زادروزی متفاوت برای خواجه حافظ شیرازی

۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۷
کد خبر: 85256275
زادروزی متفاوت برای خواجه حافظ  شیرازی

شیراز - ایرنا - امروز بیستم مهر ماه سفر رییس جمهور به استان فارس با زادروز لسان الغیب حافظ شیرازی همزمان شده که این همراهی آیین بزرگداشت این شاعر گرانمایه پارسی گوی را بیشتر کرده است.

به گزارش ایرنا،در نخستین ساعت های سفر رییس جمهور به استان فارس آیت الله سید ابراهیم رییسی طی پیامی با گرامیداشت بیستم مهر ماه یاد روز حافظ گفت: درون‌مایه شعر حافظ شیرازی سخن سرای قرن هشتم جایگاهی فرازمانی دارد و می‌تواند در همه اعصار و قرون، به ویژه زمان حاضر، آموزنده و دربرگیرنده پیام و معنا باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه فرهنگ و ادب ایران‌ زمین همواره مشحون از درخشش اندیشه‌های بلند انسانی بوده و یکی از قله‌های این تاریخ پرافتخار، بدون تردید شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی است،افزود: لسان‌الغیب، حافظ شیرازی دُرِّ یگانه فرهنگ و ادب ایران زمین و افتخار همه کسانی است که به زبان شیرین فارسی سخن می‌گویند.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است رییس جمهور اسلامی ایران ساعت ۱۸.۳۰ دقیقه امروز پنجشنبه بیستم مهر ماه در آیین بزرگداشت حافظ شیرازی حضور می یابد تا ضمن ادای احترام به این شاعر نامدار پارسی گوی با سخن سرایان و شعردوستان همراهی کند.

دوستداران فرهنگ و ادب پارسی در شیراز با اشاره به اینکه این از معدود دفعاتی است که مقام عالی رتبه ای مانند رییس جمهور در آیین بزرگداشت حافظ شرکت می کنند این آیین را متفاوت تر از سال های گذشته ارزیابی کردند.

حافظ شیرازی سرآمد شاعران پارسی گوی

خواجه شمس الدین محمد بن محمد حافظ شیرازی شهیرترین شاعر نغزپرداز تاریخ ایران زمین و اسطوره ی شعر زبان و ادب پارسی است شاعری بلندآوازه که به لحاظ داشتن زبان سحرآمیز شهرت لسان الغیب گرفت.

استعداد خارق العاده فطری حافظ به این سخن سرا مجال تفکرهای طولانی همراه با تخیل های باریک شاعرانه داد و مجموع این موهبت های ربانی با ذوق لطیف و کلام دلپذیر اشعار او را به شاهکاری بی مانند جهانی مبدل کرده است.

زادروزی متفاوت برای خواجه حافظ  شیرازی



کلام حافظ سرشار از دقیق ترین واژه های عرفانی، حکمی و آمیزه ای از تخیل های لطیف است که در قالب موجزترین کلام و روشن ترین واژه ها بیان شده است.

توانمندی او در بکارگیری الفاظ و چیره دستیش در بکارگیری صنعت های لفظی و معنوی رنگارنگ تا به حدی است که خواننده در بادی امر مصنوع بودن شعرش را درک نمی کند.

حاقظ شیرازی از محدود شاعرانی است که در دوران حیات خود آن هم در قرن هشتم هجری قمری با توجه به محدودیت زیرساخت های رسانه ای و اطلاع رسانی شهرت جهانی یافت.

دیوان او شامل قصاید، غزلیات، مثنوی، قطعه، ساقی نامه و رباعی است،یکی از رمزهای ماندگاری این سخن آرای زبان پارسی از نظر بسیاری از ادبیان سرایش شعر بر اساس آموزه های دینی قرآن کریم است.

بکارگیری واژه های عرفانی چون می، شاهد، ساقی، عشق، خط و خال به همراه معالی بلند آرمانی این شاعر بلندآوازه را محبوبتر کرد.

حافظ شیرازی نه تنها در ایران زمین بلکه در سراسر جهان شناسنامه ایرانیان، مایه مباهات آریاییان و ترجمه آثار این شاعر گرانقدر به بسیاری از زبان های زنده دنیا گواه جهانی بودن اوست.

محبوبیت و جذابیت اشعار این شاعر نامدار تا به اندازه ای است که هر ایرانی ادب دوست در کنار کتاب آسمانی قرآن کریم که یک جلد از حافظ نامه را در گنجینه معنوی و فرهنگی خانه خود دارد.

تفعل از کتاب حافظ یکی از سرگرمی های مهم ایرانیان است به گونه ای که در آیین های ایرانی همواره فال حافظ برای پیشگویی کارها قدمتی دیرینه دارد.

رمزپردازی و بکارگیری آرایه تناسب و ایهام یا چند وجهی در نهایت زیرکی یکی از بارزترین ویژگی شعر حافظ شیرازی است که این امر باعث شده که هر کس به تناسب موقعیت زندگی شخصی خود از اشعار این شاعر برداشت خاصی دارد.

یکی دیگر از ویژگی های شعر حافظ شروع های بی بدیل غزلیات حافظ است به گونه ای که گاه حسرت بار، شادی بخش، غمبار و گاهی نشان از انتظار دارد.

رندی حافظ برای بیان نکات سیاسی در قالب طنز از شاهکارهای ادبی اوست،اشعارحافظ عاشقانه و عارفانه است، ۵۰۰ غزل متنوع مطابق هر سلیقه ای در اشعار این شاعر خودنمایی می کند.

حافظ شیرازی در سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز متولد شد و در سال ۷۹۲ دار فانی را وداع گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha