به گزارش ایرنا، ترافیک سنگین در برخی از معابر شهر یزد موجب شده تا عدهای خواستار اجرای طرحهای جدید و از جمله تبدیل میادین به چهار راه باشند و در مقابل برخی هم معتقدند اجرای این طرح، معضل ترافیک شهر را پیچیدهتر میکند.
یکی از معابری که طی یکسال گذشته به محل دعوای متولیان ترافیک در یزد تبدیل شده بود میدان جانباز (اطلسی) هست؛ این میدان که اکنون به چهار راه تبدیل و در منطقه صفاییه واقع شده، صبحها بار ترافیکی سنگینی را تحمل میکند.
چهار راه اطلسی یزد که در مسیر بلوارهای شهید قندی، دانشگاه، تیمسار فلاحی و شهیدان اشرف واقع شده، محل اسکان خیل عظیمی از شهروندانی است که صبحها عازم محل کار هستند و باید از آن عبور کنند؛ ایجاد ترافیک سنگین صبحگاهی در این چهار راه علاوه بر اتلاف وقت شهروندان و بازی با اعصاب آنها، موجب افزایش مصرف سوخت و گاهی بروز حوادث رانندگی می گردد.
مهرماه سال گذشته بود که پلیس راهور یزد خواستار تبدیل میدان اطلسی به چهار راه شد و در مقابل شورای شهر یزد، آن را کارشناسی ندانست و معتقد بود که تبدیل این میدان به چهار راه، بار ترافیکی را حل نمیکند و لذا مخالف تغییر هندسی آن بود.
خیلیها معتقد بودند تبدیل این میدان و همچنین میدان ریاضی که نزدیک ترین میدان به اطلسی هست به چهار راه، می تواند بار ترافیکی سنگین این معبر را حل کند.
و بالاخره این طرح، اجرایی و میدان اطلسی به چهار راه تبدیل شد و قبل از آن هم میدان ریاضی، چهار راه شد؛ اما آیا بار ترافیکی آن کاهش یافت؟ پاسخ منفی هست؛ شدت ترافیک در این میدان و خیابانهای منتهی به آن افزایش یافته و منجر به نارضایتی رانندگان شده است.
ایجاد ترافیک سنگین صبحگاهی در چهار راه اطلسی، علاوه بر اتلاف وقت شهروندان و بازی با اعصاب آنها، موجب افزایش مصرف سوخت و گاهی بروز حوادث رانندگی می گرددشاید اجرای طرح زیرگذر یا روگذر، آخرین نسخه درمان این چهار راه پیچ در پیچ باشد که مسوولان ترافیک شهری می توانند در مورد آن فکر کنند، چهار خیابان منتهی به این چهار راه نیز شلوغ و کمعرض است و با چند دقیقه توقف در پشت چراغ قرمز، به محل تجمع انبوهی از خودروهایی تبدیل می شود که منتظر سبز شدن چراغ و گذر از چهار راه هستند.
چند سال قبل چهار راه معلم یزد به میدان تبدیل شد و البته رضایت ها را بطور نسبی جلب کرد زیرا بار ترافیکی این معبر را تا حدی کاهش داد؛ هر چند این میدان نیز از سمت بلوار ۱۷ شهریور، صبحها بار تراقیکی سنگینی را متحمل می شود.
نخستین گامی که باید متولیان ترافیک بردارند تا شهر یزد سامان یاید نزدیک کردن نظرات و برنامه های خود برای حل این معضل استشهر یزد، بافت سنتی خاصی دارد؛ خیابان های هسته مرکزی آن کم عرض، پارکینگ های آن ناکافی و فرهنگ رانندگی آن هم به شدت ضعیف است و همین موجب شده تا معضل ترافیک شهری سالها بر پیکره خیابانهای یزد چنگ بیاندازد و تاکنون هم راه حلی برای آن پیدا نشده است.
مسوولان حوزه ترافیک و از جمله پلیس راهور، شورای شهر، شهرداری و شورای ترافیک باید در این زمینه چاره اندیشی کنند زیرا شهر یزد هر روز بر حجم خودروها و بار ترافیکی آن اضافه میشود که در این زمینه رییس شورای شهر به تازگی اعلام کرده فقط در شهریورماه امسال ۱۶۰۰ خودرو در یزد پلاک گذاری شده است و اکنون هر خانوار یزدی ۲.۵ دستگاه خودرو دارد.
نخستین گامی که باید متولیان ترافیک بردارند تا شهر یزد سامان یاید نزدیک کردن نظرات و برنامه های خود برای حل این معضل است و به دنبال آن باید به دنبال طرح اساسی و پایدار برای ترافیک شهر و بویژه برخی میادین و چهارراهها باشند.
ترافیک یزد، هر روز حجیمتر می شود و بر تعداد خودروها نیز افزوده میشود در حالیکه هسته مرکزی شهر با خیابانهای کمعرض آن دهها سال است که تغییر نکرده و همچنان دست نخورده باقی مانده است.
چهار راه ریاضی، میدان معلم، چهار راه پژوهش، بلوار طالقانی، خیابان فرخی، خیابان امام، خیابان قیام، بلوار دانشجو و بلوار صدوقی از جمله معابر شهر یزد است که ساعاتی از روز با ترافیک سنگین روبروست و نیاز به طرحی نو دارد.
نظر شما