۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85257695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن روی حافظ شیرازی

۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85257695
پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن روی حافظ شیرازی

شیراز - ایرنا – همواره خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی در ذهن ایرانیان ادب دوست، تنها با همان تصویری متبادر می‌شود که از ذهن و هنر استاد محمود فرشچیان تراوید و بر جلد دیوان‌های حافظ نقش بست.

به گزاش خبرنگار ایرنا، نگارگری استاد فرشچیان از حافظ شیرازی برآمده از ذوق هنری او است امروز همگان این غزلسرای شیرازی را به طرح‌ مینیاتوری مشهور این نقاش چیره‌دست می‌شناسند.

با این حال بسیاری از ادب دوستان همواره کنجکاو و علاقه مند هستند تا بدانند حافظ نام آشنایی که می‌شناسند در حقیقت چه چهره‌ای داشته است و آیا با همان تصاویری که از او دیده‌اند تطابق دارد؟

پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن روی حافظ شیرازی

طی سالها، هنرمندان بسیاری تلاش کرده‌اند تا نگاه خود به حافظ را در قالب هنرهای تجسمی، نقاشی، پوستر و دیگر هنرهای این خانواده ارائه کنند وشاخصه‌های آن را امروز در نگاگری و تذهیب‌هایی می‌بینیم که در غزلیات حافظ و شرح‌هایی از ان نقش بسته است.

کدام نگاره، نزدیک‌ترین به خواجه شمس‌الدین محمد است؟

پیش از اینکه فرشچیان تابلو مشهور خود را حافظ شیرازی تصویر و ارائه کند، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با همت استاد ابوالحسن‌خان صدیقی در ۱۳۳۲ اقدام به نقش ۲ نقاشی از حافظ و سعدی شیرازی کرد.

این استاد چیره دست و شاگرد کمال‌المک نقاش، علاوه بر نقاشی توانمند، مجسمه‌ساری چیره‌دست نیز بود؛ او نخستین طراحی خود از سعدی شیرازی را در قامت مجسمه مشهوری ساخت که امروز در میان میدان کلبه سعدی شیراز نصب است.

پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن روی حافظ شیرازی
مجسمه سعدی شیرازی اثر ابوالحسن خان صدیقی

طراحی سنجیده و مطالعه شده او از شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی سبب شده تا امروز همه ایرانیان استاد سخن پارسی را تنها به همان تمثال بشناسند.

گفته شد که دومین نقاشی طرحی از شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی بود اما ابوالحسن‌خان صدیقی فرصت نیافت تا بتواند از طرح خود مجسمه این غزلسرای پر آوازه را بسازد و امروز فقدان چنین پیکری از حافظ در شیراز احساس می‌شود.

امسال به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ تمبری از حافظ شیرازی رونمایی شده که پاسخ بسیاری از جستجو گری‌ها است؛ همان طرح سرانجام نایافته استاد صدیقی که حاصل همه مطالعه‌ها و بررسی‌ها و در واقع نزدیکترین تصویر ممکن به شمس‌الدین محمد شیرازی است.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تمبر حافظ به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح ابوالحسن خان صدیقی بر اساس نظریه‌های فرهنگوران و ادبای بزرگ زمان مانند ذبیح الله صفا و جلال‌الدین همایی و تحقیقات و مطالعات بسیار تهیه شده است.

به گفته غلامرضا خوش‌اقبال، در طراحی این تصویر از حضرت حافظ علاوه بر مطالعات انجام شده پیرامون توصیف‌های موجود، مولفه‌های اثرگذار مانند شیرازی بودن او در نظر گرفته شده و حاصل، نگاره‌ای از اوست که می‌تواند تصویر نزدیک‌ترین به حافظ با چهره‌ای شیرازی باشد.

پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن روی حافظ شیرازی
تمبر طراحی شده بر اسای نقاشی ابوالحسن‌خان صدیقی

تمبری از حافظ پاسخی به جست‌وجوگری برای دیدن غزلسرای شیرازی

او بیان کرد: دومین نقاشی ابوالحسن خان صدیقی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پیدا شد و با گفت و گوهایی انجام شده قرار شد تا امسال بر مبنای این تمبر حافظ شیرازی رونمایی شود.

به گفته او این تمبر هم با نگاه تازه ملی و بین اللملی به حافظ شیرازی رونمایی شد و هم ارائه کننده یک نقاشی و اثر تجسمی نگاره‌ای از غزلسرای نام آشنای شیرازی است که سالهای سال فقدان آن احساس می‌شد.

او ابراز امیدواری کرد تا در آینده بر این مبنا پیکره‌ای نیز از حافظ تهیه و در شهر شیراز نصب شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha