زمین مسکونی در تسخیر زباله گردها/ شهردار زاهدان: رسیدگی می‌کنم

زاهدان- ایرنا- در حالی زمین‌خالی واقع در خیابان شریعتی زاهدان مامن امن زباله گردها و معتادان شده و گلایه بسیاری از شهروندان را به دنبال داشته که شهردار زاهدان قول ورود و حل این مشکل را داد.

به گزارش ایرنا؛ تعداد زمین‌های رها شده در سطح شهر زاهدان هر روز بیشتر می‌شود، در کنار انباشت زباله‌ها، حشرات موذی نیز برای ساکنان مزاحمت ایجاد می‌کند، از طرفی وجود گرد و غبار و هوای آلوده‌ای حاصل از انباشت زباله و سایر مسائل بهداشتی سبب رنجش رهگذران و ساکنان شده است.
زمین‌های خالی و بلا استفاده که می‌توان گفت تعداد و وسعت آن‌ها در سطح شهر زاهدان زیاد است و به محل دپوی زباله تبدیل شده، یکی از معضلات اصلی شهر به شمار می‌روند، چنین مکان‌هایی فضای مامنی برای تخلیه زباله‌ها، تجمع زباله گردها و معتادان فراهم کرده که در شان یک کلانشهر نیست.
برخی از ساکنان خیابان شریعتی که منازلشان در همسایگی یکی از این زمین‌های رها شده است با مراجعه به دفتر خبرگزاری ایرنا، تقاضا داشتند که خبرنگاران صدایشان را به گوش مسوولان برسانند.
تقریبا با رسیدن به انتهای خیابان شریعتی، قطعه زمینی با مساحت بالا نظرتان را به خود جلب خواهد کرد، محلی که بسیاری از ساکنان آن به دلیل حضور زباله گردها و کارتن خواب‌ها از صاحب زمین گلایه مندند، اما هر بار که با وی تماس می‌گیرند جواب قانع کننده ای نمی‌شنوند.

به گفته مردم ساکن این محله این ملک خالی به محلی برای پاتوق معتادان، کارتن خواب‌ها تبدیل شده، به طوریکه این افراد پس از غروب آفتاب در این محل جمع می‌شوند و گاهی برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کنندروبه روی شریعتی ۴۱، در گذشته منازلی وجود داشته که به گفته اهالی محل سرپناه ۲ خانواده بوده، اما سیلاب‌های ۲ سال گذشته سبب شده قسمتی از منزلشان تخریب شود، پس از آن شهرداری برای اینکه چهار دیواری‌های در معرض تخریب، جان شهروندان را به خطر نیندازد، اقدام به تخریب بقیه دیوارها کرده و این اقدام شروعی برای سلب آرامش مردم این محل شده است.
زمینی طویل که در میانه آن درختی اکالیپتوس وجود دارد و به نظر می‌رسد سایبانی برای کارتن خواب‌ها، بیماران گرفتار اعتیاد و محلی برای ریختن زباله‌ها شده که آزردگی خاطر ساکنان را فراهم کرده است.

روبه روی این زمین خالی مرکز بهداشت کشاورز نیز قرار دارد که مراجعه کنندگان زیادی روزانه در محل تردد می‌کنند.
به گفته مردم ساکن این محله این ملک خالی به محلی برای پاتوق معتادان، کارتن خواب‌ها تبدیل شده، به طوریکه این افراد پس از غروب آفتاب در این محل جمع می‌شوند و گاهی برای ساکنان ایجاد مزاحمت می‌کنند.
بوی متعفن از یک سو و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور معتادان متجاهر و زباله گردها که در کمین دانش آموزان و نوجوانان هستند، خانواده‌ها را به شدت نگران کرده، اما پیگیری آنها از سوی دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری بی نتیجه بوده است.
شهرداری به عنوان متولی شهر باید برای زمین‌هایی خالی سطح شهر که مامنی برای معتادان، زباله گردها و متکدیان شده، چاره‌ای بیندیشد و با اخذ دستور قضایی برای مکلف کردن مالکان این اراضی به منظور حصارکشی اقدام کند.
وجود چنین مکان‌هایی علاوه‌بر ایجاد فضایی نازیبا، نشاط اجتماعی و توسعه شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اقتصاد شهری را با مخاطره می‌اندازد.

زمینی مسکونی در تسخیر زباله گردها/ شهردار زاهدان: رسیدگی می‌کنم

همسایگی با زباله‌ها
یکی از شهروندان که در همسایگی این زمین خالی زندگی می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مالک این زمین ساکن مشهد است، از بخت بد ما، سیل ۲ منزلی که در این زمین قرار داشت را تخریب کرد و پس از تخریب بقیه دیوارهای منازل به طور کامل توسط شهرداری تخریب شد، این مکان به کلی رها شد و اکنون حدود ۲ سال است که ما در جوار زباله‌ها زندگی می‌کنیم.
محمد چیت بندی با بیان اینکه اکنون این مکان محلی برای تخلیه زباله‌ها، تجمع و ازدیاد حیوانات موذی شده است افزود: علاوه بر اینکه آلودگی‌های ناشی از انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی در این محل سلامت ساکنان منطقه را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: حضور زباله گردها نیز سبب شده مردمِ محل روی آرامش را در اینجا نبینند، چون برخی از معتادان شب‌ها قفل برخی مغازه‌ها را می‌شکنند و اموال آن‌ها را سرقت می‌کنند.
این شهروند زاهدانی تصریح می کند: بارها برای حصارکشی این محدوده به شهرداری مراجعه کرده‌ایم، اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و با توجه به اینکه شهرداری موظف به حصارکشی در اطراف زمین های رها شده سطح شهر است، هنوز هم شاهد وجود این معضل در شهر هستیم.
یکی دیگر از ساکنان این محله در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: حضور افراد ناشناس، غیر موجه و خطرناک در محل به واسطه وجود این زمین خالی، در طول شبانه روز امنیت اجتماعی و روانی مردم را تهدید می‌کند.
امیر زابلی با اشاره به اینکه سطح امنیت و آرامش خاطر اهالی خانواده بویژه فرزندان خردسال و بانوان برای تردد در محل به شدت کاهش پیدا کرده است گفت: با توجه به اینکه از این موارد در سطح شهر زیاد است ما خواستار ورود دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری و معاون حقوق عامه دادستانی هستیم.

وی ادامه داد: عدم سامان دهی زمین‌های خالی با توجه به بروز فساد احتمالی مصداق ترک فعل است و بابد دستگاه قضا با این اقدامِ مدیران شهری ورود کند.

زمینی مسکونی در تسخیر زباله گردها/ شهردار زاهدان: رسیدگی می‌کنم

شهردار زاهدان؛ پیگیر حصار کشی زمین خالی خیابان شریعتی
شهردار زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در رابطه با زمین مسکونی خالی که مقابل خیابان شریعتی ۴۱ واقع شده است اظهار کرد: براساس قانون دیوارکشی زمین‌های شخصی بر عهده مالک است، اگر این زمین ناامین شود شهرداری ابتدا به صاحب آن اطلاع رسانی می‌کند، چنانچه از سمت صاحب زمین اقدامی صورت نگرفت شهرداری کار حصارکشی را انجام می‌دهد.
محمد امیر براهویی ادامه داد: بازدید از این زمین از سوی شهرداری انجام خواهد شد و اگر همچین موضوعی باشد شهرداری کار حصار کشی آن را انجام خواهد داد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه حصار کشی زیاد است، شهرداری به این موارد کمتر ورود می‌کند، اما اگر موضوع حادی پیش بیاید قطعا در رابطه آن از سوی شهرداری اقدام خواهد شد.
شهردار زاهدان در رابطه با هزینه حصار کشی زمین‌های خالی عنوان کرد: هر آنچه برای زمینی که مالک اقدام به حصار کشی آن نمی‌کند از سوی شهرداری هزینه شود در نهایت شهرداری از مالک زمین ۱۵ درصد بیشتر هزینه خواهد گرفت.
از مسوولان امر انتظار می‌رود برای رفاه حال شهروندان به زمین‌های رها شده سر و سامانی دهند تا این مکان‌ها محل پاتوق معتادین و یا دپوی زباله نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha