سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور ، ارتقای جایگاه و افزایش مشارکت اجتماعی

شیراز-ایرنا-سفر رییس جمهور به فارس که در روزهای پنجشنبه ۲۰مهرماه و جمعه ۲۱مهرماه انجام شد رهاوردهای قابل‌توجهی برای زنان و دختران فارس به همراه داشت؛ رهاوردهایی که می‌تواند سهم بانوان این استان را در عرصه‌های مختلف افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مقوله حضور اجتماعی زنان و نقش‌آفرینی این قشر در عرصه‌های مختلف جامعه یکی از مهمترین مسائل در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده و می باشد.

در حال حاضر زنان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند؛ زنانی که تأثیر و نقش آنها در سرنوشت کشور اگر بیش از مردان نباشد کمتر از آنها هم نیست؛ لذا توجه به این قشر و حل مشکلات آنها در جوامع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مروری بر رویکرد دولت سیزدهم در امور زنان و خانواده

حل مشکلات و مسائل زنان و خانواده در دولت سیزدهم نیز در اولویت قرار دارد و معاونت امور زنان و خانواده مهم‌ترین جایگاهی است که در حال ایفای نقش در این عرصه است.

انسیه خزعلی به عنوان معاون امور زنان و خانواده در دولت سیزدهم معتقد است که از شروع فعالیت‌های این دولت طیف وسیعی از اقدامات توسط معاونت زنان و خانواده در ۲ساحت ساختاری و عمومی انجام شده و این مهم با هدف رسالت حضور اجتماعی زنان صورت گرفته است.

او بر این باور است که در بخش ساختاری پس از هشت سال محجوریت جامعه زنان در تصمیم‌گیری‌ها، احیای دوباره ساختار پست مشاوران زنان و خانواده در دستگاه‌ها که همطراز با معاون وزیر و مدیرکل است گام کوچکی نبوده و انتصاب زنانی در شوراهای عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از سوی رئیس جمهور امری مبارک بوده است.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

خزعلی مطالبات، مکاتبات، اقدامات و هم‌افزایی‌های پی در پی حقوقی با مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا دیدار با علما و مجتهدین را دلیلی بر تسهیل زمینه حضور اجتماعی زنان می‌داند و معتقد است که احیای ستاد ملی زنان و خانواده و برگزاری جلسات با حضور رئیس جمهور از دیگر اقدامات ساختاری هویت‌بخش به جامعه زنان است.

به گفته معاون امور زنان و خانواده در طول ۲سال گذشته در فضای عمومی با رویکرد اقتصادی صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار تشکیل شد و اشتغالزایی در ۱۵ استان مبتنی بر یک برنامه مدون و عملیاتی نیز به عنوان اقدامی با هدف پیوند حضور زن در خانه و اجتماع انجام شده و به طور کلی این اقدامات به منظور تسهیل حضور زن به عنوان یک عنصر مؤثر اقتصادی در عرصه اجتماع صورت گرفته است.

خزعلی موارد بسیار دیگری که در ۲سال گذشته معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف مأموریت‌های خود انجام داد را در فعالیت‌های اجتماعی بانوان مؤثر می‌داند که از جمله این فعالیت‌ها، حمایت از نخبگان و فعالان اجتماعی بوده است.

بدین ترتیب دولت سیزدهم با سکانداری انسیه خزعلی در معاونت امور زنان و خانواده در تلاش است تا به ارتقای جایگاه بانوان در جامعه کمک کند.

سفرهای معاون رییس‌جمهور به فارس برای رسیدگی به امور زنان و خانواده

یکی از آخرین اقداماتی که توسط این معاونت انجام شده حضور در استان فارس با هدف رسیدگی به امور بانوان این استان بود؛ معاون امور زنان و خانواده که در ماه‌های اخیر ۲بار به این استان سفر کرده روز پنجشنبه ۲۰مهرماه همزمان با سفر رییس‌جمهور و هیأت دولت به فارس برای دومین بار به این استان سفر کرد.

او در نخستین سفر خود در هفته‌های گذشته از پروژه‌های مصوب اولین سفر رییس جمهور به فارس در حوزه بانوان دیدار و میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را بررسی و ارزیابی کرد.

برنامه‌های این سفر در حوزه زنان

خزعلی در بیستمین روز از پاییز نیز برای دومین بار به این استان سفر کرد و در بدو سفر خود دیداری با خانواده شهدا داشت.

بازدید از مراکز کارآفرینی و دانش‌بنیان‌ها و حضور در اجلاسیه بهشت «بنیاد هم افزایی شبکه تعلیم و تربیت» از دیگر برنامه‌های او در این سفر بود.

برگزاری نشست با اعضای موسسه آموزش عالی فاطمیه و همچنین سفر به شهرستان‌های مرودشت و زرقان در جمع دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی، بازدید از روستای گلخانه‌ای کشور و نشست با بانوان عشایر از دیگر برنامه‌های معاون رییس‌جمهور در این سفر بود.

برگزاری اجلاسیه‌ای با حضور ۵۴تشکل

همان‌گونه که گفته شد یکی از مهمترین برنامه‌های این سفر برگزاری اجلاسیه بنیاد هم‌افزایی شبکه تعلیم و تربیت بود، این اجلاسیه با حضور ۵۴ تشکل فعال حوزه کودک و نوجوان از ۲۵ شهرستان استان برگزار شد و معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور پس از شنیدن نقطه نظرات حاضران در این مراسم به تشریح موضوعات مطرح شده پرداخت.

خزعلی در این اجلاسیه پیرامون مباحثی در رابطه با تسهیلات ازدواج و تسهیلات که به دهه شصتی‌ها ارائه می‌شود سخن گفت و از همه افراد صاحب نظر و حاضر در اجلاسیه خواست نظرات خود در حوزه‌های مختلف از جمله اورژانس اجتماعی و نیاز متخصص زنان به صورت مکتوب ارائه دهند.

توجه به استعدادهای زنان ضمن حفظ جایگاه مادری و خانواده محوری، توجه به موقعیت دختران و عرصه‌های حفظ قرآن از مباحثی بود که خزعلی در این جلسه مطرح کرد.

او که معتقد بود معاونت تحت مدیریتش با آغوش باز از طرح‌های خلاقانه در این زمینه‌ها استقبال می‌کند، به بیان اهمیت موضوع خانواده پرداخت و اعلام کرد باید با همراهی کشورهای هم سو فرهنگ‌های نادرست درباره خانواده را کم‌رنگ کرده و فرهنگ اصیل و انسانی درباره خانواده را در جهان رواج دهیم.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

بازدید از فعالیت‌ها و شرکت‌هایی با مدیریت بانوان

در این سفر همچنین بازدید از شرکت اسپاد سپهر پارسه و خانه درجه یک صنایع‌دستی انجام شد و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از فعالیت‌ها و شرکت‌هایی که توسط بانوان مدیریت می‌شود، بازدید کرد.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

افتتاح‌ ساختمان جدید مؤسسه آموزش عالی آزاد فاطمیه (س) از دیگر برنامه‌های خزعلی در این سفر بود؛ این مؤسسه که قرار است با یک هزار و ۲۰۰ دانشجو و سه هزار فارغ التحصیل در ۳۳رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی و ۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه خدمات دهد و به عنوان تنها موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی ویژه دختران در منطقه جنوب و جنوب غرب شهر شیراز به شمار می‌رود با حضور معاون رییس‌جمهور افتتاح‌ شد.

خزعلی در این آیین بر اهمیت نقش زنان و دختران در ساختن جامعه‌ای نوین و سالم تأکید کرد و گفت: بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و سازنده کل جامعه هستند.

به اعتقاد خزعلی، زنان و دختران این سرزمین باید به سلاح علم، دانش و ایمان مجهز باشند تا افزون بر ایجاد نقشی مؤثر در ساختن جامعه، خانواده‌ای متعالی را پرورش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که این مؤسسه بتواند هر چه سریعتر گامی مؤثر در مسیر پرورش دختران آینده‌ساز برای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بردارد.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

حضور در جشنی برای ازدواج هزار زوج جوان و واگذاری زمین جوانی جمعیت

در سفر هیات دولت به فارس مراسم جشن ازدواج یک هزار زوج در استان فارس، واگذاری زمین جوانی جمعیت بالغ بر ۲هزار و ۲۳۴ قطعه و یک واحد آپارتمان به خانواده طلبه دارای چهارقلو با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد.

خزعلی درجشن ازدواج یک هزار زوج جوان در استان فارس گفت: امیدواریم همه روزه شاهد تعالی خانواده در جمهوری اسلامی ایران باشیم؛ در حال حاضر دولت مصمم است قانون‌های مرتبط با خانواده را از روی کاغذ به میدان عمل بیاورد؛ حتی دولت برای اجرایی‌سازی قانون جوانی جمعیت در تأمین مسکن عزم خود را جزم کرده است.

وی از برگزاری برنامه رویداد خانواده با ۹ کارگروه خبرداد و گفت:هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرهنگ متعالی خانواده زدودن برخی فرهنگ‌ها و آداب و رسومی که می‌تواند مانع بسیاری از ازدواج شود و از نفوذ دشمن در فرهنگ جلوگیری کند.

بازدید از بیمارستان، سفر به مرودشت و نشست با بانوان عشایر

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در سفر به شیراز از بیمارستان تخصصی روانپزشکی ابن‌سینا نیز بازدید کرد؛ بیمارستان ابن‌سینا، تنها مرکز آموزشی تخصصی روانپزشکی در جنوب کشور است که دارای اورژانس زنان و بخش زنان و بخش کودکان است.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همچنین از روستای بزمیان شهرستان مرودشت دیدن کرد؛روستایی که در آن به همت بانوان ۳۶ گلخانه در مقیاس کوچک و در سطح ۲ و به مساحت نیم هکتار ایجاد شده و روزانه یک نفر نیروی کار ثابت و تعداد ۱۵ نفر از کارگران فصلی در آن مشغول به کارند؛ این گلخانه در سال ۱۴۰۲، ۲۰میلیون نشا تولید کرده است.

خزعلی در ادامه سفرش به استان فارس در جمع دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی فاطمیه شهرستان مرودشت، دومین شهر پرجمعیت و چهارمین شهر وسیع فارس، حضور یافت؛ این مدرسه در سال ۱۳۵۳ با مساحت ۳۶ هزارمتر تأسیس شده و بزرگترین مدرسه شبانه‌روزی شهرستان مرودشت با ۲۴۷ دانش‌آموز ثابت و ۹۰ دانش‌آموز عشایر روستایی دارای خوابگاه و ۱۵۷ دختر دانش‌آموز بدون خوابگاه به شمار می‌رود.

در حال حاضر دانش‌آموزان این دبیرستان در رشته‌های تجربی، انسانی و علوم کامپیوتر در حال تحصیل هستند.

بازدید از شرکت آرتای آرام‌خواب شهرستان مرودشت، از دیگر برنامه‌های معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سفر به شهرستان مرودشت بود؛ این شرکت با ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۰ بانو به صورت متمرکز در کارگاه و ۱۰ نفر دیگر به صورت خانگی‌ست و مجوز صادرات محصولات کالای خواب به شهر اربیل عراق را دارد.

دیدار با بانوی پرورش دهنده اسب

نشست با بانوان عشایر در سیاه چادرهای شهرستان زرقان و بازدید از نمایشگاه محصولات بانوان فعال عشایری در بخش صنایع دستی، از دیگر برنامه‌های انسیه خزعلی در سفر به استان فارس بود.

خزعلی در این نشست با بانوان فعال جامعه‌ عشایری در گروه‌های مدیران عامل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان عشایری استان، بانوان فعال و برتر در بخش صنایع دستی و گیاهان دارویی و نیز با تنها بانوی عشایر فارس در بخش پرورش اسب که به عنوان بانوی سوارکار عشایر شناخته می‌شود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

شرکت در جلسه‌ای برای ثبت و بکارگیری سامانه مدیریت یکپارچه پیشگیری از خودکشی

معاون رئیس جمهور در ادامه سفر خود در جلسه ثبت و به کارگیری سامانه مدیریت یکپارچه پیشگیری از خودکشی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس برگزار شد، شرکت کرد.

در این نشست در خصوص این سامانه مطالبی ارائه شد .

خزعلی که معتقد است سلامت روان جامعه و آموزش مهارت‌های ارتباطی در خانواده از اولویتهای مهم دولت است در این نشست گفت: کار مطالعاتی و طراحی سامانه مدیریت یکپارچه پیشگیری از خودکشی از آبان ۱۴۰۱ آغاز شد و با صرف بیش از ۲هزار نفر ساعت تلاش شبانه روزی ابتدای دهه فجر ۱۴۰۱ رسماً به بهره‌برداری رسید.

آنطور که معاون رییس جمهور می‌گوید ثبت این سامانه به عنوان یک طرح کشوری است که کار ارتقا و به روز رسانی سامانه با گسترش گروه‌های هدف ادامه پیدا کرده و می‌کند.

معاون رئیس جمهور ضمن تأکید بر ایجاد زمینه تحلیل در سامانه جهت علت‌یابی و تدوین راهکار برای پیشگیری از این آسیب به مسئله استحکام و صمیمیت خانواده و مهارت‌آموزی شیوه ارتباط و تعامل بین اعضای خانواده اشاره و اعلام کرد که بخشی از بودجه فرهنگی به چنین آموزش‌ها و مشاوره‌هایی اختصاص خواهد یافت.

از اهداف سامانه بر اساس سند ملی می‌توان به افزایش امکان اجرا و رفع موانع، افزایش پوشش و اثربخشی برنامه، ادغام برنامه پیشگیری از خودکشی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی، ارتقاءسطح آگاهی کارکنان بهداشتی پرسنل اورژانس و پرسنل سازمان آتش نشانی در مدیریت ،مراقبت و پیگیری رفتارهای خودکشی،ارتقا سطح آگاهی جامعه و گروه های پرخطر،ارائه خدمات به اقدام کنندگان و گروه‌های پر خطر، انگ زدایی از اختلالات روانپزشکی ، کاهش دسترسی به مواد مورد استفاده در خودکشی، ارتقا و توسعه برنامه، ارتقای نظام ثبت داده‌های خودکشی ، دسترسی به بیماران که اقدام به خودکشی داشتند و پیگیری‌های درمانی این بیماران بعد از ترخیص حفظ و بهود بهبود سلامت روان بیمارانی که اقدام خودکشی داشتند، افزایش روایی داده‌های مربوط به رفتارهای خودکشی، بررسی آمار دگر کشی در سطح استان فارس بررسی آمار فاکتورهای خودکشی، در راستای پیشگیری از خودکشی در سطح استان فارس، بررسی تاثیر پیگیری‌هایدرمان در راستای کاهش خودکشی در بیماران ناشی از افکار خودکشی در سطح استان اشاره کرد.

انجام توافقاتی برای طرح‌های پیشنهادی فارس

در این سفر که به عنوان دومین سفر رئیس جمهور به فارس محسوب می‌شد بر ضرورت اجرای طرح‌های عمرانی و فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات تاکید شده بود؛ در حقیقت در دور دوم سفر رییس‌جمهور به استان فارس و با توجه به مفاد جلسه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در خصوص بررسی طرح‌های پیشنهادی استان فارس توافقاتی صورت گرفت.‌

بر اساس برنامه‌های جلسه، مقرر شد معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و با رعایت قوانین و مقررات نسبت به انجام توافقاتی اقدام کنند.

بدین ترتیب انسیه خزعلی تمام تلاش خود را برای محقق شدن این مهم به کار کرد.

اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل و ساخت پنج پارک بانوان

خزعلی ابراز امیدواری کرد که اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای کمک به تکمیل و ساخت پنج پارک بانوان توسط شهرداری‌های استان از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ صورت گیرد.

تخصیص ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل هشت سالن ورزشی بانوان

وی همچنین افزود: اختصاص مبلغ ۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل هشت سالن ورزشی بانوان در مناطق مختلف استان و مرمت سالن ورزشی حجاب شیراز از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام خواهد گرفت.

معاون امور زنان و خانواده‌ ریاست جمهوری، همچنین از اختصاص مبلغ ۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل و راه‌اندازی مرکز جامع حمایت و توانمندسازی زنان آسیب دیده‌ی اجتماعی استان از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خبر داد.

۱۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه های دانشجویی

خزعلی افزود: مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی استان و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه متاهلین دانشگاه فرهنگیان و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای احداث خوابگاه متاهلین دانشگاه شیراز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور از محل قانون جوانی جمعیت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اختصاص داده خواهد شد.

۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به درمان زوج‌های نابارور

معاون رییس‌جمهور اختصاص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را از برنامه های مصوب و در دست اجرای دومین دور سفر ریاست جمهوری به استان فارس دانست.

سهم بانوان فارس از سفر رییس‌جمهور چه بود؟

بدین ترتیب سفر معاون رییس‌جمهور به استان فارس با تمام گستردگی و تنوعی که در برنامه‌ها داشت به پایان رسید. این در حالیست که استان فارس از بانوان توانمند و مستعدی در عرصه‌های مختلف برخوردار است و نیاز است تدابیر ویژه برای حل مسائل زنان و دختران و حضور هر چه بیشتر آنها در جامعه فراهم شود؛ در حال حاضر زهرا یقطین به عنوان مدیرکل امور زنان و خانواده این رسالت مهم را در استان فارس به عهده دارد؛ بانویی که معتقد است حمایت از زنان و خانواده در دولت سیزدهم افزایش یافته و در تلاش است تا بتواند سهم و جایگاه بانوان استان فارس را در کشور ارتقا دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha