تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

تهران - ایرنا - مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد مدارس کشور انجمن اولیا و مربیان دارند، گفت: مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا مربیان تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان براساس سند تحول بنیادین است.

شهلا باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره ضرورت فعالیت انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: هفته پیوند نماد پیوند اولیا و مربیان است، نهادی در مدرسه به نام انجمن اولیا و مربیان داریم که نتیجه آن عضویت و اقدامات خانواده‌ها و در مدیران و معاونان مدرسه است.

وی افزود: مدیران و اولیا در کنار هم جلساتی را تشکیل می‌دهند و خانواده‌ها به صورت داوطلبی با این رای‌گیری انتخاب و وارد این انجمن می‌شوند و مدیر و معاون هم به عنوان کارکنان در این انجمن حضور دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حدود ۸۵ درصد همه مدارس کشور انجمن اولیا و مربیان دارند و درصدی هم این انجمن را ندارند به این علت است که یا جمعیت آنها کم است یا بزرگسال هستند و یا به نحوی مدیر شرایط برگزاری این انجمن را نداشته است که به صورت استثنا و محدود هستند.

باقری یادآورشد: در هفته پیوند که از ۲۴ تا ۳۰ مهر است، این اتفاق بزرگ را جشن می‌گیریم با این عنوان و نیت که این پیوند را همیشه گرم نگه‌ داریم. همچنین جشن‌هایی هم در مدارس به صورت نمادین گرفته می‌شود و امسال هم در هفته پیوند به حرم حضرت امام (ره) مشرف می‌شویم و پیوند عهد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: از اول تا ۱۵مهر به طور خاص انتخابات انجمن اولیا و مربیان را داریم و تا آخر مهر هم در برخی از مدارس این فرآیند می‌تواند ادامه داشته باشد و خوشحالیم که اولیا در کار تربیت و مدرسه مشارکت می‌کنند و محیط مدرسه را گرم نگه می‌دارند و این بزرگ‌ترین هدف ما در انجمن اولیا و مربیان است.

تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

انجمن اولیا و مربیان ۲۶ وظیفه اجرایی دارد

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وظایف انجمن اولیا و مربیان مدارس، عنوان کرد: این انجمن در آیین‌نامه اجرایی حدود ۲۶ وظیفه دارد و مهم‌ترین آنها این است که بتوانند در کار تربیت فرزند اعم از تربیت اجتماعی، فرهنگی، زیستی و ابعاد مختلف ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین بتوانند به مدرسه کمک کنند.

باقری افزود: اگر خانواده در فرآیند تربیت وارد نشود، این فرآیند از نظر ما عقیم است و زمانی کامل می‌شود که اولیا به مدرسه بیاید و در تمام ساحت‌های تربیت اعم از اجتماعی،فردی، زیستی و مهارتی بتواند خودش کمک‌ کار مدرسه باشد که هم مدرسه از توانمندی و تخصص آنها بهره‌مند شود و هم اینکه خود اولیا به هر نحوی به مدرسه کمک کنند تا کمبودها رفع شود و همچنین برای پیداکردن تدابیر، فکر و ایده کمک کنند.

وی یادآورشد: مدرسه و تربیت فرزندان فقط با مدیر، معاون و معلم مدرسه انجام نمی‌شود بلکه فعال شدن انجمن توسط خود اولیا در درجه اول به ما کمک می‌کند که این اتفاق مهم را همیشه پابرجا و مستدام نگه داریم.

حاصل پیوند اولیا و مربیان، تربیت حکیمانه است

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره تاثیر اقدامات بر روند فعالیت دانش‌آموزان عنوان کرد: پیوند اولیا و مربیان فرآیند تربیت دانش‌آموز را با مشارکت اولیا به صورت عمیق‌تر پیش می‌برد.

باقری یادآورشد: در واقع معلم تنها نیست و فرآیند تربیت در مدرسه به تنهایی تعریف نمی‌شود،باید خانواده پای کار باشد تا با بهره‌مندی از تخصص و توانمندی اولیا، فرآیند تربیت کامل شود. پیوند اولیا و مربیان فرآیند تربیت را به سمت حکیمانه‌ای پیش می‌برد.

تربیت دانش‌آموز براساس سند تحول بنیادین مهم‌ترین وظیفه انجمن اولیا و مربیان است

مدیران از تخصص والدین بهره‌مند شوند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیشتر کمک‌های انجمن اولیا و مربیان مادی است، گفت: کمک‌های مادی را نمی‌توان منکر شد اما این نیست که بگوییم هیچ فرآیند دیگری توسط اولیا انجام نشده است.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: مدیر مدرسه نقش عمده‌ای دارد که کوتاهی‌ها، تفسیر و کمبودهای مدرسه را با تدبیر والدین حل و فصل کند و از آنها کمک بخواهد.

باقری ادامه داد: افراد با تخصص‌های بسیاری در میان والدین وجود دارند که می‌توانند نیازهای مختلف مدرسه را رفع کنند و این نیاز صرفا مادی نیست، خانواده‌ها با دلسوزی بسیاری مشکلات ساخت و ساز مدرسه، تعمیر لوله‌ها و کولر و غیره را رفع کرده‌اند بنابراین باید گفتمان سازی بیشتری صورت گیرد تا مدیران در فرآیندهای تربیتی هم از والدین کمک گیرند.

وی یادآورشد: بسیاری از والدین از صبح لباس انجمن را می‌پوشند و در خدمت مدرسه هستند که براین اساس هر سال انجمن‌های نمونه را تقدیر می‌کنیم و امیدواریم که این موضوعات تسری یابد و آگاه سازی مدیران را می‌طلبد، مدیران باید این انتظار را از والدین داشته باشند و زمینه‌ها را برای انجام فعالیت آنها فراهم کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران باید توان خود را برای کمک گرفتن از والدین بیشتر کنند، در اینکه حتی یک مسئله را به کمک افراد حل کنند و به خرد جمعی واگذار کنند تا مشکلات رفع شود.

باقری ادامه داد: حل شدن مسائل در تربیت و آموزش دانش‌آموزان بسیار کارگشاست، بنابراین این پیوند بسیار کمک کننده است. همچنین باید نقطه نظرات مدیر به عنوان دلسوز درک شود و در انجمن با همکاری هم کار را پیش برند.

وی افزود: اکنون در آستانه انتخابات هستیم و یک سری از مدارس انتخابات را برگزار کرده و عده‌ای دیگر همچنان درحال برگزاری هستند، اولیا باید با دلسوزی و همدلی بیشتر وارد این عرصه شوند تا مسائل داشن آموزان و کمبودهای مدرسه حل شود.

به گزارش ایرنا، انجمن اولیا و مربیان گروهی متشکل از اعضای انتخابی مدرسه و والدین است که با برگزاری جلسات مختلف در طول یک سال تحصیلی در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان همان مدرسه قدم برمی‌دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha