۱۳ دی ۱۴۰۲، ۹:۱۹
کد خبر: 85341112
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

یکطرفه کردن خیابان‌های شلوغ یزد، گره ترافیکی را باز می‌کند یا کور؟

یزد- ایرنا- معضل ترافیک در هسته مرکزی شهر یزد سالهاست به محل اختلاف نظر متولیان این حوزه تبدیل شده و هر فرد و هر دستگاهی، بنا بر ظن خود، سعی کرده یاریگر رفع بخشی از این گره تقریبا کور باشد اما هنوز این مشکل شهری به ساحل آرامش نرسیده و همچنان درگیر بایدها و نبایدهای کارشناسی و گاهی هم اختلاف سلیقه‌هاست.

به گزارش ایرنا، شهر یزد، مبلمان خاص و سنتی خود را دارد که شاید در کشور منحصربفرد باشد، خیابان های آن کم عرض و مراکز تجاری آن به صورت حجمی در هسته مرکزی جمع شده و همه راهها در نقاط مختلف شهر به همین چند نقطه شلوغ ختم می‌شود.

تا همین ۲ دهه قبل، اصطلاحی به نام ترافیک در شهر یزد، بیگانه بود و کسی با آن کاری نداشت اما طی ۲۰ سال گذشته و بخصوص یک دهه اخیر و بویژه چند سال گذشته، به یکباره ورق برگشت و شهر یزد در محاصره انبوهی از خودروها و دود و آلودگی ناشی از تردد پر حجم وسایل نقلیه، قرار گرفت و طی همین سالها طرحهای مختلفی برای فرار از وضعیت موجود ارائه شد اما هیچ کدام به سر منزل مقصد نرسید.

هر چند طرحهای کوتاه مدتی هم ارائه شد اما حتی این طرحهای موقت و کوتاه مدت هم نتوانست بار سنگین ترافیک شهری را حل کند و این مشکل همچنان گریبانگیر شهر یزد و شهروندان آن است.

گاهی میدان به چهار راه تبدیل شد و گاهی چهار راه به میدان، پل های روگذر و زیرگذر ساخته شد، میادینی که نیاز به دور برگردان داشت طرح آن اجرا گردید، خیابان های جدید ساخته شد و دهها طرح بزرگ و کوچک دیگر ارائه گردید اما باز هم مشکل ترافیک شهر یزد حل نشد.

اکنون شرایط به گونه‌ای است که بلوارهای طالقانی و شهید صدوقی و خیابان های فرخی، امام، دهم فروردین و میادین معلم، باهنر، مهدیه، اطلسی و ازادی در ساعات صبحگاهی، ظهرگاهی و بویژه شامگاهی، گاها بار ترافیکی بسیار سنگین است به گونه ای که مسیری را که می توان در عرض دو تا سه دقیقه طی کرد گاها تا ۴۰ دقیقه باید پشت ترافیک آن منتظر بود.

ارائه طرح یکطرفه کردن برخی خیابانهای شلوغ یزد از سوی رییس شورای شهر

"عزیزالله سیفی" رییس فعلی شورای شهر یزد به تازگی به ایرنا گفته بود قرار است طرح یک طرفه کردن برخی خیابان های شلوغ و پر ترافیک یزد از عید نوروز امسال یا روزهای پس از آن اجرایی شود.

وی اجرای این طرح را در راستای کاهش بار ترافیکی یزد عنوان کرده و از همه کارشناسان و صاحبنظران خواسته پیشنهادات و نظرات خود را برای اجرای هر چه بهتر این طرح ارائه کنند.

یکطرفه کردن خیابان‌های شلوغ یزد، گره ترافیکی را باز می‌کند یا کور؟

هر چند رییس شورای شهر نامی از خیابانهایی که احتمالا در طرح یکطرفه کردن قرار می گیرد ارائه نکرده اما چند خیابان شناخته شده در هسته مرکزی شهر می تواند در این طرح قرار گیرد که از جمله مهمترین آنها خیابان فرخی، بخشی از خیابان امام (ره)، دهم فروردین و احتمالا چند خیابان دیگر است.

آیا یکطرفه کردن برخی خیابانها مشکل ترافیک شهر را حل می کند؟

هر طرح کارشناسی که بتواند به کاهش بار ترافیکی شهر یزد کمک کند می تواند در دستور کار مسوولان و متولیان حوزه باشد و حالا سوال این است که آیا طرح یکطرفه کردن خیابان ها می تواند به بهبود اوضاع کمک کند؟ خیابان فرخی از یکی از اصلی ترین خیابانهای هسته مرکزی شهر است که از یک سو به میدان شلوغ آزادی و از سوی دیگر به میدان شهید بهشتی که در حقیقت نقطه مرکزی شهر یزد محسوب می گردد، ختم می شود؛ بخش عمده ای از مراکز تجاری و خرید مردم در این خیابان و میدانها و خیابان های اطراف آن قرار دارد.

حال فرض کنیم خیابان فرخی در زمره طرح یکطرفه کردن خیابانهای شهر یزد قرار داشته باشد که احتمال آن خیلی زیاد است؛ خوب اگر خیابانی مثل فرخی یکطرفه شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ایا ترافیک این خیابان و خیابانها و میدانهای منتهی به آن کاهش می یابد؟

اگر خیابانی مثل فرخی یکطرفه شود احتمالا از سمت میدان آزادی (باغ ملی) به سمت میدان شهید بهشتی، عبور و مرور، مجاز و مسیر برگشت آن مسدود و ورود ممنوع خواهد شد.

با فرض این محتمل، خودروهایی که قصد ورود به خیابان فرخی از سمت میدان شهید بهشتی را دارند باید از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

یکی از مسیرها، خیابان دهم فروردین، چهار راه فاطمیه، بلوار منتظر قائم، میدان مهدیه، بلوار طالقانی و در نهایت میدان باغ ملی است و مسیر دیگر نیز خیابان ایرانشهر، چهار راه ایرانشهر، بلوار امام زاده جعفر، چهار راه فرهنگیان، خیابان شهید مطهری و در نهایت میدان باغ‌ملی است.

در نظر بگیرید که در شرایط فعلی که هنوز طرح یکطرفه کردن خیابانها و از جمله خیابان فرخی اجرایی نشده، شبانگاهان مسیرهایی که بعنوان مسیر جایگزین نام بردیم پر ترافیک و گاهی از شدت حجم خودروها قفل می شود، حالا اگر قرار باشد فرخی یکطرفه شود و خودروهای به سمت مسیرهای جایگزین حرکت کنند آن وقت چه خواهد شد؟!

شاید با اجرای این طرح، خیابان فرخی را خلوت کنیم اما از سمت ۲ طرف این خیابان، خودروهایی که مجاز به ورود به خیابان فرخی نیستند راهی مسیرهای جایگزین شده و ترافیک وحشتناکی را در این مسیرها رقم می زنند که قطعا قابل تحمل نخواهد بود.

مشکل دیگری که طرح یک طرفه کردن خیابانها ایجاد خواهد کرد مخالفت بخشی از شهروندان و بویژه صاحبان واحدهای تجاری مستقر در این خیابان خواهد بود؛ چون مدعی خواهند شد که بر روی شمار مشتریان آنها اثرگذار خواهد بود و بخشی از کاسبی آنها را کساد خواهد کرد.

البته باید دید در کنار طرح یکطرفه کردن، آیا خودروها مجاز به پارک خودرو خود در یک سمت یا ۲ سمت خیابان خواهند بود؟ اگر مجاز باشند قطعا بار ترافیکی خیابان را بیشتر می کنند و اگر نباشند قطعا با مخالفت مالکان واحدهای تجاری که خودشان مایل به پارک وسیله نقلیه خود در روبروی محل فعالیتشان هستند روبرو می شوند.

چاره چیست؟

یکطرفه کردن خیابان‌های شلوغ یزد، گره ترافیکی را باز می‌کند یا کور؟

طرح عریض‌تر کردن خیابانهای یزد به کلی مختومه است چون هم امکان آن نیست و همه هزینه بسیار سنگینی را طلب می کند، خیابان های کوچک و به هم فشرده با واحدهای تجاری تنگاتنگ و پیاده روهای نه چندان بزرگ، اجازه تغییر و تحول در وضعیت فیزیکی خیابان های هسته مرکزی شهر را نمی دهد.

۲ راهکاری که کارشناسان ارائه می دهند یکی از گرایش بیشتر شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی شهری و دیگری طرح زوج و فرد کردن خودروهاست که هر یک جای بررسی دارد.

طرح زوج و فرد کردن خودروها می تواند موجب کاهش ۵۰ درصدی حضور خودروها و راهی نشدن آنها به خیابان های یزد شود اما به عقیده کارشناسان این طرح، زمانی پاسخگوست که زیرساخت های حمل و نقل عمومی استان به گونه ای باشد که بتواند بخش عمده ای از خودروهایی که در قالب طرح زوج و فرد از منزل خارج نمیشوند و رانندگان آنها قصد استفاده از اتوبوس شهری را دارند را حمایت و پشتیبانی کند؛ آیا این ظرفیت در شهر یزد وجود دارد؟

هر چند اکنون استقبال چندانی از حمل و نقل عمومی در شهر یزد نمیشود و وجود هزاران خودرو تک سرنشین در شهر یزد موید این مطلب است اما در صورت اجرایی شدن طرح زوج و فرد، قطعا شرایط تغییر خواهد کرد و بخش قابل توجهی از جمعیت به سمت اتوبوس ها روانه خواهند شد؛ بخش حمل و نقل عمومی تا چه میزان آمادگی پوشش این جمعیت را خواهد داشت؟

شورای شهر یزد و دیگر متولیان حوزه شهری استان یزد در صورتی که طرحی قابل اجرا برای رفع مشکل ترافیک شهر وجود داشته باشد آماده استقبال از آن هستند؛ لازم است همه دست اندرکاران این حوزه با همفکری یکدیگر، طرحی نو دراندازند و چاره‌ای اساسی برای رفع معضل ترافیک شهر یزد اندیشه کنند.

خیابان های کوچک و کم عرض یزد تا ۱۰ سال آینده، تحمل این حجم از خودرو را نخواهد داشت، هر چند اکنون نیز بلوارهای طالقانی و صدوقی و خیابان فرخی و همچنین خیابان های منتهی به میدان اطلسی، دیگر تاب تحمل این حجم از خودرو و ترافیک را ندارد.

طرحی نو دراندازیم که فردا دیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha