۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85259967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بن بست قانونی در کنگره با شکست حزب جمهوریخواه در انتخاب رئیس جدید

تهران-ایرنا- ناتوانی حزب جمهوریخواه در انتخاب رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا تلاش های کاخ سفید را جهت تصویب قوانینی برای ارسال کمک های بیشتر به رژیم صهیونیستی و اوکراین با مانع مواجه کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: درحالی که قانونگذاران آمریکایی با برکناری کوین مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان، سومین هفته هرج و مرج در کنگره را سپری می کنند، شکست جمهوریخواهان این مجلس در انتخاب رئیس جدید، تلاش های کاخ سفید برای ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی بیشتر به رژیم صهیونیستی و اوکراین را دشوار کرده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا این هفته گفت رئیس جمهور بایدن به وضوح گفته که از قانونگذاران می خواهد بسته جدید تامین مالی اوکراین و رژیم صهیونیستی را تصویب کنند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز یکشنبه گفت انتظار دارد تعامل فشرده ای با کنگره داشته باشد و تلاش می کند حمایت هر دو حزب آمریکا را جلب کند. به گفته او، ارزش بسته پیشنهادی به شکل قابل توجهی بالاتر از ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

این درحالیست که با توجه به بدون رئیس بودن مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان و دموکرات ها به اتفاق تایید می کنند که ناکارامدی مزمن و اختلافات شدید در کنگره مانع اجرای این طرح ها شده است.
همزمان، بسیاری از جمهوریخواهان، مخالف درخواست برای کمک بیشتر به کی یف هستند و این مخالفت آنها این سوال را برانگیخته که آیا با انتقال کمک بیشتری به اوکراین با توجه به ارتباط آن به کمک های بیشتر به رژیم صهیونیستی، موافقت خواهند کرد یا خیر.
گفته می شود کاخ سفید برای جلب رضایت جمهوریخواهان محافظه کار مجلس نمایندگان آمریکا که از بایدن می خواهند موضع سختگیرانه تری را علیه چین و مسائل گسترده تر امنیتی اتخاذ کند، طرح هایی را برای کمک مالی بیشتر به تایوان و حفاظت از مرز آمریکا و مکزیک ارائه داده است. اما هیچ بسته جدیدی تا وقتی که رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب نشده، نمی تواند مورد بررسی قرار گیرد.

قانونگذاران آمریکایی تا روز یکشنبه به توافقی که نشان دهد آنها به راه حلی برای خروج از این بن بست رسیده اند، دست نیافتند؛ موضوعی که مایک تونر نماینده جمهوریخواه کنگره از اوهایو و رئیس کمیته منتخب اطلاعات مجلس نمایندگان آن را یک تراژدی واقعی» توصیف کرده است. تونر برکناری مک کارتی در ابتدای این ماه را «توافقی بسیار بد برای آمریکا» توصیف کرد.

از زمان برکناری مک کارتی، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا بارها در دستیابی به توافقی بر سر رئیس جدید شکست خورده اند. حزب جمهوریخواه روز جمعه در رای گیری مخفی خود، جیم جوردن نماینده کنگره را به عنوان نامزد نهایی این حزب انتخاب کرد. اما بر اساس برخی آمارها، ۵۵ جمهوریخواه مجلس نمایندگان همچنان با نامزدی جوردن مخالف هستند و این امر، انتخاب او در رای گیری صحن علنی مجلس را عملا غیرممکن می کند. رئیس مجلس نمایندگان باید با رای اکثریت اعضا انتخاب شود.
برخی از جمهوریخواهان تردید دارند که جوردن در این رای گیری پیروز شود. دن کرنشاو نماینده جمهوریخواه کنگره از تگزاس به رغم حمایت از جوردن درباره شانس موفقیت او به سی ان ان گفت: هیچ چیز غیرممکن نیست. بر اساس آنچه که شنیده ام انتخاب او بسیار دشوار خواهد بود.
فایننشال تایمز نوشت: اسرائیل تاکنون ۳.۸ میلیارد دلار در سال کمک مالی از آمریکا دریافت می کند. این کمک بر اساس توافقی ۱۰ ساله است که تا سال ۲۰۲۸ ادامه خواهد یافت. اما پنتاگون انتظار دارد تل آویو به کمک بیشتری از جمله درباره سامانه های رهگیری بیشتر برای سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین خود نیاز داشته باشد.

چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا، پس از دیدار با مقام های صهیونیستی در روز یکشنبه به خبرنگاران در تل آویو، تصریح کرد که منتظر نخواهد ماند تا مجلس نمایندگان به مخالفت با بسته امنیتی گسترده «در چند هفته آینده» ادامه دهد.

وی گفت: ما منتظر مجلس نمایندگان نخواهیم ماند. این احمقانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha