دانشجویان در نوک پیکان فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند

تهران-ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان مسوولیت ملی، دینی، انقلابی و اجتماعی را به دوش می‌کشند و در بسیاری وقایع در نوک پیکان فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، ‌عبدالحسین کلانتری روز یکشنبه در آیین استقبال نودانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با عنوان جشن امید و حرکت افزود: این دانشگاه نخبگان بسیاری را تحویل جامعه داده است، طبیعتاً قبولی در این دانشگاه همراه با سختی و مشقات زیادی بوده است.

وی ضمن تبریک به دانشجویان جدید و خانواده های آنها به دلیل قبولی در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: نهاد خانواده کوچک‌ترین و در عین حال دیرپا نهادی است که در طول تاریخ بشریت همواره همپای انسان‌ها بوده و بسیاری از بزرگان که به درجات بالا رسیدند در داخل همین خانواده‌ها بوده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاهی موفق خواهد بود که به نوعی ارتباط خود را با نهاد خانواده حفظ کند و ارتباط میان دانشگاه و خانواده موجب تسهیل رشد و تقویت هویت اجتماعی دانشجویان در طول زندگی و زیست دانشجویی آنها می‌شود. دانشگاه دوستدار خانواده- دانشگاهی است که در این مسیر گام برمی‌دارد.

کلانتری یادآور شد: زیست دانشجویی پایه‌های مختلفی دارد که یکی از پایه‌های اصیل و اصلی آن علم آموزی است. علم آموزی یک تقدس و در واقع شرافت ذاتی دارد و از این حیث قابل چشم پوشی است. زندگی دانشجویی بر علم آموزی اتکا پیدا کرده است.

دانشجویان در بسیاری وقایع در نوک پیکان فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند

وی گفت: در سندهای سیاستی کشور شامل سند چشم انداز ۲۰ ساله و بیانیه گام دوم انقلاب به علم آموزی توجه شده است. علم آموزی و ترویج فناوری و بالاخص تقاطع این موضوع با جوانی تاکید شده است چرا که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم جوانان یعنی شما عزیزان هستید.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: اما در کنار پایه مهم علم آموزی نباید از عناصر فرهنگی و اجتماعی در زیست دانشجویی غافل شد، در واقع قبولی و ورود به دانشگاه فقط یک افزایش عددی سن نیست، این نکته مهم است که دانشجویان وارد یک دوره جدیدی از زندگی شده اند.

کلانتری خطاب به نودانشجویان افزود: زندگی دانشجویی یک دوره جدید است که هویت شما را تثبیت می‌کند و در نهایت مسیرتان را برای آینده مشخص می‌کند. بنابراین معمولا شخصیتی که در دوره دانشجویی شکل می‌گیرد، حیات آینده انسان را ترسیم می‌کند و جهت می دهد و افق را از این حیث روشن می کند.

وی ادامه داد: در کنار علم آموزی پرداختن به شبکه ای از فضایل که هویت دانشجویی را تثبیت می‌کند، بسیار مهم است. معنویت، اخلاق، فعالیت فرهنگی و اجتماعی همه عناصر تقویت هویت دانشجویی است که نمی توان آنها را انکار کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین گفت: در زیست دانشجویی، فعالیت جمعی را تجربه می کنید. انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌ها و مجموعه‌ای از گروه‌های اجتماعی که در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان به صورت قانونمند و نظام مند فعالیت می‌کنند، مکان مناسبی برای تقویت این بُعد از وجود دانشجویان است.

کلانتری ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده دانشجویی که در مجموعه های دانشجویی فعالیت و کار جمعی را تجربه می‌کنند، در محیط‌های شغلی آتی موفق‌تر هستند، در واقع فعالیت جمعی در محیط دانشگاه به یک معنا تجربه فعالیت مدنی و با هم بودن و کار جمعی است.

وی با بیان اینکه امیدوارم دانشجویان جدید از ظرفیت‌ دانشگاه شهید بهشتی استفاده کنید، گفت: دانشجو در کنار علم آموزی مجموعه‌ای از این فضایل را دریافت می‌کند و آن را به یک کنشگر اجتماعی و فرهنگی موثر و یک فرد مسوول در جامعه تبدیل می‌کند. دانشجو مسوولیت ملی، دینی، انقلابی و اجتماعی را با خود به دوش می‌کشد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: بر همین اساس در بسیاری از وقایع دانشجویان در نوک پیکان فعالیت‌های اجتماعی هستند. چنانچه موضوعی که این روزها جهان اسلام را متاثر کرده حملات سبوعانه‌ رژیم صهیونیستی به نوار غزه است. دانشجویان و دانشگاهیان این روزها در صف مقدم واکنش نسبت به این فجایع هستند.

کلانتری اظهار داشت: این رسالت انقلابی و مسوولیت انسانی و جهانی و در واقع مسوولیت مکتبی دانشجویان است که در مقابل استثمار بایستند و خوشحالیم که هنوز رایحه این ارزش‌ها در این مرز و بوم وجود دارد و هنوز هم ماوای استکبار ستیزانی مثل امام آفریقا شیخ زکزاکی ایران است. نگاه بسیاری از مستضعفین و ظلم ستیزان جهان که تحت استثمار قرار گرفته‌اند، به ایران بویژه به جوانان و دانشگاه های ایران است.

وی در ادامه به برگزاری رویداد حرکت اشاره کرد و گفت: این رویداد که با تعامل با انجمن‌های علمی دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شهید بهشتی، یکی از بزرگ ترین رویدادهای علمی دانشجویی در کشور است که ظرفیت فوق العاده ای دارد، چراکه هم موجب تحرک پویایی علمی می‌شود و هم فرصت‌های بی‌نظیری برای ابراز فعالیت‌های جمعی و گروهی در انجمن‌های علمی فراهم می‌کند .دانشجویان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

دانشجویان در بسیاری وقایع در نوک پیکان فعالیت‌های اجتماعی قرار دارند

در پایان این مراسم از پوستر رویداد حرکت با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رییس دانشگاه شهید بهشتی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha