۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 1048
کد خبر: 85255877
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۹۸ شاغل خارجی غیرمجاز در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند

زاهدان - ایرنا - سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۹۸ نیروی کار خارجی غیرمجاز در این استان شناسایی و ۳۵ کارفرمای متخلف در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شدند.

خلیل احمد سلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان بازرسی از کارگاه های دارای نیروی کار خارجی در استان ۴۵ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: ۵۷ نیروی کار ایرانی نیز در ۶ ماهه نخست امسال جایگزین اتباع خارجی غیرمجاز در کارگاه های عمرانی و واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان شدند.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۵ کارفرمای متخلف نیز به دادگاه برای بکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز معرفی شدند که بیش از چهار میلیارد ریال جریمه از کارفرمایان متخلف در سطح استان وصول شد.
وی ادامه داد: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال یعنی معادل هشت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال جریمه می‌شود.
سلامی اظهار کرد: همچنین مطابق ماده ۱۸۱ قانون کار، هرگونه بکارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی ممنوع و صراحتا اعلام شده کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به کار بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر، جریمه می‌شوند.
وی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق قانون برای اتباع بیگانه پروانه کار صادر خواهد کرد که مطابق اطلاعات موجود در این وزارتخانه اگر در میان اتباع ایرانی آماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد و تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار موردنظر باشد کارفرما می تواند اتباع بیگانه را بکار گیرد و یا اینکه از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: شماره تلفن‌های ۳۳۲۲۴۴۶۱ و ۰۲۱۶۳۶۹ برای دریافت شکایات و گزارش‌های مردمی در خصوص اشتغال و بکارگیری نیروهای خارجی غیرمجاز در نظر گرفته شده که شهروندان می‌توانند از این طریق یا مراجعه حضوری به اداره‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد را برای پیگیری به همکاران ما اطلاع دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha