تیم شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک ۲۸ امتیاز از حریفان پیش است

تبریز- ایرنا- دارنده ۳ مدال آسیایی با بیان اینکه تیم ایران تاکنون سه بازی برای کسب سهمیه المپیک در رشته شمشیربازی انجام داده است، گفت: تیم ملی با انجام این مسابقات ۲۸ امتیاز از رقبا و حریفان خود مانند چین، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی پیش افتاده است.

«فرزاد باهر ارسباران» روز دوشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شرایط تیم ملی شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک، اظهار کرد: در شرایط کنونی تیم ایران در سخت ترین قرعه برای المپیک قرار می گیرد.

وی افزود: البته تا ۱۰ ماه آینده زمان حیاتی برای شمشیربازان کشورهای مختلف مثل ایران است تا بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند و با ارتقای رنکینگ (رده بندی تیمی) در المپیک با قرعه آسان روبرو شوند.

باهر ارسباران، که حدود ۱۸ سال عضو ثابت تیم ملی شمشیربازی ایران بوده است، گفت: تاکنون ۲ مدال نقره در بازی های آسیایی اینچوان کره جنوبی و جاکارتای مالزی کسب کردم و امسال نیز در بازی های آسیایی هانگژو موفق به کسب مدال برنز شدم اکنون هم به عنوان هدف اصلی ام دنبال راهیابی به مسابقات المپیک و کسب نخستین مدال طلا یا نقره المپیک برای ایران و تبریز در این مسابقات هستم.

این شمشیرباز آذربایجان شرقی که متولد سال ۱۳۷۲ بوده و تنها ورزشکاری است که موفق به کسب سه مدال بازی های آسیایی در سطح آذربایجان شرقی شده است، گفت: تیم ایران در رده ششم جهان قرار داشت ولی در مسابقات جهانی قبلی در بین چهار تیم اول دنیا قرار گرفت.

وی افزود: در شرایطی که نتوانیم رنکینگ تیمی را ارتقا دهیم یا با مجارستان روبرو خواهیم شد یا با کره جنوبی، بنابراین باید در تمام مسابقات کسب سهمیه شرکت کرده و تلاش کنیم تا رنکینگ (رده بندی جهانی) تیم ملی ایران را ارتقا دهیم تا مثل دوره گذشته که در ژاپن با تیم ایتالیا هم گروه شدیم و با یک امتیاز به این تیم باختیم، در این دوره هم با این تیم هم گروه شده و بر این تیم غلبه کنیم.

تیم ملی شمشیربازی ایران اواخر آبان ماه امسال در مسابقات الجزایر شرکت می کند

وی با اشاره به اینکه تیم های مجارستان، کره جنوبی، ایران، آمریکا، ایتالیا و فرانسه برای کسب سهمیه المپیک تلاش می کنند، می گوید: تیم ملی شمشیربازی ایران در اواخر آبان ماه امسال در مسابقات الجزایر شرکت خواهد کرد بنابراین از هفته آینده نیز اردوی تیم ملی در باشگاه انقلاب تهران برگزار می شود.

تیم شمشیربازی ایران در اواخر آبان ماه امسال در مسابقات الجزایر شرکت خواهد کرد بنابراین از هفته آینده نیز اردوی تیم ملی در باشگاه انقلاب تهران برگزار می شود.

باهر ارسباران، ادامه می دهد: امکانات تیم ملی ایران نسبت به حریفان خیلی پایین است ولی در سایه غیرت و تعصب بچه ها، عزم خود را جزم کرده ایم تا سهمیه تیمی المپیک را کسب کنیم و با کسب این سهمیه سه نفر نیز می توانند در مسابقات انفرادی المپیک شرکت کنند.

وی اظهار کرد: هزینه تامین تجهیزات رشته شمشیربازی خیلی بالا بوده و تجهیزات تیم ملی ایران از طریق اسپانسر آلمانی (حامی مالی) تامین می شود هر سال یک دست کامل لباس شمشیربازی به بازیکنان می دهد و این حمایت بخاطر قرار گرفتن ایران در رده های برتر دنیا و حضور مداوم در مسابقات جهانی انجام می شود.

شایسته کسب مدال نقره در رشته شمشیربازی بودیم/ داوری و جو سالن به نفع میزبان بود

دارنده مدال برنز شمشیربازی رشته سابر تیمی در بازی های آسیایی هانگژو، در خصوص نحوه کسب مدال برنز در مسابقات آسیایی هانگژو چین، گفت: در این دوره از مسابقات تلاش کردم کسب مدال نقره را دوباره تکرار یا رنگ آن را طلایی کنم ولی با توجه به اینکه مسابقات در چین برگزار شد داوری و جو سالن به نفع میزبان بود در نتیجه با چهار امتیاز اختلاف و با نتیجه ۴۱ بر ۴۵ به چین باختیم در حالی که شایسته کسب حداقل مدال نقره بودیم.

باهر ارسباران، با بیان اینکه تیم شمشیربازی ایران ابتدا در این مسابقات با تیم هنگ گنگ مسابقه داد، افزود: تیم هنگ گنگ از سه سال قبل از برگزاری مسابقات آسیایی هانگژو، بازی های تدارکاتی مختلفی در سطح دنیا انجام داده و خود را برای شرکت در این مسابقات آماده کرده بود ولی تیم شمشیربازی ما با نتیجه ۴۵ بر ۳۹ تیم هنگ گنگ را شکست داد.

وی اظهار کرد: تیم ایران فقط با تکیه بر غیرت و تعصب شمشیربازان خود در این مسابقات شرکت و مدال برنز را کسب کرد. تیم ایران فقط با تکیه بر غیرت و تعصب شمشیربازان خود در این مسابقات شرکت و مدال برنز را کسب کرد.

دارنده سه مدال بازی های آسیایی، می گوید: تیم شمشیربازی ایران، مربی خارجی ندارد و برای شرکت در این مسابقات نیز با هیچ بازیکن خارجی بازی تدارکاتی انجام نداده بود.

حریفان اگر ببینند تیم ملی ایران با چه امکاناتی موفق به برد آن ها می شود، خودکشی می کنند

باهر ارسباران ادامه داد: تیم شمشیربازی ایران دارای چهار بازیکن و یک مربی است و حتی آنالیزور و فیزیوتراپ ندارد و حریفان اگر ببینند تیم ایران با چه امکاناتی موفق به برد آن ها می شود، خودکشی می کنند.

وی یادآور شد: مربی من در مسابقات همواره به من تاکید می کند که غیرت ترکی خودت رو نشون بده و حرف های او به من انگیزه بیشتری برای برد در مقابل حریفان می دهد.

تیم شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک ۲۸ امتیاز از حریفان پیش است
«فرزاد باهر ارسباران»، دارنده سه مدال بازی های آسیایی

تیم کره جنوبی یک سر و گردن از تیم های دیگر دنیا بالاتر است

دارنده سه مدال بازی های آسیایی، در خصوص تیم کره جنوبی قهرمان رشته شمشیربازی بازی های آسیایی هانگژو می گوید: تیم کره جنوبی در رده بندی در رتبه یک دنیا قرار داشته و یک سرو گردن از تمام تیم های دنیا بالاتر است.

باهر ارسباران، ادامه می دهد: با توجه به اینکه کره جنوبی در آسیا واقع شده است، کسب مدال طلا در بازی های آسیایی و حتی جهانی برای سایر تیم ها خیلی دشوار است بر این اساس بیشتر تیم های شرکت کننده در این مسابقات برای کسب مقام دومی تلاش می کنند.

وی یادآور شد: فقط در شرایطی که شانس یار بشه و بازی کره ای ها جا نیفتد، احتمال برد این تیم وجود دارد زیرا مبارزه با تیم های کره ای با داشتن امکانات بالا در واقع جنگ نابرابر به حساب می آید.

تیم شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک ۲۸ امتیاز از حریفان پیش است

سازمان ها و شرکت های خصوصی در آذربایجان شرقی از ورزشکاران حمایت نمی کنند/ نخستین بار است که یک رسانه در تبریز با من مصاحبه می کند

دارنده مدال برنز شمشیربازی در بازی های آسیایی هانگژو، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص حمایت سازمان ها و نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی آذربایجان شرقی از ورزشکاران، می گوید: آذربایجان شرقی با داشتن استعدادهای ورزشی توانمند در رشته های مختلف مانند دو و میدانی، دوچرخه سواری و شمشیربازی می توانند به مسابقات المپیک راه یافته و مدال کسب کنند ولی به علت عدم حمایت سازمان ها و نهادهای دولتی و کارخانجات و شرکت های خصوصی بزرگ و مطرح از این ورزشکاران، نمی توانند در مسابقات انتخابی شرکت کنند.

باهر ارسباران، می افزاید: با وجود سابقه ۱۸ ساله عضویت ثابت تیم ملی شمشیربازی از آذربایجان شرقی، تاکنون حمایتی از مسوولان استانی از بنده نشده و این نخستین بار است که در تبریز یک رسانه به جز صدا و سیما با من مصاحبه انجام می دهد.با وجود سابقه ۱۸ ساله عضویت ثابت تیم ملی شمشیربازی از آذربایجان شرقی، تاکنون حمایتی از مسوولان استانی از بنده نشده و این اولین بار است که در تبریز یک رسانه با من مصاحبه انجام می دهد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای شرکت ها و کارخانجات مهم در این استان، اظهار می کند: برای رفتن به مسابقات آسیایی از مسوولان استان انتظار حمایت داشتم ولی هیچ گونه حمایتی از سوی استانداری و اداره کل ورزش و جوانان از بنده نشد.

دارنده سه مدال بازی های آسیایی، می گوید: گویا مسوولان و مدیران کارخانجات استانی علاقه ای به ورزش به غیر از فوتبال ندارند و با توجه به اینکه در طول این سال ها با وجود کسب مدال های مختلف حمایتی از مسوولان استانی ندیدم دیگر انتظار حمایت از آنان ندارم و به نوعی خودکفا شده ام.

باهر ارسباران ادامه می دهد: اداره کل ورزش و جوانان قبل از اعزام به مسابقات آسیایی هانگژو ۳۰۰ میلیون ریال به بنده داده بود که این مبلغ هزینه ۲ ماه داروهای مکمل من نمی شود و تاکنون نیز مسوولان مربوطه ۱۰۰ میلیون ریال هزینه رفت و برگشت و پول بلیط های من را پرداخت نکرده است.

وی همچنین یادآور شد: بی توجهی هیات شمشیربازی آذربایجان شرقی موجب شد که در دوره قبلی نتوانم به مسابقات المپیک توکیو راه پیدا کنم زیرا مسوولان این هیات پیگیری های لازم را انجام ندادند تا من نیز در مسابقات انتخابی برای راهیابی به المپیک شرکت کنم.

باهر ارسباران، با بیان اینکه عضو تیم شمشیربازی مس سونگون بوده ولی با گذشت حدود هفت ماه از اتمام لیگ شمشیربازی هنوز مسوولان این باشگاه مبلغ قرارداد بازیکنان را تسویه نکرده اند، می افزاید: شرکت مس سونگون از ورزشکاران حمایت می کند ولی حمایت آن ها در مقابل هزینه های زیاد ورزشکاران جزئی است.

تیم شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک ۲۸ امتیاز از حریفان پیش است

آذربایجان شرقی نیاز به یک سالن شمشیربازی درخور شان ورزشکاران دارد

دارنده مدال برنز شمشیربازی در بازی های آسیایی هانگژو، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت شمشیربازی استان می گوید: سالن کنونی شمشیربازی شایسته هیات شمشیربازی و ورزشکاران استان نبوده و مسوولان استانی باید یک سالن درخور شان بازیکنان شمشیربازی استان ایجاد کنند.

باهر اسباران، می افزاید: برای رفتن به سالن شمشیربازی کنونی استان جهت تمرین باید آنقدر پله طی کرد که برای من ورزشکار حرفه ای خسته کننده است چه برسد به یک ورزشکاری که تازه به این رشته ورزشی وارد شده است.

علاقه مندان به فعالیت در رشته شمشیربازی باید قبل از ۱۲ سالگی وارد این رشته شوند

دارنده سه مدال بازی های آسیایی، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص نحوه فعالیت علاقه مندان به این رشته، می گوید: علاقه مندان برای فعالیت در رشته شمشیربازی باید قبل از ۱۲ سالگی به ویژه بین سن ۹ تا ۱۲ سالگی وارد این رشته ورزشی شوند تا بتوانند به سطح قهرمانی برسند.

باهر ارسباران، با بیان اینکه در سطح آذربایجان شرقی مربیان خوبی در رشته شمشیربازی وجود دارد، ادامه می دهد: علاقه مندان می توانند از دانش و تجربیات این مربیان برای شرکت در مسابقات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه رشته شمشیربازی هزینه بر بوده و خیلی از علاقه مندان نمی توانند این رشته را ادامه دهند، اظهار کرد: شمشیربازی رشته ای است که نمی توان در آن زود به نتیجه رسید بلکه باید در آن صبر و حوصله داشت و مدام تمرین کرد.شمشیربازی رشته ای است که نمی توان در آن زود به نتیجه رسید بلکه باید در آن صبر و حوصله داشت و مدام تمرین کرد.

دارنده مدال برنز شمشیربازی در بازی های آسیایی هانگژو می گوید: با توجه به اینکه تجهیزات این رشته ورزشی خارجی بوده و قیمت دلار و یورو در تامین آن ها تاثیرگذار است خیلی از علاقه مندان از ادامه فعالیت در این رشته منصرف می شوند.

تیم شمشیربازی ایران برای کسب سهمیه المپیک ۲۸ امتیاز از حریفان پیش است

فعالیت در این رشته را پس از پایان دوره ورزش حرفه ای، به عنوان مربی ادامه می دهم

باهر ارسباران، در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص فعالیت های جنبی خود غیر از انجام ورزش حرفه ای، می افزاید: اکنون فقط مشغول فعالیت به صورت حرفه ای در رشته شمشیربازی هستم و شغل دیگری ندارم.

وی یادآوری می کند: در کنار انجام ورزش حرفه ای، مشغول مربیگری در سطح جوانان و نوجوانان برای ملی پوشان در تبریز و تهران هستم و بخشی از درآمد خود برای فعالیت حرفه ای در این رشته را از این طریق کسب می کنم.

دارنده سه مدال بازی های آسیایی، با بیان اینکه فعالیت در این رشته محدوده سنی ندارد، می گوید: رشته شمشیربازی مانند فوتبال است و تا زمانی که بدن آمادگی داشته باشد می توان در این عرصه فعالیت کرد و حتی شمشیرباز ۴۰ ساله ای توانسته قهرمان المپیک شود.رشته شمشیربازی مانند فوتبال است و تا زمانی که بدن آمادگی داشته باشد می توان در این عرصه فعالیت کرد و حتی شمشیرباز ۴۰ ساله ای توانسته قهرمان المپیک شده است.

باهر ارسباران، ادامه داد: تلاش می کنم تا سن ۳۵ سالگی به صورت حرفه ای در این رشته فعالیت کنم و پس از آن دوران علاقه مند هستم به عنوان مربی در این رشته فعالیت خود را ادامه دهم.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین دوره بازی های آسیایی در هانگژو چین به پایان رسید و کاروان ایران در این مسابقات با کسب ۱۳ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۰ مدال برنز با یک پله تنزل نسبت به بازی های آسیایی جاکارتا اندونزی در رده هفتم آسیا قرار گرفت.

آذربایجان‌شرقی در بازی‌های آسیایی هانگژو با ۱۰ ورزشکار و یک مربی حضور داشت که حاصل آن مدال طلا تیمی والیبال، مدال طلا تیمی شطرنج و مدال برنز تیمی سابر شمشیربازی بود.

امین اسماعیل نژاد و محمد ولی زاده در والیبال و امیررضا پورآقابالا در شطرنج موفق به کسب مدال طلا شده و فرزاد باهر ارسباران هم مدال برنز مسابقات را در شمشیربازی کسب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha