویس طرح توسعه ای این استان بر ضرورت اجرای طرح های توسعه ای و زیربنایی بر مبنای سند افق چشم انداز توسعه تا ۱۴۲۴ تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، کهگیلویه وبویراحمد در افق ۱۴۲۴ استانی است برخوردار و توسعه یافته با هویت بومی، ایرانی اسلامی و جمعیتی سالم و پویا که با بهره گیری از نیروی انسانی خلاق و توانمند، فناوری های نوین و ظرفیت های مناسب در عرصه های معدنی، نفت و گاز، انرژی های تجدید پذیر ، گردشگری منابع آبی، کشت و فرآوری گیاهان داروئی ، کشاوری نوین، با تاکید بر پایداری ، توازن و حفظ ملاحظات زیست محیطی با رعایت الزامات و ملاحظات پدافند غیر عامل توانسته ضمن ایجاد تناسب میان جامعه روستایی، شهری و عشایری متکی بر توزیع بهینه جمعیت، فعالیت و توازن بین منابع و مصارف با اقتصادی پویا ، رقابت پذیر و بهره ور و برخوردار از موقعیت راهبری در کریدورهای ارتباطی کشور پیوند مناسبی با مناطق همجوار در پهنه جنوب غربی کشور ایجاد نماید و در افق طرح به عنوان سرزمینی پیشرفته و آباد شناخته شود.

ویژگی های استان در افق چشم انداز توسعه

کهگیلویه وبویراحمد در افق چشم انداز این سند توسعه یافته با هویت ایرانی - اسلامی ، فرهنگ بومی دانش محور، خلاق، متوازن، و پایدار متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه ی اجتماعی ، برخوردار از رشد فزاینده اقتصادی، امنیت، رفاه، سلامت، فرصت‌های برابر و بهره‌مند از محیط زیست پایدار معرفی شده است.

برخورداری از مراکز علمی فناوری و موسسات دانش بنیان، جامعه ای خلاق، کارآفرین و کارآمد برخوردار از فناوری‌های پیشرفته اطلاعات و ارتباطات با تاکید بر کاربردهای مرتبط با مزیت‌های استان در این سند نیز برنامه ریزی شده است.

در این سند نیز با توجه ضعف زیرساخت ها از گذشته های دور تاکنون بر برنامه ریزی برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران داخلی و خارجی تاکید شد.

با توجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیت های متنوع، شهرها و روستاهای زیست پذیر، پایدار، زیبا و برخوردار از امکانات و خدمات جدید مبتنی بر مدیریت کارآمد در این سند به عنوان بخشی از محور توسعه این استان هدف گذاری شد.

بهره‌مند از نهادهای اجتماعی کارآمد و تاثیرگذار، جامعه‌ای مشارکت جو و پویا مبتنی بر آگاهی‌های اجتماعی و مردم سالاری دینی در این سند از سوی کارشناسان به خوبی طراحی شده است.

دارای جامعه‌ای سرزنده شاداب با فرهنگ مسئولیت پذیری، ایثارگر و متکی بر عدالت اجتماعی در توزیع فرصت‌های برابر و توزیع عادلانه درآمد به دور از فقر، فساد و تبعیض با رعایت اصل عدالت سرزمینی. بهره‌مند از موقعیت سرزمینی در پیوند دهی فضاهای توسعه کشور با بنادر جنوب در چهارچوب توسعه فضایی یکپارچه و پایدار در ادامه این سند برای توسعه همه جانبه استان برنامه ریزی شد..

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در جلسه سند توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد اصلی‌ترین قابلیت‌های توسعه این استان را جمعیت و نیروی انسانی دانست و گفت: این استان با بیش از ۷۲۶ هزار نفر در دوره پنجره طلایی به تناسب ترکیب سنی و جنسی قرار دارد.

احسان عسکری تصریح کرد: بر اساس سرشماری ۲۰.۷ درصد از جمعیت استان در گروه سنی صفر تا ۱۴ سال، ۶۸ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال و ۴.۶ دهم درصد در گروه سنی ۶۵ سال تا بیشتر سن دارند.

وی تصریح کرد: این ظرفیت عظیم در سند توسعه نقش مهمی در پیشبرد اهداف توسعه محور استان دارد.

عسکری صنعت و معدن، منابع آبی، گردشگری، کشاورزی، موقعیت حمل و نقلی استان، منابع طبیعی و گیاهان داروئی را از دیگر ظرفیت های سند توسعه استان دانست و افزود: باید از این ظرفیت ها در سند توسعه به عنوان نقشه راهی برای اجرای طرح های توسعه ای تا رسیدن به توسعه پایدار استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه استان از منابع نفت و گاز سرشار خدادادی برخودار است بر احقاق حق و حقوق استان از این ظرفیت در این سند تاکید خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه افق سند توسعه استان در بخش های مختلف را بسیار مهم دانست و گفت: نیاز است نهادهای مختلف با بررسی و همکاری همه جانبه در تدوین سند توسعه استان همکاری لازم را داشته باشند.

جهانگیر شاهینی اضافه کرد: نهادهای مختلف می توانند با مطالعه اهداف سند نیازمندهای ظرفیت های دستگاه را به مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کنند.

وی گفت: در این سند با حمایت از سرمایه گذاران روند توسعه استان شتاب بیشتری خواهد گرفت.

معدن؛ ظرفیت مغفول مانده در توسعه کهگیلویه و بویراحمد

استفاده از ظرفیت معادن در کنار دیگر ظرفیت ها می تواند در این سند به توسعه پایدارکهگیلویه و بویراحمد کمک کند در حالی که این ظرفیت در استان تاکنون مغفول مانده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و تاکنون مطالعات معدنی گستره جغرافیایی اندکی از آن انجام شده است.

سرمایه گذاری معطوف به اکتشاف است اما در این استان تاکنون اکتشاف در گستره کمی انجام شده است و در بیشتر موارد هم اداره منابع طبیعی برای برداشت از این منابع مخالفت کرده است.

مهمترین معادن کهگیلویه و بویراحمد شامل سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی است و در صورت بهره برداری مناسب از این منابع می توان تا حدود زیادی به صادرات، ایجاد اشتغال و تحقق شعار سال دست یابیم.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

منابع آبی؛ به نام کهگیلویه و بویراحمد به کام استان های دیگر

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود.

سدهایی که در این استان احداث شده همه پشت به استان کرده اند و اگر چه به نام کهگیلویه و بویراحمد اند اما به کام دیگر استانها هستند. سدهای کوثر، مارون و چم شیر اگرچه زمین های کهگیلویه و بویراحمد را به زیر آب می برند اما بخش زیادی از آبهایشان نصیب پایین دست می شود.

استفاده از ظرفیت آبی با اجرای بیش از ۱۰ سد در دست مطالعه در افق این سند پیش بینی شده است.

ذخایر عظیم نفت و گاز

کهگیلویه و بویراحمد دارای ذخایر مهم نفت و گاز است و از این رو بر توسعه صنایع مربوط به آن از جمله پتروشیمی که توجیه اقتصادی دارد در سند توسعه تا افق ۱۴۲۴ برنامه ریزی لازم شده است .

میدان نفتی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران قرار دارد.

این میدان با ذخیره درجای ۶۶٫۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران بشمار می رود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روزانه بطور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت از ۱۲ میدان استخراج می کند، که عمده تولید این شرکت از میدان نفتی گچساران صورت می‌گیرد که روزانه به حدود ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام می رسد؛ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت ایران در این استان تولید می شود.

گردشگری ظرفیتی مغفول مانده

مسئولان کهگیلویه وبویراحمد درحالی سرمایه گذاری بر روی گردشگری را باتوجه به شرایط خاص اقلیمی و ظرفیت های متنوع طبیعی و تاریخی محور توسعه این استان دانسته اند که وجود برخی چالش های نهفته تا حدود زیادی بر رونق و شکوفایی این صنعت مهم سایه افکنده است.

طبیعت بکر و زیبای دامنه‌های سترگ دنا، اماکن تاریخی، چشمه ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای مفرح و رودخانه های مست و خروشان در کنار پوشش انبوه جنگل های سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران از جلوه های بدیع و زیبایی های خداوندی است که در این دیار رویایی به نمایش گذاشته شده است.

این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.

مناطق نمونه گردشگری زیادی وجود دارد که بیش از یک دهه از تصویب آنها می گذرد اما همچنان در ایستگاه کمبود اعتبار و برخی بروکراسی های اضافی اداری و معارضات اجتماعی ایستاده اند که در این سند برنامه ریزی برای توسعه این این ظرفیت توسعه استان را شتاب خواهد بخشید.

کمترین میزان آزاد راهی و محروم از خطوط ریلی

کهگیلویه وبویراحمد اما یکی از استان های با کمترین میزن آزادراه و خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است.

این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

در این سند بر اجرای خطوط ریلی اقلید - یاسوج-، یاسوج - گچساران - خوزستان و گچساران - بوشهر به عنوان خط ریلی مهم تاکید شد.

کهگیلویه و بویراحمد براساس تقسیمات کشوری سال ۱۳۹۵ با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، سرزمینی مرتفع و کوهستانی یکی از استان‌های جنوب غربی ایران است؛ مرکز آن شهر یاسوج و بین استان های خوزستان، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر قرار دارد.

این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد.

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد. محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و٩ / درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ٤٢نفرزندگی می کند.

جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹.۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰.۰۳ درصد را زنان تشکیل می دهند.

این آمار هم اکنون افزایش یافته و براساس آمارها به بیش از۷۲۶ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می کنند.

همه این آمارها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان های کشور را پر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha