پیاده‌روهای زاهدان در تسخیر بساط کسبه و دست‌فروشان/ سد معبر؛ بلای روح و روان مردم

زاهدان- ایرنا- سد معبر در حالی توهین آشکار به شهروندان و تعرض به حقوق شهروندی به شمار می‌رود که پیاده‌روهای کلانشهر زاهدان در تسخیر بساط کسبه و دست‌فروشان بوده و این حق شهروندی در قُرُق بساط آنان است.

به گزارش ایرنا، بساط کارشان را تا جایی که راه داشته پهن کرده بدون توجه به اینکه عابری از محدوده خیابان رد شود گویا پیاده‌رو را جزئی از ارثیه خود می‌دانند.

سد معبر در حالی یکی از مشکلات حل‌نشدنی شهروندان در کلانشهر زاهدان است که شهرداری‌ها طبق قانون موظف به حفاظت از معابر به عنوان ملک عمومی بوده و باید از تعرض به معابر و پیاده‌روها که حق طبیعی شهروندان بوده جلوگیری کنند، اما این روزها این حق شهروندی در قُرُق دست دست‌فروشان و بساط آنان است.

سد معبر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و چالش‌های پیش روی مدیریت شهری علاوه‌بر اینکه بلای روح و روان مردم شده به نوعی عاملی در ایجاد ترافیک هم به شمار می‌رود، بیان این مطلب بدان جهت است که بارها پیش آمده هنگامی که می‌خواهیم از خیابان عبور کنیم به دلیل وجود برخی از موانع تغییر مسیر داده و از سمتی به سمت دیگر می‌رویم که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند.

سد معبر به عنوان یکی از معضلات اجتماعی و چالش‌های پیش روی مدیریت شهری علاوه بر اینکه بلای روح و روان مردم شدهعاملی در ایجاد ترافیک شهری هم به شمار می‌روداشغال پیاده‌رو و معابر عمومی با گذاشتن کالا و اجناس مانند میوه، لباس، تزئینات خانگی، اسباب‌بازی کودکان، بشکه و گالن‌های نفتی، کیسه‌های عطاری و قفس پرندگان تنها بخشی از عوامل اخلال در رفت‌وآمد عابران پیاده شده و وجود وانت‌بارهای دوره‌گرد و ثابت، توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان نامناسب یا ریختن مصالح و یا نخاله‌ها در مسیر شهروندان از دیگر مصادیق سد معبر در کلانشهر زاهدان است.

اما نکته قابل تأمل در جهت روند کار متولیان نظارت و دستگاه‌های بهداشتی آنجایی است که عرضه برخی از اقلام با سلامت مردم در ارتباط بوده و این مهم علاوه‌بر تهدید سلامت شهروندان منجر به ایجاد ترافیک و شلوغی، زشت جلوه دادن خیابان‌ها و برهم زدن نرخ قیمت‌ها در بازار عرضه و فروش شده البته ناگفته نماند که این شیوه دست‌فروشی نیز مورد استقبال برخی از شهروندان هم واقع شده است.

بروز پدیده دست‌فروشی و سد معبر کردن خیابان‌ها در بیشتر نقاط مانند خیابان‌های مصطفی خمینی، امام خمینی، شریعتی، سعدی و امیرالمؤمنین توسط دست‌فروشان، گاری‌ها و وانت‌بارها در صورتی است که شهرداری برای رفاه آنان و شهروندان چندین مکان مختلف را در سطح شهر نظیر دوشنبه‌بازار، چهارشنبه‌بازار و جمعه‌بازار در نظر گرفته تا در این مکان‌ها به خرید و فروش میوه، کالاهای ضروری و مورد نیاز خود بپردازند.

پیاده‌رو یا ارث پدری!

یکی از شهروندان زاهدانی در خیابان سعدی زاهدان با اشاره به معضل دست‌فروشی گفت: تمام پیاده‌رو این خیابان توسط عطارباشی‌ها و کبوتر فروشان بسته شده و راهی برای عبور حتی یک شهروند وجود ندارد.

مهرداد راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: متولیان امر بویژه شهرداری باید برخورد قاطعانه با برهم‌زنندگان ساماندهی معابر شهری داشته باشند تا دست‌فروشان بدانند پیاده‌روها برای گذر عابران هست نه جایی برای بساط آنان که حقوق شهروندی مردم را نادیده بگیرند.

وی تأکید کرد: علاوه‌بر دست‌فروشان، مغازه‌داران نیز بساط خود را در پیاده‌رو قرار داده و در صورت انتقاد با الفاظ رکیک برخورد کرده در حالیکه سد معبر در منظر عمومی جدای از آلودگی بصری، عامل برهم‌خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش‌شدن مبلمان شهری می‌شود.

معابر کلانشهر زاهدان در تسخیر بساطی‌ها

یکی از بانوان که در حال خرید داروی گیاهی از یک عطاری در خیابان سعدی زاهدان بود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: همانطور که مشاهده می‌کنید برای تردد با مشکلات زیادی مواجه هستیم و مدام باید تغییر مسیر دهیم، چندی پیش بود که یک شهروند به دلیل سد معبر کردن پیاده‌رو توسط کسبه این خیابان در حال تغییر مسیر از پیاده‌رو به خیابان بود؛ اما ناگهان از پشت سر خودروی سواری با سرعت متوسط به او اصابت کرد، دلیل حوادثی این چنینی وجود کسانی است که در پیاده‌روها با سد معبر و تصاحب کردن پیاده‌روها مشکل‌ساز می‌شوند.

صدیقه شهرکی ادامه داد: با وجود اینکه بارها بنرهایی در سطح شهر نصب می‌شود مبنی بر برخورد با عوامل سد معبر اما تاکنون اتفاقی رخ نداده جالب آنکه مقابل شهرداری زاهدان گاری‌های میوه‌فروشی سد معبر کرده و گره کور ترافیکی را بیش از بیش کرده‌اند و این نشان از بی‌اثر بودن برخورد متولیان امر دارد.

وی تأکید کرد: متأسفانه پیاده‌روهای هسته مرکزی زاهدان به مکانی امن برای بساطی‌ها تبدیل شده به‌گونه‌ای که رهگذران همیشه برای تردد دچار مشکل می‌شوند و برخی اوقات به اجبار باید از خیابان عبور کنند.

بیشتر بخوانید:

فیلم| شهرداری زاهدان چه برنامه‌ای برای ساماندهی چهارراه رسولی دارد؟

زمین مسکونی در تسخیر زباله گردها/ شهردار زاهدان: رسیدگی می‌کنم

بهسازی و بازسازی بوستان‌ها هدیه شهرداری زاهدان به شهروندان

پیاده‌روهای زاهدان در تسخیر بساط کسبه و دست‌فروشان/ سد معبر؛ بلای روح و روان مردم

گلایه شهروندان زاهدانی از تعرض به حریم پیاده‌روها

برخی دیگر از شهروندان اما از تجمع دست‌فروشان ابراز نارضایتی کرده و گفتند: چندین مرحله شهرداری به کسبه و دست‌فروشان اخطار داده و حتی بازارچه‌هایی را برای ساماندهی به این اوضاع مهیا کرده؛ اما استقبالی از آنها انجام نمی‌شود.

بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها اراضی، کوچه‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می‌شود و باید شهرداری‌ها با متخلفان برخورد کنند.

همچنین مطابق تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی، اشغال پیاده‌روها، استفاده غیرمجاز آنها و میدان‌ها و پارک ها برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگر ممنوع بوده و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزادکردن معابر و اماکن فوق به وسیله مأموران خود اقدام کند.

پیاده‌روهای زاهدان در تسخیر بساط کسبه و دست‌فروشان/ سد معبر؛ بلای روح و روان مردم

پیاده‌روها در حصار کبوتر فروشان

ولی نکته قابل تأمل اینجاست که به جز در بازار مرکزی شهر زاهدان، خیابان‌های امام خمینی (ره)، شریعتی و چهارراه رسولی؛ در خیابان امیرالمؤمنین (ع) درست در مقابل و اطراف شهرداری زاهدان هم این معضل به طور گسترده‌تری بر سر راه عابران پیاده و سواره پهن شده و مشکلات زیادی برای تردد در این منطقه از جمله ترافیک را به وجود آورده‌اند.

یکی از والدین دانش‌آموز در دبیرستان رزمجو مقدم زاهدان گفت: تسخیر پیاده‌روها توسط کاسبان و دست‌فروشان در تقاطع سعدی و بهشتی تهدیدی برای سلامتی جان فرزندانمان شده چرا که مجبور به گذر از خیابان هستند و این امر احتمال وقوع حادثه برای آنان را دوچندان می‌کند.

محمد گنجعلی ادامه داد: تقاطع خیابان سعدی و بهشتی که یکی از خیابان‌های اصلی شهر زاهدان است در حصار پرنده‌فروشان شده و حق شهروندی مبنی بر استفاده از پیاده‌رو را از شهروندان محروم کرده که این امر ورود دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد چرا که روح و روان مردم را خدشه‌دار کرده است.

پیاده‌روهای زاهدان در تسخیر بساط کسبه و دست‌فروشان/ سد معبر؛ بلای روح و روان مردم

پلمب و اعمال قانون در انتظار متخلفان سد معبر زاهدان

مدیر رفع تخلفات شهری شهرداری زاهدان بیان کرد: استفاده از پیاده‌رو مطالبه به حق شهروندان است، در تقاطع خیابان بهشتی و سعدی با واحدهای پرنده فروشی مواجه هستیم که مبادرت به فروش پرنده‌های زینتی می‌کنند.

همت محمدزهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر پرنده‌فروشان که اقدام به گذاشتن قفس‌های پرندگان در پیاده‌رو کرده واحدهای عطاری هم با گذاشتن بشکه‌ها و کیسه‌های عطاری در قسمت پیاده‌رو معبر عمومی را مسدود کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری بر اساس وظیفه ذاتی و تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ برای تمامی واحدهایی که در این محدوده فعالیت می‌کنند اخطار و ابلاغیه صادر کرده است.

مدیر رفع تخلفات شهری شهرداری زاهدان تأکید کرد: به تمامی واحدها این اخطاریه ابلاغ شده تا پرونده‌ها در کمیسیون بند ۲۰ مطرح شود و آن دسته از واحدها و کسبه‌ای که با شهرداری همکاری نکنند طبق قانون پلمب خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha