اما و اگرهایی برای بازسازی قدیمی ترین ورزشگاه جنوب شرق

زاهدان- ایرنا- تخصیص به‌موقع اعتبارات در حالی سدی برای بهره‌برداری از قدیمی‌ترین مکان ورزشی سیستان و بلوچستان بوده که هفت سال از آغاز بازسازی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور می‌گذرد؛ اما همچنان ساخت آن به پایان نرسیده و تب‌وتاب تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی در آن کم شده است.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان بر خلاف پهناوری و تمدن چندین‌ساله‌اش از تعداد اندکی ورزشگاه برخوردار است که در این میان می‌توان مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان را قدیمی‌ترین ورزشگاه این استان دانست که در طول عمر چندین‌ساله‌اش شاهد برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی بوده، زیرا در هر قسمت آن برای رشته‌های ورزشی مختلف یک سالن وجود داشت و این موضوع سبب شده بود که هیات‌های ورزشی استان در این مجموعه ورزشی قدیمی گرد هم باشند.

به همین جهت از آن می‌توان به عنوان یادگار روزهای جوانی بسیاری از پیشکسوتان ورزش یاد کرد، بیش از هر مکان دیگری میزبان تیم‌های ورزشی استانی و ملی بود و بسیاری روزها و خیلی‌ها هم در ساعاتی از شب در این مجموعه ورزش می‌کردند.

تخصیص به‌موقع اعتبارات در حالی سدی برای بهره‌برداری از قدیمی‌ترین مکان ورزشی سیستان و بلوچستان شده که هفت سال از آغاز بازسازی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور می‌گذرد؛ اما همچنان ساخت آن به پایان نرسیده و تب‌وتاب تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی در آن کم شده است

اما پس از گذشت سال‌ها از زمان ساخت آن به دلایل متعدد این ورزشگاه به سمت نابودی پیش رفت و اولین نشانه‌های آن در زمین چمن، سکوهای تماشاچیان و حتی دیواره‌های سالن‌های ورزشی دیده می‌شد و این امر باعث شد تا ورزشکاران حضور کمتری در این مجموعه ورزشی داشته باشند.

به همین دلیل برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی باید درب برخی از سالن‌هایی که خسارت و آسیب بیشتری دیده بود بسته می‌شد که در نهایت در سال ۹۶ تصمیم به بازسازی و احیای مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور در دستور کار متولیان امر در آن بازه زمانی قرار گرفت هر چند تخریب قسمت‌هایی از ورزشگاه سبب ازبین‌رفتن خاطرات ورزشکاران از این مجموعه ورزشی شد.

برنامه بهسازی و بازسازی مجموعه قدیمی ۱۷ شهریور در سه‌فاز به تصویب رسید که مرحله اول آن تخریب و بهسازی سالن‌های ورزشی مجموعه بود که برای این کار ۱۷ میلیارد تومان اعتبار تصویب شد تا اگر در برنامه ششم توسعه این مبلغ به طور کامل اختصاص پیدا کند در مدت زمان پنج سال مرحله اول آن به پایان برسد.

اما بازسازی مجموعه قدیمی ۱۷ شهریور به قدری طولانی شد که تب‌وتاب تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی در آن کم شد.

با این وجود طبق برنامه و نقشه‌های تدوین شده قرار بر این شد تا مرحله اول مجموعه ورزشی در چندطبقه در ۶ هزار مترمربع زیربنا ساخته شود که چهار هزار مترمربع آن سالن‌های ورزشی باشد، و با توجه به پرداخت هزینه‌های بالای اسکان تیم‌های ورزشی در این برنامه ۲ هزار مترمربع از زیربنای مجموعه برای ساخت خوابگاه یا مهمانسرا در نظر گرفته شود.

در پایان مرحله یک بهسازی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان ۶ سالن ورزشی مجهز به استانداردهای روز در آن محل ساخته شود که هیات‌های بوکس، کشتی، تنیس روی میز، جودو، تکواندو و وزنه‌برداری هرکدام یک سالن داشته باشند و هیات‌های دیگر نیز در صورت لزوم بتوانند با تعامل ۲ طرفه از آن بهره ببرند.

هفت سال چشم‌انتظاری برای بازسازی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان

بهره‌برداری از سالن ورزشی ۱۷ شهریور تا نیمه دوم سال آینده در صورت تأمین اعتبار

مسوول دفتر فنی و مهندسی اداره‌کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان بیان کرد: این سالن ورزشی غیر توپی بوده و حدود هشت رشته ورزشی شامل بوکس، کشتی، جودو، تکواندو، تیراندازی و تنیس روی میز به همراه سایر رشته‌هایی که قبلاً در ساختمان قدیمی آن فعالیت داشتند هم اکنون نیز فعال هستند.

فرشید صالح زهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: قرار بود ساختمان قدیمی سالن ورزشی ۱۷ شهریور را بازسازی و مرمت کنیم؛ اما عمق فرسودگی به قدری زیاد بود که تصمیم بر ساخت ساختمان با اسکلت جدید گرفتیم.

اگر تأمین اعتبارات به موقع باشد می‌توانیم هرچه زودتر سالن ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان را به بهره‌برداری برسانیموی تأکید کرد: طرح مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور یکی از طرح‌های شاخص مرکز سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که با اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در مساحت حدود ۶ هزار مترمربع در سه‌طبقه پیش‌بینی‌شده بود؛ اما هم اکنون این ساختمان در ۲ طبقه اسکلت آن به همراه سقف‌ها تمام شده و تا ۲ ماه آینده مناقصه تکمیل این طرح برگزار می‌شود.

مسوول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تخصیص اعتباری که انجام شده امیدوار هستیم بتوانیم در صورت تأمین به موقع اعتبارات طرح ورزشی سالن ۱۷ شهریور را آماده بهره‌برداری و در اختیار مردم و دوستداران ورزش قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان زیرساخت‌های سالن‌های ورزشی و اسکلت سازها انجام شده؛ ولی با توجه به پراکندگی این استان و تعداد زیاد طرح‌ها امکان انجام همزمان آنها وجود ندارد.

صالح زهی تأکید کرد: اگر تأمین اعتبارات به موقع باشد می‌توانیم هرچه زودتر سالن ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان را به بهره‌برداری برسانیم این سالن ورزشی حدود چهار هزار مترمربع است که با تخصیص به موقع اعتبارات تا نیمه دوم سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی گفت: جمع‌آوری زباله‌ها از محدوده خیابان مطهری به سمت سالن استخر مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور نیز در دستورکار قرار دارد تا این محدوده نیز یا به قرارداد اضافه و یا به بخش خصوصی از طریق مولدسازی واگذار شود.

هفت سال چشم‌انتظاری برای بازسازی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان

بهره‌برداری کامل از مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور نیازمند اعتبارات

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان بیان کرد: اعتبار اختصاص‌یافته برای ساخت بخشی از مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور زاهدان در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیارد تومان بود.

عباس شیبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مصوبه جدید اعلام شده در بحث بودجه‌ای اگر به موقع تخصیص یابد تا پایان سالجاری فاز جلوی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور به اتمام می‌رسد.

وی گفت: بهره‌برداری کامل از مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور نیازمند اعتبارات است که در صورت تخصیص به موقع تا ۲ سال دیگر بطور کامل افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha