۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85260164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهاد دانشگاهی زنجان در مسیر توسعه استان

۲۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبر: 85260164
جهاد دانشگاهی زنجان در مسیر توسعه استان

زنجان- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاه استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی باید شناخته شود، بیان کرد: ظرفیت‌های این نهاد انقلابی بر هیچکس پوشیده نیست و تلاش می‌کنیم با بهره گیری از توان آن در مسیر توسعه استان حرکت کنیم.

به گزارش ایرنا، در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، این ستاد به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد.

پس از تبدیل ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه این نهاد در سال ۱۳۶۵ مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه‌ها و تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها به تصویب رسید.

بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به شرایط جدید دانشگاه‌ها در سال ۱۳۶۹ مصوب کرد که جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور باشد.

در این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت های فرهنگی هم در حوزه پژوهش و فناوری و هم مباحث فرهنگی همچنان برعهده‌ این نهاد گذاشته شد.

خبرنگار ایرنا در راستای تشریح فعالیت‌های این نهاد انقلابی در استان با «طاهر یوسفی امیری» رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت‌وگو کرده است.

ایرنا. درباره اهداف فعالیت جهاد دانشگاهی و نحوه فعالیت آن توضیح دهید؟

یوسفی امیری: جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی و درآمد هزینه است و هیچ وابستگی مالی به دولت ندارد.

از اهداف فعالیت این نهاد،‌گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش و تحقیق در سطح جامعه برای نیل به خود اتکایی، توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه، دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به خصوص در حوزه نسل جوان و گسترش طرح های کاربردی و نیمه صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش است.

جهاد دانشگاهی زنجان در مسیر توسعه استان

ایرنا. فعالیت‌های جهاد دانشگاهی به مرور زمان بیشتر شده است، در این نهاد در حوزه ترویجی و تبلیغی چه اقداماتی انجام می‌شود؟

تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور تالیف، ترجمه و انتشار کتب و نتایج تحقیقات و مقالات علمی و فرهنگی، تولید مواد کمک آموزشی، انجام دادن تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، پیگیری طرح های تحقیقاتی جهاد تا پایان مرحله نیمه صنعتی و صنعتی و ارائه حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنها بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه هم از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

ایرنا. درباره فعالیت‌های این نهاد در حوزه دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت توضیح دهید؟

چیزی که مسلم است و تقریبا همه افراد جامعه با آن آشنا هستند، بحث برگزاری دوره آموزشی جهاد دانشگاهی است که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی - کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به صورت تئوری و عملی هم از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است.

ایرنا. وجه تمایز دوره‌های کوتاه مدت جهاد با سایر دوره‌ها چیست؟ با توجه به اینکه موسسات بسیاری هم در برگزاری این دوره‌ها فعالیت دارند؟

دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی رسمی است و مدرک و گواهی اعطا می‌شود که حتی در دوره‌های مهارتی موجب جذب افراد در بازار کار می‌شود.

یعنی برخی از دوره‌های جوشکاری، تعمیرکاری تلفن همراه، نرم افزارهای تخصصی، بورس یا حتی دوره‌های شبه پزشکی مثل تکنسین دندانپزشکی، جوابدهی آزمایشگاه یا تکنسین داروخانه تقریبا ۱۰۰ درصد منجر به اشتغالزایی می‌شود چون افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؛ اغلب جویای کار هستند و برای یادگیری یک مهارت خاص در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

جهاد دانشگاهی زنجان در مسیر توسعه استان

ایرنا. در حوزه زبان‌های خارجی هم جهاد دانشگاهی فعالیت خوبی دارد، در حال حاضر چند دوره در این بخش برگزار می‌شود؟

بله، جهاد دانشگاهی از مدت ها قبل در بحث زبان‌های خارجی فعالیت کرده و خوشبختانه عملکرد مثبتی هم داشته است.

در حال حاضر دوره زبان انگلیسی، آلمانی، روسی و استانبولی در این نهاد در حال آموزش است و مشتریان خاص خود را دارد.

ایرنا. حدودا چند نفر در دوره‌های آموزشی جهاد شرکت می‌کنند؟

این آمار در سالهای مختلف متفاوت است، اما شاید به صورت حدودی تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

ایرنا. آیا برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی دارید؟

قطعا همینطور است و در طول سالهای مختلف، جهاد دانشگاهی همیشه به دنبال توسعه بوده است.

البته در این بخش یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی؛ توسعه مراکز آموزشی است که متاسفانه در این حوزه ساختمان مناسبی نداریم که اگر در این بخش یکی از دستگاه ها یا حتی سرمایه‌گذاری باشد که مشارکت کند؛ جهاد دانشگاهی آماده ارائه خدمات آموزشی است.

ایرنا. یعنی مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی در سایر نقاط ایجاد می‌شود؟

بله در حال حاضر فقط ساختمان آموزشی در دروازه ارک و همچنین مرکز جهاد دانشگاهی در میدان شورا داریم؛ در حالیکه یکی از برنامه‌های مهم جهاد دانشگاهی توسعه آموزش در شهرک‌های اقماری مثل پونک است که اگر محل مورد نظر در اختیار جهاد باشد؛ کارهای آموزشی شروع می‌شود.

ایرنا. برنامه شما برای مناطق محروم چیست؟

قاعدتا برای مناطق محروم باید برنامه‌ها ویژه‌تر باشد اما چون محل مناسبی نداریم؛ قادر به ارائه آموزش در همه نقاط شهر نیستیم و همین موضوع باعث شده است که دسترسی برخی از علاقه‌مندان به دوره‌ها کم شود.

جهاد دانشگاهی زنجان در مسیر توسعه استان

ایرنا. در بحث آموزش کارکنان چه اقداماتی انجام شده است؟

بخش آموزش کارکنان دستگاه‌های اجرایی، بخش عظیمی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را شامل می‌شود؛ یعنی تقریبا جهاد دانشگاهی با همه دستگاه ها تعامل دارد و با آنها وارد همکاری شده است.

مثلا در حوزه آموزش کارکنان شهرداری اقدامات موثری توسط جهاد دانشگاهی انجام شده البته برخی از آموزش‌ها به صورت سراسری انجام می‌شود اما برخی از تعاملات هم درون استانی است.

مثلا در سالهای گذشته مهارت‌های عمومی اشتغال و کارآفرینی، آشنایی با مهارت‌های زندگی، مبانی حقوق و سواد مالی و آموزش سواد رسانه‌ای در فضای مجازی به سربازان وظیفه ارائه شده که استقبال خوبی هم در پی داشته است.

البته برنامه جهاد دانشگاهی محدود به این موارد نبوده و همکاری موثر با دستگاه‌ها و مراکز علمی، فرهنگی و مجموعه‌های فناوری و صنعتی در سطوح استانی و ملی، همکاری علمی - پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان برای تبادل تجربیات و دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های فناوری و صنعتی برای تولید ارزش افزوده و صدور محصولات و خدمات علمی، فنی و صنعتی هم از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی است.

ایرنا. جهاد دانشگاهی در حوزه افکارسنجی هم فعالیت دارد؛ این نوع فعالیت در چه بخشی انجام می‌شود؟

بله مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فعالیت دارد و در مناسبت‌های مختلف کار انجام می‌دهد.

در واقع رسالت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تولید و توسعه دانش فنی و فناوری اجرای تحقیقات پیمایشی در استان‌های محروم و دورافتاده و بهره مند کردن نظام تصمیم گیری منطقه‌ای و محلی از روش‌های اجرای مدیریت است.

ایرنا. به نظر شما چالش مهم جهاد دانشگاهی برای گسترش فعالیت خود چیست؟

مباحث مالی و همچنین فضای مورد نیاز آموزشی از موضوعات مهمی است که اگر تامین شود؛ کمک شایانی به افزایش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی خواهد کرد و امیدواریم در این حوزه مجموعه استانی همکاری لازم را داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha